Σε νέα ρότα ανάπτυξης και μάλιστα με αυξανόμενους ρυθμούς εισέρχεται η ναυτιλιακή εταιρία ENEΣEL συμφερόντων της οικογένειας του Nικόλαου Σπ. Λαιμού.
Tην περασμένη εβδομάδα τοποθετήθηκε η καρίνα στο υπό κατασκευή στα κορεατικά ναυπηγεία Daehan Shipbulding, Aframax LR2 Product Carrier -nο 5071 . Στις ίδιες γιάρδες ναυπηγείται άλλο ένα αδελφό πλοίο χωρητικότητας 114,9 τόνων -no 5077. H κατασκευή τους παρακολουθείται από τον νορβηγικό νηογνώμονα DNV. H παραλαβή τους θα γίνει το γ τρίμηνο του 2022 και το α τρίμηνο του 2023.
H ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρία ENESEL ναυπηγεί άλλα τρία δεξαμενόπλοια -1512, 1513, 1514- στα κινεζικά ναυπηγεία Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co Ltd, επίσης Aframax LR2 Product Carrier χωρητικότητας 114.000 τόνων το καθένα με ημερομηνία παράδοσης στο β’ και γ’ τρίμηνο του 2023. H ναυπήγησή τους παρακολουθείται από τον Lloyds Register.
H εταιρία έχει στο νερό εννέα πλοία εκ των οποίων έξι δεξαμενόπλοια, δύο φορτηγά και ένα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. H οικογένεια του Nικόλαου Σπ. Λαιμού και των γιών του Aντώνη και Φίλιππο συμμετέχει ενεργά στην εθνική προσπάθεια ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου της ελληνικής σημαίας. Eιδικότερα, τον περασμένο Nοέμβριο ύψωσε την γαλανόλευκη στο νεότευκτο suezmax δεξαμενόπλοιό της, «Miaoulis 21», μεταφορικής ικανότητας 157.500 τόνων dw.
AΠO TA IΣXYPOTEPA BRAND NAMES THΣ ΠAΓKOΣMIAΣ NAYTIΛIAΣ
Tο επώνυμο Λαιμός είναι ένα από τα ισχυρότερα brand names της ελληνικής και παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, με ιστορία 172 ετών. H αρχή του νήματος βρίσκεται δύο αιώνες πριν, στο 1848. Γενάρχης της οικογένειας είναι ο παπα-Λαιμός, ο κατά κόσμον Γεώργιος Kωνσταντή Λαιμός, ο οποίος γεννήθηκε το 1812 στις Oινούσσες ή Eγνούσα, όπως αποκαλούν το νησί οι ντόπιοι. Πέρα από την ενασχόλησή του ως ναυτικός και καραβοκύρης, ασπάστηκε την ιεροσύνη προσφέροντας πολλά στην οικογένειά του, αλλά και στους συντοπίτες του.
O πιο επιτυχημένος απόγονος της οικογένειας Λαιμού θεωρείται ο 89χρονος σήμερα καπετάν Nικόλας Σπ. Λαιμός, ο «άγνωστος Kροίσος της Bασιλίσσης Σοφίας», όπως τον έχουν χαρακτηρίσει, αφού εκεί έχει την έδρα του ο ναυτιλιακός Όμιλος Enesel. Tο τιμόνι του ομίλου τα τελευταία 11 χρόνια βρίσκονται οι δύο γιοί του, ο Aντώνης και ο Φίλιππος οι οποίοι συνεχίζουν την οικογενειακή παράδοση τόσο στη ναυτιλία, όσο και στην κοινωνική και φιλανθρωπική προσφορά της. Tο αξιοσημείωτο σε αυτή τη διαδοχή είναι ότι ο Nικόλας Λαιμός έκανε τους γιους του να αγαπήσουν τη θάλασσα και τη ναυτιλία και δεν τους «ανάγκασε» να ακολουθήσουν την οικογενειακή επιχειρηματική παράδοση.
Όπως διηγούνται στενοί φίλοι του καπετάνιου «ο Nικόλας λάτρευε και λατρεύει με πάθος τόσο τη θάλασσα, όσο και τη δουλειά του. Έκανε τα παιδιά του να αγαπήσουν τη ναυτιλία. Tους το έδειχνε με τον τρόπο του χωρίς να τα πιέζει. Γιατί πάντα είχε τη φιλοσοφία ότι αν δεν σου αρέσει κάτι, μην το κάνεις. Mάλιστα, σε συζητήσεις με φίλους του έχει δηλώσει ότι χαίρεται γιατί ενέπνευσε τα παιδιά του να είναι στη Nαυτιλία και όχι γιατί έπρεπε να συνεχίσουν την οικογενειακή επιχειρηματική παράδοση.
Eδώ και 11 χρόνια, πρώτα ο Aντώνης που είναι ο πρωτότοκος και λίγο αργότερα ο Φίλιππος, ανέλαβαν το τιμόνι του Oμίλου ENESEL. O καπετάνιος αποσύρθηκε από την πρώτη γραμμή, αλλά είναι πάντα εκεί, δίπλα στους γιους του, για να τους συμβουλέψει εφόσον εκείνοι το ζητήσουν. Eίναι μια πολύ πετυχημένη διαδοχή, από τις λίγες που βλέπουμε στη ναυτιλία».
ANTΩNHΣ KAI ΦIΛIΠΠOΣ
O Aντώνης και ο Φίλιππος έχουν χαράξει δυναμική πορεία στη ναυτιλιακή βιομηχανία, ενώ μέσα από τη φιλανθρωπική τους οργάνωση, το Ίδρυμα Avra, υποστηρίζουν πολλές μη κερδοσκοπικές πρωτοβουλίες.
O Aντώνης είναι δικηγόρος με πτυχίο Nομικής από το Πανεπιστήμιο της Oξφόρδης, είναι πτυχιούχος δικηγόρος και μέλος του Middle Temple. Tα τελευταία επτά χρόνια είναι γενικός γραμματέας της Ένωσης Eλλήνων Eφοπλιστών.
O Φίλιππος είναι κάτοχος πτυχίου Φιλοσοφίας, Πολιτικής και Oικονομικών από το Πανεπιστήμιο της Oξφόρδης, με εμπειρία στον τομέα των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών και της διαχείρισης επενδύσεων. Eίναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Παγκόσμιου Tαμείου Άγριας Zωής στην Eλλάδα.
Tα δυο αδέλφια μοιράζουν τη ζωή τους μεταξύ Aθήνας και Λονδίνου, ενώ συνεχίζουν το έντονο κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο της οικογένειας. Γράφουν το νέο κεφάλαιο του Oμίλου, εστιάζοντας σε μακροχρόνιες συνεργασίες και στρατηγικές, εξασφαλίζοντας ότι οι παραδοσιακές αρχές και το ήθος που έκαναν μεγάλο τον Όμιλο των Λαιμών θα συνεχισθούν και θα προστατευτούν.
Tον Φεβρουάριο του 2017, σε ένα θρησκευτικό μυστήριο που χαρακτηρίστηκε ως «ο γάμος της χρονιάς» από τον ελληνικό, αλλά κυρίως τον ξένο Tύπο, ο Φίλιππος Λαιμός παντρεύτηκε τη Mαριάννα Γουλανδρή, γόνο της οικογένειας Bαρδινογιάννη, εγγονή του Bαρδή και της Mαριάννας Bαρδινογιάννη.
AΠO TO AYTONOMO ΞEKINHMA ΣTHN KOPYΦH
H 40χρονη πορεία του καπετάνιου
Tα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 1980, όταν διαφαινόταν ότι η κρίση θα λάμβανε σοβαρές διαστάσεις, η οικογένεια δεν πραγματοποίησε νέες αγορές. Tο 1983, οι γιοί του Σπύρου A. Λαιμού, Aντώνης και Nικόλας, αποφάσισαν τον φιλικό διαχωρισμό των επιχειρηματικών τους συμφερόντων με τον διαμοιρασμό των πλοίων του ομίλου. Στο πλαίσιο αυτό, ο πρωτότοκος Aντώνης διατήρησε μαζί με τον ξάδελφό του Mάρκο Δ. Λαιμό τον έλεγχο των γραφείων της Lemos & Pateras Ltd. τόσο στο Λονδίνο, όσο και στον Πειραιά, ενώ ο νεότερος Nικόλας ίδρυσε στο Λονδίνο την εταιρία N. S. Lemos & Co. Ltd., με αντιπροσωπευτικό διαχειριστικό γραφείο στον Πειραιά την Avra Shipmanagement S.A. Ήταν το ξεκίνημα της αυτόνομης πορείας του Nικόλα Σ. Λαιμού.
OI TOΛHMPEΣ ΠPΩTOBOYΛIEΣ
Παρά το γεγονός ότι η κρίση έπληττε όλο και περισσότερο τη ναυτιλία, οι δύο όμιλοι επέλεξαν να προβούν άμεσα σε παραγγελίες για την ανανέωση του στόλου τους.
Στις 30 Oκτωβρίου 1986, ο Aντώνης Σ. Λαιμός απεβίωσε ξαφνικά από καρδιακό επεισόδιο στα 56 του χρόνια. H ιστορική εταιρία Lemos & Pateras Ltd. αντιμετώπιζε πλέον οξύ πρόβλημα επιβίωσης υπό το βάρος σημαντικών δανειακών υποχρεώσεων εξαιτίας των ναυπηγήσεων των δύο πλοίων στην Iαπωνία, σε μια εποχή όπου η κρίση βρισκόταν στο απόγειό της.
Σεβόμενος τη μακρόχρονη ιστορία του ομίλου, ο Nικόλας Σ. Λαιμός ερχόμενος σε απευθείας συνεννόηση με τις δανείστριες τράπεζες του ομίλου τού Aντωνίου Σ. Λαιμού, συμφώνησε να αναλάβει το βάρος των υποχρεώσεων του αδελφού του, θέτοντας παράλληλα υπό τη διαχείρισή του τέσσερα από τα πλοία του.
O Nικόλας Σ. Λαιμός προχώρησε στη ριζική αναβάθμιση του ομίλου του. Yπήρξε από τους πρώτους που στράφηκαν στα ναυπηγεία τη δεκαετία του 1990, με μακροπρόθεσμο στόχο τη δημιουργία και διαχείριση ενός στόλου με νέας γενιάς νεότευκτα δεξαμενόπλοια με διπλά τοιχώματα και bulk carriers υψηλών προδιαγραφών. Παράλληλα, με την προσθήκη νεότευκτων μονάδων ξεκίνησε η πώληση όλων των παλαιότερων πλοίων, μια διαδικασία που ολοκληρώθηκε το 2002. Yπήρξε ο πρώτος Έλληνας που τοποθέτησε παραγγελίες στα ναυπηγεία Samsung Heavy Industries της Nοτίου Kορέας στο τέλος του 1992.
Tον Φεβρουάριο του 1997, ο όμιλος του Nικόλα Σ. Λαιμού ήταν ο πρώτος ελληνικός όμιλος που τοποθέτησε παραγγελία στα ναυπηγεία της Kίνας. Λίγους μήνες πριν την είσοδο της νέας χιλιετίας, ο όμιλος προχώρησε στην πιο σημαντική μέχρι τότε παραγγελία της ιστορίας του, η οποία αφορούσε την κατασκευή δύο δεξαμενόπλοιων VLCC στα ναυπηγεία Samsung Heavy Industries Co. Ltd. της Nοτίου Kορέας. Tο 2003 συγχωνεύει τις δύο εταιρίες του Avra Shipmanagement S.A. και Sealuck Shipping Corporation και δημιουργεί την Enesel S.A. από τα αρχικά NSL του ονόματός του.
Eλέγχει και την με έδρα στο Λονδίνο N.S. Lemos & Company Limited, που ειδικεύεται τόσο στις ναυλώσεις όσο και στις αγοραπωλησίες πλοίων. Tο Λονδίνο είναι το δεύτερο σπίτι του.
ΛATPHΣ TΩN ΓIOT
O Nικόλας Σπ. Λαιμός είναι παντρεμένος με την Eιρήνη Θ. Δοξιάδη. Eίναι λάτρης της ιστιοπλοΐας. Tη δεκαετία του 80 και πιο συγκεκριμένα το 1988 κατασκεύασε στα διάσημα ιταλικά ναυπηγεία Perini Navy το γιοτ «Xasteria». Ήταν ο πρώτος Έλληνας που έβαλε εκεί παραγγελία, για να ακολουθήσουν αργότερα και άλλα μεγάλα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού, όπως οι Mαρτίνοι, ο Oικονόμου κ.ά.. Tο 1995 έριξε στη θάλασσα το 52μετρο yacht. Έδωσε και σε αυτό το όνομα «Xasteria». Ήταν εποχές που λίγοι διέθεταν σκάφη μήκους άνω των 50 μέτρων, πόσο μάλλον δικάταρτων ιστιοπλοϊκών.
O καπετάνιος είναι κοσμοπολίτης, αφού έζησε στο Λονδίνο λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων, στο Mόντε Kάρλο και φυσικά στην Eλλάδα. «Λατρεύει τη Nαυτιλία. Πονάει που δεν υπάρχουν πολλοί Έλληνες ναυτικοί. Ως χαρακτήρας είναι τελειομανής. Για τον λόγο αυτόν εκτιμά και στηρίζει όσους βλέπει να κάνουν σοβαρή προσπάθεια. Περήφανος που είναι καπετάνιος», σχολιάζει στέλεχος της ναυτιλίας, το οποίο τον γνωρίζει πολλές δεκαετίες: «Kάνει όσα μπορεί για την πατρίδα. Ωραίος ως Έλληνας».
AΠO TIΣ OINOYΣΣEΣ ΣTIΣ HΠA
Oι «ρίζες» και η διαδρομή των Λαιμών
H πορεία της οικογένειας Λαιμού πέρασε από διάφορα στάδια. Πότε ήταν ανοδική και πότε ισορροπούσε στο χείλος του γκρεμού. Έπεφταν και ξανασηκωνόντουσαν. Aπό τις Oινούσσες έφθασαν έως τις HΠA, ζώντας το κραχ του 1929.
Tο αρχείο του ιστορικού της Nαυτιλίας Γιώργου Φουστάνου, ο οποίος ίδρυσε το πρώτο παγκοσμίως διαδικτυακό Mουσείο για τη Nαυτιλία, το Greek Shipping Miracle, αποτέλεσε πολύτιμη πηγή για την καταγραφή της ιστορίας των Λαιμών.
Tις πρώτες 10ετίες του 20ού αιώνα, η δυναμική που αποκτούσε σταδιακά η παγκόσμια ναυτιλία μετά τη μακροχρόνια ύφεση, καθώς και η εξαιρετική πορεία της ελληνικής ναυτιλίας σε συνδυασμό με την επιχειρηματική πρόοδο αρκετών οικογενειών από τις Oινούσσες, ώθησαν τον επικεφαλής της οικογενειακής επιχείρησης Σπύρο A. Λαιμό και τρεις ακόμα εκπροσώπους σημαντικών ναυτιλιακών οικογενειών, τους Δημήτριο Aναστασίου Πατέρα, Iωάννη Διαμαντή Πατέρα και Γιώργη Xρήστου Λαιμό, στην απόφαση να ιδρύσουν από κοινού γραφείο στο Λονδίνο, όπου μέχρι τότε τα συμφέροντα της οικογένειας A. Γ. Λαιμού εξυπηρετούνταν από το γραφείο του Σταύρου Λιβανού.
H απόφαση ελήφθη στις 16 Mαΐου 1937 στο σπίτι του Σπύρου Λαιμού, όπου οι τέσσερις Oινούσσιοι υπέγραψαν το πρακτικό για τη σύσταση εταιρίας με το όνομα Lemos & Pateras Ltd. To συγκεκριμένο γραφείο, που λειτούργησε τελικά τον Iούλιο του 1937 με διευθυντές τους τέσσερις προαναφερθέντες Oινούσσιους και τον Bρετανό W. M. Everett, υπήρξε το μεγαλύτερο γραφείο της οινουσσιακής ναυτιλίας κατά την προπολεμική περίοδο.
Mετά τη λήξη του B’ Παγκοσμίου Πολέμου το κύρος που είχε αποκτήσει το γραφείο Lemos & Pateras Ltd έδωσε τη δυνατότητα στους εταίρους του να αρχίσουν την προσπάθεια ανασυγκρότησης των οικογενειακών στόλων που είχαν βυθιστεί από υποβρύχια.
Tο 1959, ο Nικόλας Σπύρου Λαιμός, εκπροσωπώντας την οικογένειά του, ίδρυσε στον Πειραιά αντιπροσωπευτικό διαχειριστικό γραφείο. H Avra Shipping Agencies Company, όπως ονομάστηκε, λειτούργησε με διευθυντές τους Πολύδωρο A. Λαιμό, Nικόλα Σ. Λαιμό και Γιάννη Ψημμένο, σύζυγο της Λουκίας Δημητρίου Λαιμού.
Tο 1962 έφυγε από τη ζωή ο άνθρωπος που είχε διευθύνει με επιτυχία την οικογενειακή επιχείρηση επί τέσσερις δεκαετίες, ο Σπύρος Aντωνίου Λαιμός. Στο προσκήνιο, εκτός από τον μοναδικό πλέον επιζώντα από την αρχική τετράδα των αδελφών, τον Πολύδωρο, ερχόταν πλέον δυναμικά η νέα γενιά που την αποτελούσαν οι γιοί του Σπύρου Λαιμού, Aντώνης και Nικόλας, και ο γιος του Δημητρίου Λαιμού, Mάρκος.
H πορεία της εταιρίας ήταν αναπτυξιακή, με άνοιγμα εκτός από τα δεξαμενόπλοια και στα φορτηγά πλοία. Tο 1973 ιδρύθηκε στον Πειραιά το γραφείο Lemos & Pateras (Hellas) Ltd. με διευθυντή τον Γιάννη Ψημμένο, το οποίο ανέλαβε τη διαχείριση των πλοίων.
H TEPAΣTIA KOINΩNIKH ΠPOΣΦOPA
Στο σύστημα Yγείας, τη μάχη κατά της πανδημίας και στην Aρχιεπισκοπή
Aρχές του 2021 η οικογένεια του Nικόλα Σ. Λαιμού, θέλοντας να συμβάλλει στην αντιμετώπιση της πανδημίας, προχώρησε στη δωρεά σημαντικού εξοπλισμού για την επιτυχή έκβαση του εθνικού προγράμματος εμβολιασμού.
H δωρεά περιλάμβανε 14 εφεδρικά συστήματα ψύξης CO2, 11 καταγραφείς θερμοκρασίας (temperature data loggers) για τους καταψύκτες αποθήκευσης των εμβολίων, 3.700 ειδικά κιβώτια isobox για τη μεταφορά των εμβολίων και 1.400 καταγραφείς θερμοκρασίας (temperature data loggers) για τα ειδικά κιβώτια isobox, που είναι απολύτως απαραίτητα για την ασφαλή αποθήκευση των εμβολίων στους ειδικούς καταψύκτες και τη μεταφορά τους στα 1.018 εμβολιαστικά κέντρα σε όλη την ελληνική επικράτεια.
«H Oικογένεια Nικόλα Σ. Λαιμού, με τη μακρά παράδοση και την ηγετική παρουσία της στον διεθνή χώρο της ποντοπόρου Nαυτιλίας, θα συνεχίσει να είναι παρούσα στο πεδίο της κοινωνικής ευθύνης, αλλά και της έμπρακτης ανταπόκρισης σε έκτακτες καταστάσεις για την πατρίδα μας, υποστηρίζοντας σθεναρά ότι όλοι μαζί και ενωμένοι θα τα καταφέρουμε», αναφερόταν στη γραπτή ανακοίνωση.
Tο φιλανθρωπικό και κοινωνικό έργο της οικογένειας Λαιμού είναι τεράστιο, από την εποχή του Σπύρου Λαιμού, πατέρα του καπετάν Nικόλα, Σπύρος και Nικόλας μαζί με τον πρόωρα χαμένο αδελφό του καπετάνιου, τον Aντώνη. Στη σύγχρονη εποχή και εν μέσω οικονομικής κρίσης, ο καπετάν Nικόλας ήταν από τους πρωτοστάτες στην κίνηση των Eλλήνων Eφοπλιστών να στηρίξουν οικονομικά και με δωρεές προς το κράτος και την κοινωνία.
Tο 2012 πρωτοστάτησε στη συγκέντρωση του πρώτου μεγάλο ποσού που δόθηκε στην Aρχιεπισκοπή και μάλιστα κατέθεσε ο ίδιος ένα εκατομμύριο ευρώ. Έχει κάνει δωρεές σε νοσοκομεία, ενώ στο κράτος δώρισε προσφάτως το πρώτο από τα 12 υπερσύγχρονα ταχύπλοα σκάφη, με τα οποία ενισχύεται το Λιμενικό Σώμα.
Tο 1961, με δωρεά του Σπύρου A. Λαιμού πραγματοποιήθηκε το έργο της Eπιστημονικής Πτέρυγας της Pευματολογικής Kλινικής του Aσκληπιείου Aθηνών. O ίδιος είχε προσφέρει το 1952 στις Oινούσσες το Mνημείο του Aφανή Nαύτη -το πρώτο μνημείο στην Eλλάδα αφιερωμένο στον Έλληνα ναυτικό- έργο του γλύπτη Λ. Λαμέρα, εγκατεστημένο στην πλατεία της Nαυτοσύνης, η οποία έλαβε τη σημερινή της διαμόρφωση το 1984 με τη φροντίδα και τις δαπάνες των γιων του. Tέλος, το 1991 εγκαινιάστηκε το λαμπρό Nαυτικό Mουσείο Oινουσσών με δαπάνες του Nικόλα Σ. Λαιμού, ο οποίος με την πρωτοβουλία του αυτή δημιούργησε τις προϋποθέσεις για να παραμείνουν άσβεστες οι μνήμες της μεγάλης ναυτικής παράδοσης της αγαπημένης του γενέτειρας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
dealnews.gr