Οι μειώσεις μισθών (και) των ναυτικών είναι πλέον γεγονός εδώ και μερικά χρόνια. Σε συνδυασμό δε με την αύξηση της φορολογίας το επάγγελμα μας γίνετε ακόμη δυσκολότερο και λιγότερο δελεαστικό. Αν συνυπολογίσουμε και την αύξηση του αριθμού των ναυτικών, τότε, εκτός απο μη-δελεαστικό γίνετε και αρκετά δύσκολο να βρεί κάποιος δουλειά.
Junior officer
Οι περισσότερες εταιρείες (αν όχι όλες) εφαρμόζουν το σύστημα του junior officer. Αφορά τον πρωτόμπαρκο ανθυποπλοιάρχο και Γ ‘ μηχανικό. Οι συμβάσεις αυτών δεν ξεπερνάνε τα 4000 μεικτά, οπότε αν αφαιρέσουμε την εφορία και το ΝΑΤ καθαρά μένουν περίπου 2900. Βγάλτε και προσωπικά έξοδα (κάρτες τηλεφώνου κ.τ.λ.) οπότε πάμε στο 2500-2700….
Δόκιμοι
Από την άλλη, οι δόκιμοι να τα ξεχάσουν τα «τρελά» λεφτά της δεκαετίας του 2000. Οι περισσότερες εταιρείες για τους πρωτόμπαρκους έχουν ρίξει τις συμβάσεις ακόμα και 700 ή και 500 ευρώ! Βλέπετε εκμεταλλεύονται τις συγκυρίες και το γεγονός ότι πλέον υπάρχουν πάρα πολλά παιδιά. Παιδιά τα οποία δεν βρίσκουν να μπαρκάρουν οπότε συμβιβάζονται με ότι και να τους δώσουν, χωρίς πλέον να έχουν την πολυτέλεια να διαλέξουν πού θέλουν να πάνε.
Πλοίαρχοι, υποπλοίαρχοι, Α’ & Β’ μηχανικοί
Ακόμα δεν έχουν μειώσει τους μισθούς των υποπλοιάρχων-Β ‘ μηχανικών και των πλοιάρχων-Α ‘ μηχανικών αλλά είμαι σίγουρος ότι θα το κάνουν, αν όχι άμεσα, στα επόμενα είναι σχεδόν σίγουρο. Δεν είναι βέβαια ότι δεν θέλουν, απλά περιμένουν την κατάλληλη στιγμή…
Η αρχή του κακού…
Από το 2002-2003 άρχισε το κακό και τότε λίγοι το κατάλαβαν. Οι περισσότεροι πανηγύριζαν που πέρναγαν στις ΑΕΝ. Το ξεφτίλισμα των σχολών και εισαγωγή τους σε αυτές με βαθμό απολυτηρίου 3 ήταν η έναρξη του σχεδίου τους και ταυτόχρονα η υποβάθμιση του επαγγέλματος του ναυτικού. Το σχέδιο πέτυχε! Έχουν πλέον πολύ κόσμο για να επανδρώσουν τα καράβια τους οπότε μπορούν να ρίξουν τους μισθούς όσο γουστάρουν! δεν έρχεται ο ένας; θα έρθει ο άλλος, Δεν του αρέσει και του άλλου; δεν τρέχει τίποτα, θα περάσει ο επόμενος. Αυτό ακριβώς γίνετε με τους δόκιμους, τους Γ ‘ μηχανικούς και τους ανθυποπλοίαρχους. Αυτός ο μεγάλος αριθμός δοκίμων, ανθυποπλοίαρχων και Γ ‘ μηχανικών σε μερικά χρόνια θα είναι υποπλοίαρχοι και Β ‘ μηχανικοί. Τότε θα έχουμε και νέο κύμα μειώσεων για τις ειδικότητες αυτές. Απλή λογική είναι και όχι επιστήμη.
Όταν έγιναν οι μειώσεις μισθών και η αύξηση της εφορίας πριν 2-3 χρόνια ήμουν ξέμπαρκος. Όταν πήγα στο καράβι, ήταν αδύνατον να μην ειπωθεί κάτι για τις τρελές μειώσεις που έγιναν. Μιλάμε για κρατήσεις οι οποίες φτάνουν μέχρι και 3000-3500 τον μήνα για τον πλοίαρχο και Α ‘ μηχανικό!
Η προσφορά του ναυτικού
Πολλοί θα πούνε ότι τα λεφτά που παίρνουμε είναι αρκετά και σε σύγκριση με αυτά στην στεριά είναι πάρα πολλά. Δεν θα διαφωνήσω με αυτό αλλά τα λεφτά στα καράβια δεν βγαίνουν εύκολα, οι ευθύνες είναι τεράστιες, είσαι μακριά από τους δικούς σου ανθρώπους και το σπίτι σου, οι συνθήκες που έχεις να αντιμετωπίσεις είναι αντίξοες και σαν ναυτικός φέρνεις λεφτά στην χώρα σου, κάτι το οποίο είναι πολύ σημαντικό. Ακόμα γύρω από την ναυτιλία ζούνε χιλιάδες οικογένειες που απασχολούνται σε γραφεία. και στο κάτω κάτω εμείς ζούμε σε ένα καράβι 6-7-8-9 ή και περισσότερους μήνες τον χρόνο, οπότε ούτε απασχολούμε το κράτος σε κάτι ούτε έχουμε σχέση με αυτό!
Έχει ο καιρός γυρίσματα….
H Ελλάδα βασίστηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό στους ναυτικούς. Αυτό είναι ιστορικό γεγονός και δεν αλλάζει. Τώρα τον ναυτικό τον πολεμάνε με κάθε τρόπο αλλά να είναι σίγουροι ότι στο μέλλον θα το μετανιώσουν. Μπορεί να υποβάθμισαν τις σχολές και το επίπεδο του Έλληνα ναυτικού, να ξέρουν όμως ότι όσους φιλιππίνους και Ουκρανούς να φέρουν μέσα, ο Έλληνας ναυτικός ήταν-είναι και θα είναι αναντικατάστατος! Έχει φιλότιμο, μεράκι, πείσμα και στην δύσκολη στιγμή αυτός θα κάνει και πάλι την διαφορά, αν είναι ακόμα εκεί….
g.k