Σχεδόν δύο χρόνια αφότου το ιαπωνικό φορτηγό πλοίο Wakashio προσάραξε στον Μαυρίκιο έχοντας σαν αποτέλεσμα την καταστροφική θαλάσσια ρύπανση, το Ιαπωνικό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών εξέδωσε μια προκαταρκτική έκθεση με βάση την έρευνά του.
Ενώ τα γεγονότα τη στιγμή της προσάραξης είναι ήδη γνωστά, η ιαπωνική αρχή εξετάζει ευρύτερα το ταξίδι, το πλήρωμα και την αλληλεπίδραση μεταξύ του πλοίου, της πλοιοκτήτριας εταιρείας και των Ιαπώνων ναυλωτών.
Η έρευνα και η δίκη του καπετάνιου και του υποπλοίαρχου στον Μαυρίκιο επικεντρώθηκε στην προσάραξη και τα γεγονότα που οδήγησαν στο ατύχημα.
Ο καπετάνιος και ο υποπλοίαρχος, ο οποίος τελικά παραδέχτηκε την ενοχή του και αφέθηκε ελεύθερος στα τέλη του 2021, παραδέχτηκε ότι στο πλοίο πραγματοποιούταν ένα πάρτι γενεθλίων κατά το οποίο καταναλώθηκε αλκοόλ, κάτι που απαγορεύεται ρητώς για αυτούς που κάνουν βάρδια στη γέφυρα.
Το Wakashio, όπως παραδέχτηκαν, είχε προσεγγίσει τον Μαυρίκιο στις 25 Ιουλίου 2020, επιδιώκοντας να πιάσουν σήμα τα κινητά από την ακτή, ώστε τα μέλη του πληρώματος να μπορέσουν να επικοινωνήσουν με την οικογένεια και τους φίλους τους.
Ωστόσο, οι Ιάπωνες ερευνητές διερευνούν ευρύτερα ζητήματα, εξετάζοντας την προετοιμασία του ταξιδιού, την εκπαίδευση του πληρώματος και τις κινήσεις του πλοίου καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού.
Τα αποτελέσματα των προκαταρκτικών ευρημάτων τους προσθέτουν νέες λεπτομέρειες και παρέχουν συστάσεις για την πρόληψη παρόμοιων ατυχημάτων στο μέλλον.
Εξετάζοντας τα δεδομένα του AIS από το ταξίδι, διαπίστωσαν ότι η παρέκκλιση από την πορεία του δεν είχε συμβεί μόνο και φορά.
Το Wakashio αναχώρησε από τη Σιγκαπούρη στις 14 Ιουλίου και στις 15 και στις 16 Ιουλίου, το πλοίο παρέκκλινε από την προγραμματισμένη διαδρομή του.
Το πλοίο πλησίασε την Σουμάτρα στην Ινδονησία και κατά τη διάρκεια των καταθέσεων του πληρώματος, διαπίστωσαν ότι και σε προηγούμενα ταξίδια το πλοίο ναυσιπλοούσε επίσης κοντά στην στεριά για να έχει σήμα το κινητό!
Ο καπετάνιος του Wakashio ενέκρινε την απόφαση για την αλλαγή πορείας ώστε το πλοίο να προσεγγίσει τον Μαυρίκιο στις 23 Ιουλίου, δύο ημέρες πριν την προκαθορισμένη προσέγγιση στο νησί.
Το αρχικό σχέδιο ήταν να παραμείνει σε απόσταση περίπου πέντε ναυτικών μιλίων ανοιχτά των άκρων, αλλά ο καπετάνιος ενέκρινε την αλλαγή πορείας παρόλο που γνώριζε ότι δεν είχαν διαθέσιμους ναυτικούς χάρτες για κοντά στον Μαυρίκιο, κάτι που σήμαινε ότι θα έπρεπε να ναυσιπλοούν οπτικά, αναζητώντας κάποιον φάρο, κάβο ή οποιοδήποτε άλλο σημάδι στην ακτή!
Το εγχειρίδιο ασφάλειας και λειτουργίας της εταιρείας για το πλοίο, απαιτούσε ένα επιπλέον άτομο να βρίσκεται στη γέφυρα μαζί με τον αξιωματικό φυλακής όταν γινόταν κάποια αλλαγή πορείας, αλλά στις 25 Ιουλίου ο αξιωματικός φυλακής ήταν μόνος λόγω του πάρτι γενεθλίων που γινόταν εκείνη την στιγμή.
Το εγχειρίδιο επίσης δεν τηρήθηκε με την απαίτηση να παραμείνουν τουλάχιστον δύο ναυτικά μίλια ανοικτά των ακτών.
Ερευνώντας τα δεδομένα του ταξιδιού, διαπίστωσαν περαιτέρω ότι το Wakashio δεν βρισκόταν στην καθορισμένη πορεία τη στιγμή της προσάραξης.
Η προκαταρκτική έκθεση εξετάζει τη βασική αιτία, δηλαδή αυτή της αναζήτησης σήματος για τα κινητά τηλέφωνα για επικοινωνία με το σπίτι τους ή τους φίλους τους, κάτι που θα μπορούσε να γίνει εάν υπήρχε Ίντερνετ στο καράβι.
Διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχε διαθέσιμο το Ίντερνετ στο Wakashio, και λαμβάνοντας υπόψη την πίεση που υπάρχει στα πλοία, ένα τέτοιο σύστημα θα πρέπει να είναι διαθέσιμο.
Η έκθεση απαιτείται καλύτερη εκπαίδευση σχετικά με τις διαδικασίες λειτουργίας και το εγχειρίδιο ασφάλειας, ειδικά για τα νέα μέλη του πληρώματος προτού επιβιβαστούν στο πλοίο.
Τα πληρώματα πρέπει επίσης να είναι εξοικειωμένα με το ECDIS με αυξημένη εκπαίδευση και επίγνωση των συστημάτων ασφαλείας.
Το πλήρωμα πρέπει επίσης να εκπαιδευτεί ώστε να μην πραγματοποιεί επικίνδυνες ενέργειες όπως η προσέγγιση στην ακτή για προσωπικούς λόγους.
Ωστόσο, εντόπισαν επίσης λάθη στη διαχείριση του πλοίου. Επισημαίνουν ότι δεν υπήρχε σύστημα που να ειδοποιούσε την εταιρεία ότι το πλοίο παρέκκλινε από την προγραμματισμένη πορεία του και φυσικά ότι δεν είχε διαθέσιμους τους κατάλληλους χάρτες.
Δύο χρόνια μετά την προσάραξη, το νησί συνεχίζει να βιώνει τις συνέπειες της ρύπανσης.
Στις 29 Ιουνίου, το Εθνικό Κέντρο Μείωσης και Διαχείρισης Κινδύνων Καταστροφών στον Μαυρίκιο μείωσε τους περιορισμούς λέγοντας ότι οι άνθρωποι θα μπορούσαν να συνεχίσουν τις θαλάσσιες δραστηριότητες όπως κολύμπι, σέρφινγκ, καταδύσεις και εκδρομές με σκάφη στο Pointe-d’Esny και το Pointe-Jérôme.
Ωστόσο, συνεχίζουν να διατηρούν μια απαγορευμένη ακτίνα των 300 μέτρων από τη λιμνοθάλασσα στο Pointe-d’Esny όπου διαλύθηκε το Wakashio.
Τα υπολείμματα του ναυαγίου απομακρύνθηκαν και καθαρίστηκαν νωρίτερα αυτό το έτος, αλλά πολλοί συνεχίζουν να αναφέρουν ότι βρήκαν υπολείμματα πετρελαίου κατά μήκος της ακτογραμμής.
Διαβάστε περισσότερα για την καταστροφική προσάραξη του Wakashio