Απίστευτο νούμερο: Περισσότερο από 1 πλοίο μεταφοράς κοντέινερ αναμένεται να παραδίδεται κάθε μέρα το 2024!

Η ναυτιλία τακτικών γραμμών εισήλθε στο 2024 με απροσδόκητη αγενή υγεία χάρη στις τεράστιες εκτροπές μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα που απορροφούν τεράστια χωρητικότητα και βάζουν τα ποσοστά spot σε υψηλά επίπεδα που δεν έχουν ξαναζήσει εκτός της εποχής του Covid.

Η βιομηχανία του κλάδου της μεταφοράς κοντέινερ με πλοία, διανύει (ακόμη) μία περίοδο ευρωστίας, εξαιτίας της κρίσης στην Ερυθρά θάλασσα, η οποία έχει οδηγήσει της εταιρείες μεταφορά κοντέινερ να ακολουθούν την μακρινή και κοστοβόρα διαδρομή γύρω από την Αφρική. Η περίοδος αυτή, εάν εξαιρέσουμε την περίοδο του covid-19, είναι η καλύτερη περίοδο για την βιομηχανία των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Ο κλάδος έχει ακόμη ένα ρεκόρ μπροστά του. Το 2024 αναμένεται να σπάσει τα ρεκόρ ο αριθμός παράδοσης νεότευκτων πλοίων, κάτι το οποίο θα μπορούσε να περιορίσει οποιαδήποτε αύξηση κερδών.

Το 2023, τα ναυπηγεία παρέδωσαν 350 νεότευκτα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνολικής χωρητικότητας 2,2 εκατομμυρίων teu, ξεπερνώντας το προηγούμενο ρεκόρ από το 2015, όταν παραδόθηκαν 1,7 εκατομμύρια teu. Το ρεκόρ του 2023 είναι πλέον πιθανό να σπάσει φέτος.

«Αν και οι πλοιοκτήτες, καθώς και οι διαχειρίστριες εταιρείες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, επωφελούνται επί του παρόντος από τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα σ τη Διώρυγα του Παναμά, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι για το 2024 αναμένεται να παραδοθούν πλοία με μεταφορική ικανότητα τα 3,1 εκατομμύρια teu, με περίπου 140 πλοία που να αναμένονται να παραδοθούν το πρώτο τρίμηνο», σημείωσαν νωρίτερα αυτή την εβδομάδα οι αναλυτές των brokers Braemar, και εν συνεχεία ασχολήθηκεκαι ο Niels Rasmussen, επικεφαλής αναλυτή ναυτιλίας της BIMCO.

«Το 2024 έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν 478 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 3,1 εκατομμυρίων teu, ξεπερνώντας το ρεκόρ του 2023 κατά 41%. Ως εκ τούτου, η χωρητικότητα του στόλου εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να αυξηθεί κατά 10% το 2024», δήλωσε ο Rasmussen. Τα δεδομένα της BIMCO δείχνουν ότι 1,31 νεότευκτα boxship θα παραδίδονται κάθε μέρα για το 2024.

Η BIMCO αναμένει ότι η ανακύκλωση των πλοίων θα αυξηθεί το 2024, αλλά ο στόλος θα μπορούσε να αυξηθεί κατά σχεδόν 2,8 εκατομμύρια teu, και μέχρι το τέλος του 2024 να ξεπεράσει τα συνολικά 30 εκατομμύρια teu για πρώτη φορά στην ιστορία.

Ενώ η BIMCO προβλέπει ότι η χωρητικότητα του στόλου εμπορευματοκιβωτίων θα αυξηθεί κατά 10% φέτος, προειδοποίησε ότι οι συναλλαγές εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά πιο αργά, αυξάνοντας τη ζήτηση για χωρητικότητα πλοίων κατά 3-4% το 2024.

Εν τω μεταξύ, η μέση ταχύτητα πλεύσης των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε από 14,3 κόμβους το 2022 σε 13,9 κόμβους το 2023 και θα μπορούσε να μειωθεί περαιτέρω το 2024, σύμφωνα με τον Ράσμουσεν.

«Η ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης πρόκειται να διευρυνθεί το 2024. Ωστόσο, η παρατεταμένη διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα, η οποία αναγκάζει τα πλοία να πλεύσουν μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, θα μπορούσε να σφίξει το ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης. Εν τω μεταξύ, άλλα 3 εκατομμύρια teu έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν κατά τη διάρκεια της περιόδου 2025-2026 και εάν η ανακύκλωση δεν αυξηθεί σημαντικά, η ανισορροπία στην αγορά φαίνεται ότι θα επανέλθει μόλις επιλυθεί η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα», είπε ο Rasmussen.

Σύμφωνα με την HSBC, οι εκτροπές των πλοίων μεταφοράς κοντέινερ, με περισσότερο από το 80% των πλοίων να ταξιδεύουν από Ασία προς Ευρώπη να κατευθύνονται μέσω της Νότιας Αφρικής, έχουν ωθήσει τις τιμές spot στον δείκτη Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) σε υψηλά όλων των εποχών, εξαιρείται η περίοδο του Covid.

Τα δεδομένα στην πλατφόρμα της Xeneta δείχνουν ότι οι ναύλοι θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν, φτάνοντας τα 8.000 $ ανά τeu από την Ασία στη Μεσόγειο και τη Βόρεια Ευρώπη σε λιγότερο από μια εβδομάδα.

Σύμφωνα με ανάλυση από τους συμβούλους του Ηνωμένου Βασιλείου Maritime Strategies International (MSI), η αύξηση των ναύλων είναι μεγαλύτερη από ό,τι μπορεί να δικαιολογηθεί από το αυξημένο κόστος από την εκτροπή μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, με τον εμπειρογνώμονα της MSI σε εμπορευματοκιβώτια Daniel Richards να προτείνει ότι αυτό οφείλεται σε συνδυασμό του πανικού και μια προσπάθεια εξασφάλισης χωρητικότητας τις επόμενες εβδομάδες, όταν τα πλοία θα καθυστερήσουν να επιστρέψουν στην Ασία.

«Ο φόβος και όχι τα γεγονότα θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην άνοδο της αγοράς των εμπορευματοκιβωτίων», είπε ο Richards.

«Σε περίπτωση που η κρίση παραμείνει χωρίς κάποια λύση τις επόμενες δύο εβδομάδες, τα αυξημένα επιτόκια spot θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υψηλότερα ναύλα, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες διαπραγματεύονται τα ετήσια συμβόλαιά τους με τους λιανοπωλητές. Αυτό θα μπορούσε ενδεχομένως να βοηθήσει να αποτραπεί η υπερβολική μείωση των κερδών του κλάδου σε σχέση με τις προσδοκίες πριν από τις διακοπές», υποστήριξε μια νέα ναυτιλιακή έκθεση της HSBC.

Οι αναλυτές της Linerlytica, μιας εταιρείας συμβούλων με έδρα την Ασία, αναμένουν ότι τα αυξημένα επιτόκια θα διατηρηθούν μέχρι τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, καθώς η χωρητικότητα θα παραμείνει περιορισμένη τις επόμενες έξι εβδομάδες.

Διαβάστε ακόμα