Μπορεί από πολλούς να έχουν χαρακτηριστεί προβληματικά, και είναι η πιο αμφιλεγόμενη νέα τεχνολογία που είναι ήδη σε ευρεία χρήση, αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα scrubbers ήταν εξαιρετικά κερδοφόρα στους εφοπλιστές που αποφάσισαν να επενδύσουν σε αυτά.
Σύμφωνα με μια νέα ανάλυση της Δανέζικης συμβουλευτικής εταιρείας Sea-Intelligence δείχνει ότι μόνο στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εξοικονομήθηκαν 12 δισεκατομμύρια δολάρια!
Ο υπολογισμός αυτής της ανάλυσης έγινε λαμβάνοντας την κατά προσέγγιση παγκόσμια κατανάλωση καυσίμου ανά ημέρα σε ολόκληρο τον στόλο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και κάνοντας την υπόθεση ότι εάν το X% της χωρητικότητας είναι εξοπλισμένο με Scrubber, τότε το X% θα είναι το φθηνότερο καύσιμο IFO380 που καταναλώνουν τα πλοία που διαθέτουν αυτή τη τεχνολογία, αντί για το πιο ακριβό VLSFO.
Η εταιρεία συμβούλων έδωσε την 1η Ιανουαρίου 2020 – την πρώτη ημέρα της έναρξης ισχύος του παγκόσμιου περιορισμού για το θείο – ως ημερομηνία έναρξης για τη μελέτη της, σημειώνοντας πώς το 2023 σημειώθηκε εκ νέου αύξηση στον αριθμό των πλοίων που είναι εξοπλισμένα με Scrubber.
Ο αντίκτυπος της ρίψης νερού από τα Scrubber στην θάλασσαέχει αποτελέσει πηγή πολλών συζητήσεων. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε τον Ιούνιο από το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Chalmers στη Σουηδία, η οποία επικεντρώθηκε σε τέσσερα λιμάνια, υπολόγισε ότι το νερό που απορρίπτεται από τα scrubbers αντιπροσώπευε περισσότερο από το 90% των ρύπων που βρέθηκαν στα δείγματα νερού.
«Τα αποτελέσματα μιλούν από μόνα τους. Η αυστηρότερη ρύθμιση του νερού απόρριψης από τα Scrubber είναι ζωτικής σημασίας για τη μείωση της υποβάθμισης του θαλάσσιου περιβάλλοντος», δήλωσε η Anna Lunde Hermansson, διδακτορική φοιτήτρια στο Τμήμα Μηχανικής και Ναυτιλιακών Επιστημών στο Chalmers.
Τα Scrubber απορροφώντας το θείο από τα καυσαέρια του πλοίου, οδηγεί στο να επέλθει μια οξίνιση του νερού και επίσης η ανάμιξη και άλλων ρίπων όπως βαρέα μέταλλα και τοξικές οργανικές ενώσεις. Για Scrubber ανοιχτού τύπου, που αποτελούν την πλειοψηφία αυτών που εγκαθίστανται στα πλοία όλο τον κόσμο, το αναμεμειγμένο νερό του απορρίπτεται απευθείας στη θάλασσα.
Η Σουηδική Υπηρεσία Θάλασσας και Διαχείρισης Υδάτων και η Σουηδική Υπηρεσία Μεταφορών υπέβαλαν πρόταση στη σουηδική κυβέρνηση για την απαγόρευση της απόρριψης νερού Scrubber στα εσωτερικά ύδατα της χώρας του, συμμετέχοντας σε έναν πολύ μεγάλο αριθμό χωρών που έχουν θεσπίσει απαγορεύσεις απόρριψης νερού από τα Scrubber.
Την περασμένη εβδομάδα, ευρωπαίοι βουλευτές υποστήριξαν μια πρόταση για επέκταση των ισχυόντων κανόνων της ΕΕ που απαγορεύουν την απόρριψη πετρελαίου και επιβλαβών υγρών ουσιών, ώστε να περιλαμβάνει την απόρριψη λυμάτων, σκουπιδιών και υπολειμμάτων από πλυντήρια.
Τα τελευταία δεδομένα από την Clarksons Research δείχνουν ότι περισσότερα από 5.400 πλοία – περίπου το 5% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου – είναι εξοπλισμένα με Scrubber.
Ενώ τα Scrubber έχουν επιβαρύνει το θαλάσσιο περιβάλλον, οι μελέτες της NASA τον περασμένο Οκτώβριο έδειξαν ότι οι παγκόσμιες απαγορεύσεις για το που ξεκίνησαν 2020 είχε σαν αποτέλεσμα να βελτιωθούν οι ατμοσφαιρικές συνθήκες. Η μελέτη από την αμερικανική διαστημική υπηρεσία διαπίστωσε ότι τα λεγόμενα σύννεφα των πλοίων μειώθηκαν δραματικά το 2020, το πρώτο έτος εφαρμογής των κανονισμών για τα καύσιμα που είδε την περιεκτικότητα σε θείο να μειώνεται από 3,5% σε 0,5% για την πλειοψηφία του παγκόσμιου στόλου που δεν χρησιμοποιεί Scrubber.