Μελέτη: Τα πολυτελή κρουαζιερόπλοια της Ευρώπης εκπέμπουν τόσο θείο όσο δισεκατομμύριο αυτοκίνητα!

Η ρύπανση των κρουαζιερόπλοιων που καταπλέουν στα λιμάνια είναι υψηλότερη από τα επίπεδα που ήταν πριν από την πανδημία, αλλά οι ατμοσφαιρικοί ρύποι από τα κρουαζιερόπλοια μειώθηκαν κατά 80% στη Βενετία μετά την απαγόρευση της πόλης για τα μεγάλα πλοία!

Οι τοξικοί ατμοσφαιρικοί ρύποι από τα κρουαζιερόπλοια στα λιμάνια είναι υψηλότεροι από τα επίπεδα πριν από την πανδημία, αφήνοντας τις πόλεις-λιμάνια της Ευρώπης να πνίγονται από την ατμοσφαιρική ρύπανση, σύμφωνα με τα όσα έδειξε μια νέα μελέτη των Μεταφορών και του Περιβάλλοντος.

Παρά την εισαγωγή του ανώτατου ορίου θείου από τον ναυτιλιακό οργανισμό του ΟΗΕ το 2020, την χρονιά που μας πέρασε τα 218 κρουαζιερόπλοια που κατέπλευσαν σε λιμάνια της Ευρώπης εξέπεμψαν τόσα οξείδια του θείου (SOx) όσο 1 δισεκατομμύριο αυτοκίνητα!

Ωστόσο, στο λιμάνι της Βενετίας οι ατμοσφαιρικοί ρύποι από τα κρουαζιερόπλοια μειώθηκαν κατά 80% μετά την απαγόρευση της πόλης στα μεγάλα κρουαζιερόπλοια. Δείχνει ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί η ατμοσφαιρική ρύπανση, λέει η T&E, η οποία ζητά μεγαλύτερες ηλεκτρικές εγκαταστάσεις στα λιμάνια προκειμένου να σωθούν ζωές.

Η Constance Dijkstra, εκπρόσωπος της ναυτιλιακής εκστρατείας της T&E, δήλωσε: «Η πανδημία παρείχε κάποια διακοπή για τις πόλεις-λιμάνια, αλλά αυτό έχει πλέον τελειώσει. Οι κρουαζιέρες επιστρέφουν και τουριστικά hotspot όπως η Βαρκελώνη και η Αθήνα πνίγονται ξανά από την τοξική ατμοσφαιρική ρύπανση από τα κρουαζιερόπλοια.

Η Βενετία έχει δείξει ότι η αντιμετώπιση της ρύπανσης των κρουαζιερόπλοιων είναι δυνατή, αλλά οι απαγορεύσεις δεν είναι ο μόνος τρόπος. Τα λιμάνια μπορούν να μειώσουν σημαντικά τα επίπεδα ρύπανσης αναγκάζοντας τα πλοία να συνδέονται κι να παίρνουν ηλεκτρική ενέργεια στο λιμάνι αντί να λειτουργούν τις ηλεκτρομηχανές τους και υποστηρίζοντας την υιοθέτηση καυσίμων μηδενικών εκπομπών».

Σε σύγκριση με το 2019, ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων, ο χρόνος που ήταν στα λιμάνια και τα καύσιμα που κατανάλωσαν αυξήθηκαν κατά περίπου κατά 23%-24%. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα αύξηση 9% στις εκπομπές SOx, 18% στις εκπομπές NOx και 25% στις εκπομπές PM2,5 – τρεις τοξικοί ατμοσφαιρικοί ρύποι.

Η Βαρκελώνη ήταν το πιο μολυσμένο λιμάνι της Ευρώπης πέρυσι, ακολουθούμενο από ένα παράκτιο λιμάνι βορειοδυτικά της Ρώμης, το Civitavecchia, και λιμάνι του Πειραιά. Στη Βαρκελώνη, τα κρουαζιερόπλοια εκπέμπουν σχεδόν τρεις φορές περισσότερο SOx από όλα τα αυτοκίνητα της πόλης. Τα όρια SOx για οχήματα στην Ευρώπη είναι 100 φορές πιο αυστηρά από αυτά για τα πλοία.

Η Βενετία, από την άλλη, βελτιώθηκε σημαντικά. Το πιο μολυσμένο από κρουαζιερόπλοια λιμάνι το 2019 έπεσε στην θέση 41 πέρυσι μετά την απαγόρευση εισόδου μεγάλων πλοίων στο λιμάνι που θεσπίστηκε το 2021, οδηγώντας σε μείωση κατά 80% των εκπομπών SOx.

Αυτό δεν εμπόδισε την Ιταλία να ξεπεράσει την Ισπανία ως η πιο μολυσμένη από κρουαζιερόπλοια χώρα στην Ευρώπη. Αν και η Μεσόγειος φέρει το μεγαλύτερο βάρος της ρύπανσης από τα κρουαζιερόπλοια, η Νορβηγία ήρθε τέταρτη στην κατάταξη και μάλιστα είχε την υψηλότερη κίνηση κρουαζιερόπλοιων από οποιαδήποτε χώρα, αν και με μικρότερα πλοία.

Η διαχειρίστρια εταιρεία κρουαζιερόπλοιων με τη μεγαλύτερη ρύπανση ήταν η MSC Cruises, της οποίας τα κρουαζιερόπλοια εκπέμπουν σχεδόν τόσο SOx όσο όλα τα επιβατικά οχήματα στην Ευρώπη. Με όλες τις θυγατρικές του, ο όμιλος της Carnival μολύνθηκε περισσότερο.

Πολλές εταιρείες κρουαζιερόπλοιων όπως η MSC επενδύουν στο φυσικό αέριο (LNG) ως μια καθαρότερη εναλλακτική λύση. Μέχρι στιγμής φέτος, περισσότερο από το 40% των κρουαζιερόπλοιων που παραγγέλθηκαν ήταν με LNG. Αυτά τα πλοία είναι καλύτερα όσον αφορά την ατμοσφαιρική ρύπανση, αλλά είναι εξαιρετικά επιζήμια από την άποψη του κλίματος λόγω των διαρροών μεθανίου από τους κινητήρες τους.

Η Constance Dijkstra κατέληξε: «Η μετάβαση από το πετρέλαιο στο φυσικό αέριο είναι σαν να ανταλλάσσεις το κάπνισμα με το αλκοόλ. Μπορεί να βοηθήσει τη βιομηχανία κρουαζιερόπλοιων να μειώσει την ατμοσφαιρική ρύπανση, αλλά είναι τρομερό από την άποψη της επιβάρυνσης του κλίματος».

Διαβάστε ακόμα