ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Νίκος Τσάκος: Σπάει τα ρεκόρ και συνεχίζει μέσα στο 2016

ten_nikos_tsakos_Είναι από τους έλληνες πλοιοκτήτες, δεύτερης γενιάς. Κλήθηκε να σταθεί στο ύψος του πήχη που έχει θέσει ο ιδρυτής του Ομίλου και πατέρας του, καπετάν Παναγιώτης. Αποστολή δύσκολη ίσως στον ίδιο βαθμό με το να δημιουργήσεις μία επιχείρηση από την αρχή. Οι αμερικάνοι έχουν ένα ρητό για τις οικογενειακές επιχειρήσεις. Η πρώτη γενιά δημιουργεί, η δεύτερη διατηρεί τα κεκτημένα και η τρίτη τα καταστρέφει.

Όμως ο Νίκος Τσάκος, σε δύσκολες οικονομικά εποχές, οδηγεί την εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Tsakos Energy Navigation (ΤΕΝ) σε συνεχή οικονομική ανάπτυξη. Η πολύ καλή ναυλαγορά για τα δεξαμενόπλοια έχει συμβάλει προς αυτή την κατεύθυνση αλλά δεν φθάνει μόνο αυτό όταν δραστηριοποιήσε στον πιο σκληρό και ανταγωνιστικό, παγκοσμίως, επιχειρηματικό στίβο, που είναι η ναυτιλιακή βιομηχανία. Χρειάζεται να κρατάς σταθερά το τιμόνι και να προβλέπεις τις εξελίξεις. Ο γιός του καπετάν Παναγιώτη σηκώνει πλέον πολύ μεγάλο βάρος στους ώμους του και για αυτό άλλωστε έχει μειώσει τις δημόσιες εμφανίσεις του σε εκδηλώσεις εκτός αν αφορούν τη ναυτιλία. Διευθύνει την επιχείρηση έχοντας το «αρχηγείο» του σε ένα λιτό γραφείο στο «Μέγαρο Μακεδονία» του Ομίλου, στη Λεωφόρο Συγγρού.

Χρονιά ρεκόρ

Το 2015 αποδείχθηκε χρονιά-ρεκόρ για την TEN. Η εταιρεία παρουσίασε αύξηση κερδών στο πενταπλάσια σε σύγκριση με το 2014 φθάνοντας τα 158,2 εκατομμύρια δολάρια έναντι 33,5 εκατομμυρίων.

Τα κέρδη ανά μετοχή έκλεισαν στο 1,69 δολάρια ξεπερνώντας κατά 6 σέντς τις προβλέψεις της Wall Street

Το τέταρτο τρίμηνο η εταιρεία είχε έσοδα 112,9 εκατ. δολάρια αυξημένα σε ποσοστό 13,5%.
Ο μέσος όρος του ημερήσιου ναύλου για κάθε πλοίο της εταιρείας το 2015 ήταν 25.940 ευρώ έναντι 19,834 το 2014.

«Καθώς εισερχόμαστε στο 23 έτος επιτυχούς διαχείρισης της εταιρείας είμαστε ικανοποιημένοι από τα πολύ δυνατά οικονομικά αποτελέσματα που παρουσίασε η εταιρεία αυτή τη δεκαετία και κοιτάμε μπροστά στο 2016 ως το καθοριστικό έτος μίας πρωτοφανούς ανάπτυξης» δήλωσε ο Νίκος Τσάκος.

Ναυπηγήσεις-στόλος

Μέσα στο 2016 η ΤΕΝ θα παραλάβει εννέα νεότευκτα πλοία.

Συνολικά μέσα στο επόμενα δύο χρόνια θα παραλάβει 15 πλοία, η πλειοψηφία των οποίων είναι ήδη σε μακροχρόνια ναύλωση.

Ο Όμιλος Τσάκου ελέγχει στόλο από 70 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 6,662 εκατομμυρίων τόνων, εκ των οποίων μόλις επτά είναι φορτηγά, 55 μεταφοράς υγρού φορτίου, έξι εμπορευματοκιβωτίων και ένα LNG.

Είναι πρώτος στη λίστα με τις ελληνικών συμφερόντων εταιρείες που ναυπηγούν δεξαμενόπλοια. Ο Όμιλος με τα 55 δεξαμενόπλοια είναι πρώτος και στη λίστα με τα περισσότερα δεξαμενόπλοια στο στόλο του, ανάμεσα στις ελληνικών συμφερόντων εταιρείες.

Ο Νίκος Τσάκος ανέβηκε στην 45η θέση από 54η πέρσι, στο Top 100 των ισχυρότερων παραγόντων στην παγκόσμια ναυτιλία που συντάσσει η Lloyd’s List.

Για το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας εν μέσω παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, δηλώνει αισιόδοξος: « Στην ελληνική ναυτιλία, τόσο η προηγούμενη γενιά, όσο και η νέα, έχει τη σοφία να αντιμετωπίζει τις δυσκολίες ακόμη και αυτές είναι στον μέγιστο βαθμό. Τα τελευταία χρόνια η παγκόσμια ναυτιλία ζει τη μεγαλύτερη κρίση στη σύγχρονη ιστορία της. Όμως μέσα από αυτή, η ελληνική ναυτιλία βγήκε ισχυρή με ελάχιστες εταιρείες… «θύματα» σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές της. Όμως υπάρχει ακόμη ανηφόρα».

Στα τέλη του 2015 βραβεύτηκε από τη Lloyd’s List ως Ναυτιλιακός Newsmaker της Χρονιάς: «Ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται» είχε δηλώσει στην ομιλία του αναφερόμενος γενικά στην κατάστασης της ναυτιλίας αν και είχε τονίσει ότι η αγορά για τα δεξαμενόπλοια είναι πολύ καλή. Όμως είχε συστήσει στους πλοιοκτήτες αυτοπειθαρχία όσο αφορά τις παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων προκειμένου να υπάρξει στα δεξαμενόπλοια υπερπροσφορά χωρητικότητας.

Από τα τέλη του φθινοπώρου του 2014 ο Νίκος Παναγιώτη Τσάκος είναι πρόεδρος στην Intertanko, στη Διεθνή Ένωση Ανεξάρτητων Πλοιοκτητών Δεξαμενοπλοίων η οποία αριθμεί 212 εταιρείες μέλη των οποίων ο στόλος αντιστοιχεί σε 3.040 δεξαμενόπλοια συνολικής μεταφορικής ικανότητας 270 εκατομμυρίων τόνων. Επιπλέον υπάρχουν 300 μέλη που σχετίζονται με αυτή και είναι τράπεζες, πετρελαϊκές εταιρείες και ναυλομεσίτες.

Για πρώτη φορά Έλληνας πλοιοκτήτης, και όχι στέλεχος εταιρείας, ανήλθε στον προεδρικό θώκο και μάλιστα ομόφωνα. Αυτό έχει σημασία αφού υπέρ του Νίκου Τσάκου τάχθηκε και το λόμπυ των Νορβηγών, με επικεφαλής τον Τζον Φρέντρικσεν, που είναι το αντίπαλο δέος του ελληνικού, σε έναν κλάδο, όπως αυτός της μεταφοράς πετρελαίου, που είναι υψίστης σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο και για αυτό τα γεωπολιτικά-οικονομικά συμφέροντα είναι τεράστια.

«Αποτελεί συνέχεια της παράδοσης των τελευταίων ετών η επιλογή Ελλήνων σε θέσεις ευθύνης διεθνών οργανισμών της ναυτιλίας, γεγονός που προσδίδει κύρος τόσο στην Ελληνική ναυτική οικογένεια, όσο και συνολικά στην χώρα μας» επισημαίνει ο ίδιος.

Σε μια χρονική περίοδο που Ελλάδα δίνει μάχη για να σταθεί στα πόδια της ενώ προσπαθεί να αρθρώσει λόγο εκτός συνόρων, εκπρόσωποί της από τον επιχειρηματικό κόσμο αναλαμβάνουν τα ηνία διεθνών οργανισμών.

Στη ναυτιλία δε, η Ελλάδα έχει την προεδρία και στην Intercargo, τη Διεθνή Ένωση Ανεξάρτητων Πλοιοκτητών Δεξαμενοπλοίων, με επικεφαλής τον Γενικό Διευθυντή του Ομίλου Αγγελικούση, Γιάννη Πλατσιδάκη.

Στήριξη της Ελλάδας

Είναι από τους επιχειρηματίες που στηρίζουν την πατρίδα τους σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς. Παρά τις «σειρήνες» που προσπαθούν με το τραγούδι τους να σαγηνέψουν τους Έλληνες πλοιοκτήτες για να μεταφέρουν τις επιχειρήσεις τους στο εξωτερικό ώστε να ωφεληθούν οι οικονομίες άλλων ευρωπαϊκών κυρίως κρατών, υπάρχουν και πολλοί που ανθίστανται δυναμικά, αρνούμενοι να εγκαταλείψουν τα πάτρια εδάφη. «Η ελληνική ναυτιλία δεν πρόκειται να φύγει από την Ελλάδα» είναι η κουβέντα που λέει σε όλους όσοι τον ρωτούν ο Νίκος Τσάκος και είναι μαζί με τον καπετάν Παναγιώτη από τους πρώτους που δίνουν το παράδειγμα.

Στα πλοία του Ομίλου η οικογένεια δίνει ελληνικά ονόματα, ως επί το πλείστον, όπως, μεταξύ άλλων Οδυσσέας, Ηρακλής, Παρθενών, Αφροδίτη, Απόλλων, Αριάδνη, Άρτεμις, Άρης, Αίας, Πρωτέας, Προμηθέας, Προποντίς, Πένταθλον, Δέκαθλον.

Επίσης, η αγάπη του Νίκου για τον αθλητισμό και ειδικότερα για το ποδόσφαιρο έχει ως αποτέλεσμα να βαπτίζει πλοία της ΤΕΝ με ονόματα που παραπέμπουν στον βασιλιά των αθλημάτων, όπως Eurochampion 2004 προς τιμήν της Εθνικής Ελλάδος που σήκωσε το Ευρωπαϊκό στην Πορτογαλία, Selecao προς τιμήν της Βραζιλίας και Socrates, που ήταν μία μορφή του βραζιλιάνικου ποδοσφαίρου. Δύο από τα δεξαμενόπλοια της εταιρείας έχουν το όνομα Brazil 2014, όπου διοργανώθηκε το τελευταίο Παγκόσμιο Κύπελλο και Rio 2016 για τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Η ΤΕΝ και ο Όμιλος Τσάκου εν γένει είναι από τις εταιρείες που στηρίζουν την ελληνική σημαία και τον έλληνα ναυτικό. «Στα δεξαμενόπλοια ο έλληνας ναυτικός είναι ο καλύτερος και κανείς δεν μπορεί να τον ξεπεράσει. Και σε δύσκολες στιγμές οι Έλληνες ναυτικοί ξέρουν πώς να φερθούν. Άρα μπορείς όταν έχεις 70 πλοία στους ωκεανούς να κοιμάσαι ήσυχος. Επίσης, δεν θέλουμε να χαθεί η τεχνογνωσία των Ελλήνων και η δική μας γενιά να είναι η τελευταία ενώ θα είμαστε πρώτη δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλία. Στην Αγγλία και στη Νορβηγία όταν σταμάτησε να πηγαίνει ο κόσμος στη θάλασσα κράτησαν δύο γενιές και μετά εξαφανίστηκαν» τονίζει ο Νίκος Τσάκος.

newmoney.gr