Πειραιάς
20°C

«Απαιτούνται περιορισμοί στην χρήση των κινητών συσκευών στο πλοίο για λόγους ασφαλείας»

Δημοσιεύθηκε στις

02/05/2025

από

γέφυρα πλοίου με ναυτικό που κρατά κινητό

Η χρήση κινητού από ναυτικούς έχει εξελιχθεί σε σημαντικό κίνδυνο ασφαλείας για τα πλοία, με τη ναυτιλιακή ασφαλιστική Gard να καλεί τις εταιρείες να λάβουν μέτρα περιορισμού.

Η ναυτιλιακή ασφαλιστική εταιρεία Gard προειδοποίησε για άλλη μια φορά τις διαχειρίστριες και πλοιοκτήτριες εταιρείες για τους κινδύνους από τη χρήση κινητού από ναυτικούς εν ώρα υπηρεσίας, η οποία γίνεται ευκολότερη και πιο δελεαστική καθώς βελτιώνεται το ιντερνέτ στα πλοία.

Οι ειδοποιήσεις που έρχονται στα κινητά αποτελούν μια ιδιαίτερη πρόκληση, καθώς ένα εισερχόμενο μήνυμα κειμένου μπορεί να τραβήξει την προσοχή των ναυτικών ακόμη και όταν δεν χρησιμοποιούν ενεργά το τηλέφωνό τους. Όσο και δελεαστική κι αν είναι η χρήση κινητού από ναυτικούς εν ώρα βάρδιας, η πολυδιεργασία εκθέτει το πλήρωμα, το πλοίο και το φορτίο του σε κίνδυνο.

Σύμφωνα με την Gard, οι διαχειρίστριες και πλοιοκτήτριες εταιρείες θα μπορούσαν να εξετάσουν το ενδεχόμενο περιορισμού για την χρήση κινητού από ναυτικούς κατά τις ώρες εργασίας των ναυτικών.

Όπως σχεδόν όλοι οι άνθρωποι της σύγχρονης κοινωνίας, έτσι και οι ναυτικοί μπορούν να αναπτύξουν τη συνήθεια της συνεχούς σύνδεσης με τις προσωπικές τους συσκευές. Ενώ ακούγεται ακίνδυνο η πολυδιεργασία με το τηλέφωνο στο χέρι, δεδομένα από ατυχήματα από προηγούμενα χρόνια υποδηλώνουν ότι η αποστολή μηνυμάτων και η βάρδια στην γέφυρα δεν διαφέρουν πολύ από την αποστολή μηνυμάτων και την οδήγηση με αμάξι. Η χρήση κινητού τηλεφώνου αποσπά την προσοχή και στις δύο περιπτώσεις και επομένως είναι επικίνδυνη.

Κάθε ναυτικός έχει ακούσει ή γνωρίζει για έστω ένα ατύχημα που συνέβη επειδή κάποιος μιλούσε στο τηλέφωνο ή έκανε χρήση αυτού. Από συγκρούσεις έως προσαράξεις και ατυχήματα στο κατάστρωμα, για όλα αυτά υπάρχει ιστορικό ότι συνέβησαν λόγω της χρήσης του κινητού τηλεφώνου.

Ένα τρανταχτο παράδειγμα είναι η προσάραξη του Ever Forward το 2021, η οποία προκλήθηκε από έναν άρτια εκπαιδευμένο πλοηγό, ο οποίος αποσπάστηκε από το τηλέφωνό του εν ώρα υπηρεσίας. Υπάρχουν και κάποια άλλα τα οποία είχαν και τραγική κατάληξη, όπως ο θάνατος του ανθυποπλοιάρχου του ro/ro Seatruck Progress, ο οποίος χτυπήθηκε και σκοτώθηκε από ένα ημιρυμουλκούμενο το 2019.

Η χρήση κινητού από ναυτικούς ήταν η αιτία προσάραξης του Ever Forward το 2021
Η προσάραξη του Ever Forward το 2021 συνέβη λόγω της χρήσης του κινητού τηλεφώνου από τον πλοηγό

«Παρόλο που μπορεί να φαίνεται ότι είμαστε παραγωγικοί και μπορούμε να χειριστούμε email, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και διάφορες εφαρμογές, ενώ κάνουμε βάρδια στην γέφυρα, ο εγκέφαλός μας δεν μπορεί να επεξεργαστεί αυτές τις δραστηριότητες παράλληλα. Αντ’ αυτού, μετατοπίζουμε γρήγορα την εστίασή μας μεταξύ αυτών, ένα φαινόμενο που ονομάζεται εναλλαγή εργασιών», προειδοποίησε η Gard.

«Αυτή η κατανομή της προσοχής, αντί για πραγματική πολυδιεργασία, αποσπά την προσοχή από την κύρια εργασία και τελικά μειώνει την ικανότητά μας να συμμετέχουμε πλήρως και αποτελεσματικά σε οποιαδήποτε δραστηριότητα».

Η εναλλαγή μεταξύ εργασιών απαιτεί πνευματική ενέργεια, μειώνοντας τη συγκέντρωση και την ικανότητα λήψης αποφάσεων. Αυτό επιβραδύνει τους χρόνους αντίδρασης και μειώνει την επίγνωση της κατάστασης, προειδοποίησε η Gard.

Οι ναυτικοί που πραγματοποιούν βάρδια τις νυκτερινές ώρες αντιμετωπίζουν έναν επιπλέον κίνδυνο επειδή πρέπει να μπορέσουν να βλέπουν καλά κατά το σκοτάδι. Τα ανθρώπινα μάτια μπορεί να χρειαστούν πέντε λεπτά ή και περισσότερο για να προσαρμοστούν σωστά στο σκοτάδι μετά την έκθεση σε μια φωτεινή οθόνη τηλεφώνου, σύμφωνα με έρευνα, και ένας παρατηρητής πρέπει να μπορεί να βλέπει καλά ανά πάσα στιγμή.

Η Gard συμβούλεψε τις διαχειρίστριες και πλοιοκτήτριες εταιρείες να εξετάσουν το ενδεχόμενο να θέσουν περιορισμούς στη χρήση κινητού από ναυτικούς και πιο συγκεκριμένα στο πού και πότε τα μέλη του πληρώματός τους μπορούν να χρησιμοποιούν τηλέφωνα και άλλες κινητές συσκευές.

Οι επιλογές περιλαμβάνουν τον περιορισμό της χρήσης προσωπικών συσκευών κατά τις ώρες εργασίας ή σε ορισμένες τοποθεσίες, όπως η γέφυρα και το μηχανοστάσιο, τον περιορισμό της χρήσης συσκευών κατά τη διάρκεια της πλοήγησης, την τοποθέτηση υπολογιστών εργασίας σε μέρη όπου δεν θα είναι δελεαστικό να χρησιμοποιηθούν κατά τη διάρκεια της βάρδιας, ή τη ρύθμιση των συστημάτων επικοινωνιών των πλοίων με τρόπους που περιορίζουν τον περισπασμό.

«Ενώ η καθιέρωση διαδικασιών και διεργασιών και η ευαισθητοποίηση του πληρώματος είναι σημαντική, είναι σημαντικό να τονιστεί ότι αυτό από μόνο του μπορεί να μην είναι αρκετό. Οι εταιρείες πρέπει επίσης να δώσουν προτεραιότητα στην ευαισθητοποίηση του πληρώματος σχετικά με τις δυνατότητες αυτών των συσκευών που αποσπούν την προσοχή και να επαληθεύσουν ότι ακολουθούνται οι καθιερωμένες διαδικασίες», συμβούλεψε η Gard.

Σχόλιο

Κανείς δεν αντιλέγει ότι η χρήση κινητού από ναυτικούς κατά την διάρκεια της εργασίας τους είναι επικίνδυνη, Βέβαια δεν μας είπε η Gard για τα ατυχήματα που έχουν προκληθεί από την υπερβολική γραφειοκρατία και τις πολλές ώρες εργασίας των ναυτικών. Βλέπουμε ότι για ακόμη μια φορά η βιομηχανία εστιάζει σε δευτερεύοντος σημασίας πράγματα και όχι σε αυτά που κατά κύριο λόγο ευθύνονται για πολλά ατυχήματα στην θάλασσα.

Να μας πουν ακόμη εάν θα πρέπει να φορέσουν και στους ναυτικούς κάνα βραχιολάκι για να τον παρακολουθούν πότε βγαίνει και πότε μπαίνει στην καμπίνα του…

Αντί να εστιάσουν στο τι πραγματικά φταίει και έχει πέσει το επίπεδο, για το τι πραγματικά φταίει και ένας πλοίαρχος δεν έχει τα εφόδια να κάνει σωστά την δουλειά του, αφού τον έχουν υποβαθμίσει τόσο πολύ που ελάχιστα τον υπολογίζουν πλέον, ψάχνουν να βρουν τι φταίει την στιγμή που τα ατυχήματα αυξάνονται.

Και τα χειρότερα έρχονται…

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
20°C