Νέες κατηγορίες 5 χρόνια μετά την βύθιση του φορτηγού πλοίου Stellar Daisy και τον θάνατο 22 μελών του πληρώματος

Πέντε χρόνια μετά την βύθιση και την απώλεια του φορτηγού πλοίου μεταφοράς μεταλλευμάτων (very large ore carrier) Stellar Daisy στον Νότιο Ατλαντικό στα ανοιχτά της Ουρουγουάης, οι εισαγγελείς της Νότιας Κορέας φέρεται να κατέθεσαν ένα νέο γύρο κατηγοριών εναντίον του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας που ανήκε το πλοίο και έξι υπαλλήλων της.

Σύμφωνα με το κορεατικό πρακτορείο ειδήσεων Yonhap, οι κατηγορίες ασκήθηκαν μετά από την πίεση των μελών της οικογένειας των 22 μελών του πληρώματος που χάθηκαν, πριν υπάρξει παραγραφή στα τέλη αυτού του μήνα.

Οι οικογένειες των αγνοουμένων μελών του πληρώματος μαζί με τους μόνο δύο επιζώντες συνέχισαν να υποστηρίζουν την άσκηση πρόσθετων κατηγοριών εναντίον των στελεχών της εταιρείας. Το 2019, η Polaris Shipping, ο διευθύνων σύμβουλός της Kim Wan-Jung, και ακόμη έντεκα υπάλληλοι της εταιρείας κατηγορήθηκαν ότι δεν ανέφεραν κάποια ελαττώματα που υπήρχαν στην δομή στο πλοίο.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος και πέντε από τους κατηγορούμενους κρίθηκαν ένοχοι το επόμενο έτος για παραβιάσεις του νόμου περί ασφάλειας πλοίων και συγκεκριμένα για μη αναφορά ελαττωμάτων στη δομή του πλοίου στο Υπουργείο Ωκεανών και Αλιείας, κάτι που απαιτούσε ο νόμος.

Την ώρα της καταδίκης, η εισαγγελία είπε ότι θα προσφύγει σε ανώτερο δικαστήριο για την υπόθεση της βύθισης του Stellar Daisy. Οι οικογένειες των θυμάτων και οι αστικές οργανώσεις προέτρεψαν την εισαγγελία να επιδιώξει σοβαρότερες κατηγορίες. Η Yonhap αναφέρει ότι έχουν απαγγελθεί νέες κατηγορίες για επτά άτομα, συμπεριλαμβανομένου του 67χρονου πλέον Διευθύνοντος Συμβούλου, όπως ανθρωποκτονία από. Η παραγραφή των πρόσθετων κατηγοριών θα παραγραφούν στις 31 Μαρτίου, την πέμπτη επέτειο από την βύθιση του πλοίου.

Το πλοίο με σημαία Νήσων Μάρσαλ αναχώρησε από τη Βραζιλία για την Κίνα μεταφέροντας 260.000 τόνους σιδηρομεταλλεύματος. Το πλοίο αναφέρθηκε ότι κόπηκε στα δύο, πιθανώς λόγω των συνεχόμενων υπερφορτώσεων που είχαν γίνει, και βυθίστηκε στον Ατλαντικό Ωκεανό περίπου 2.000 ναυτικά μίλια από το λιμάνι του Μοντεβιδέο.

Κατά τη διάρκεια έρευνας που κράτησε δύο εβδομάδες, βρέθηκε μια σωσίβια σχεδία με δύο επιζώντες, ενώ οι άλλες σχεδίες και η σωσίβια λέμβος του πλοίου εντοπίστηκαν χωρίς όμως να βρίσκονται κάποιοι επιζώντες μέσα. Το ναυτικό της Βραζιλίας, της Αργεντινής και της Ουρουγουάης συμμετείχαν στην έρευνα με την υποστήριξη αμερικανικών στρατιωτικών αεροπλάνων.

Η μετέπειτα έρευνα έθεσε υπό αμφισβήτηση τη μετασκευή μεγάλων δεξαμενόπλοιων αργού σε φορτηγά πλοία μεταφοράς μεταλλεύματος. Η πρακτική ήταν κοινή καθώς τα τάνκερ VLCC μονού κύτους καταργήθηκαν σταδιακά τη δεκαετία του 2000. Το Stellar Daisy είχε ναυπηγηθεί το 1993 για να μεταφέρει αργό πετρέλαιο και ήταν μεταξύ τουλάχιστον δώδεκα πλοίων που υπέστησαν μετασκευή και μετατροπή σε φορτηγά πλοία.

Οι αναφορές από την έρευνα έδειξαν ότι υπήρχαν ρωγμές και εισροή νερού πριν βυθιστεί. Στο τελευταίο μήνυμά τους, το πλήρωμα του πλοίου φέρεται να είπε ότι το πλοίο έπαιρνε νερό και είχε πάρει κλίση. Μεταγενέστερες έρευνες βρήκαν παρόμοια ρωγμή σε τουλάχιστον δύο ακόμη πλοία της Polaris, τα οποία είχαν μετασκευαστεί σε φορτηγά πλοία μεταφοράς μεταλλευμάτων.

Μετά από παρότρυνση των οικογενειών, η κυβέρνηση της Νότιας Κορέας προσέλαβε την αμερικανική εταιρεία υποθαλάσσιων ερευνών Ocean Infinity για να ερευνήσει το ναυάγιο. Το Ocean Infinity ανέφερε τον Φεβρουάριο του 2019 ότι εντόπισε το ναυάγιο σε βάθος 3.461 μέτρων στον Νότιο Ατλαντικό Ωκεανό και είχε τη δυνατότητα να ανακτήσει το καταγραφικό δεδομένων ταξιδιού του πλοίου.

Η κυβέρνηση της Κορέας ανέφερε αργότερα ότι το VDR ήταν κατεστραμμένο και ότι κατάφεραν να ανακτήσουν και να αναλύσουν μόνο περίπου το επτά τοις εκατό των δεδομένων. Είπαν ότι ένα από τα τσιπ ήταν ραγισμένο και μη ανακτήσιμο, με αποτέλεσμα οι οικογένειες να ζητήσουν πρόσθετες έρευνες, συμπεριλαμβανομένης μιας προσπάθειας εντοπισμού ενός δεύτερου VDR που πιστεύεται ότι λειτουργεί.

Οι οικογένειες συνέχισαν να πιέζουν την κυβέρνηση για περαιτέρω δράση και ζητάνε τη δίωξη, για να κρατήσουν τους υπεύθυνους για τους θανάτους των 22 μελών του πληρώματος, πριν την παραγραφεί η υπόθεση.

Διαβάστε ακόμα