Η τεράστιες πλωτές μονάδες παραγωγής και αποθήκευσης του πετρελαίου, είναι πλοία ειδικής κατασκευής που κοστίζουν πολλά εκ. ευρώ και τα οποία τα ακούμε όλο και πιο συχνά. Ο λόγος για τα FPSO.
Το FPSO (floating production, storage and offloading) είναι μία πλωτή μονάδα παραγωγής, αποθήκευσης και διάθεσης (εκφόρτωσης) πετρελαίου. Στην ουσία είναι ένα πλοίο, το οποίο έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και δυνατότητες, και χρησιμοποιείται από την υπεράκτια βιομηχανία εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Το πλοίο FPSO έχει σχεδιαστεί ώστε να μπορεί να φορτώνει αργό πετρέλαιο (το οποίο μπορεί να προέρχεται από κοντινή πλατφόρμα εξόρυξης ή από το ίδιο το πλοίο), να το επεξεργάζεται, να το αποθηκεύει και εν συνεχεία να το διαθέτει είτε σε πλοία είτε μέσω υποθαλάσσιου αγωγού στην στεριά ή σε άλλες υπεράκτιες περιοχές.
Η διαφορά των FSO (floating, storage and offloading) με τα FPSO, είναι ότι τα πρώτα χρησιμοποιούνται μόνο για την αποθήκευση και διάθεση. Στην ουσία είναι μία πλωτή δεξαμενή αποθήκευσης πετρελαίου, με τα ποιο γνωστά παραδείγματα να είναι δύο από τα τέσσερα ULCC που κάποτε άνηκαν στην εταιρεία του Παπαχρηστίδη, Hellespont.

Λειτουργία FPSO
Ιστορία
Η εξόρυξη του πετρελαίου από υπεράκτιες περιοχές, ξεκίνησε από το τέλος της δεκαετίας του 1940. Την περίοδο εκείνη, όλες οι πλατφόρμες εξόρυξης ήταν σταθερές στον βυθό, η ανάγκη όμως να μετακινηθούν σε μεγαλύτερα βάθη, έφερε την δεκαετία του 1970 πλωτές κατασκευές που θα χρησιμοποιούνταν για την παραγωγή του πετρελαίου.
Το πρώτο FPSO στην ιστορία, άνηκε στην Shell και ονομαζόταν «Shell Castellon», το οποίο χτίστηκε στην Ισπανία το 1976-1977. Σήμερα υπάρχουν περισσότερα από 200 πλοία τέτοιου είδους σε όλο τον κόσμο, ενώ η συγκεκριμένη βιομηχανία επεκτείνεται όλο και περισσότερο.

Η εξέλιξη
Εκτός από την σημαντική ανάπτυξη του τομέα αυτού στην αγορά, υπάρχει μία σταδιακή βελτίωση στην τεχνογνωσία της κατασκευής και λειτουργίας των πλοίων αυτών, η οποία μας οδήγησε στα LPG FPSO και FLNG.
Τρανό παράδειγμα των παραπάνω είναι το LPG FPSO «Sanha», που βρίσκεται στα ανοιχτά της Αγκόλας και το οποίο είναι το πρώτο πλοίο επεξεργασίας και διάθεσης αερίου πετρελαίου σε υγρή μορφή.
Άλλη μία μορφή εξέλιξης είναι η προοδευτική ανάπτυξη των πλοίων FLNG τα οποία επεξεργάζονται, αποθηκεύουν και διαθέτουν φυσικό αέριο. Την σημαντική εξέλιξη στον κλάδο αυτό ήρθε να την επισφραγίσει η ανακοίνωση της Royal Dutch Shell στις 20 Μαΐου του 2011, με την οποία γνωστοποίησε την σχεδίαση, ανάπτυξη και κατασκευή του Prelude FLNG, της μεγαλύτερης υπεράκτιας πλωτής μονάδας που υπήρξε ποτέ! το μήκος του είναι 488 μέτρα ενώ όταν είναι φορτωμένο το εκτόπισμα του θα είναι πάνω από 600.000 τόνους, εκτοπίζοντας τόσο νερό όσο 6 αεροπλανοφόρα μαζί, ενώ όταν ο πλωτός γίγαντας τεθεί σε λειτουργία θα παράγει τουλάχιστον 5,3 εκατομμύρια τόνους το χρόνο.

Βίντεο με το FLNG Prelude
Διαβάστε ακόμα: Το μεγαλύτερο FLNG στο κόσμο μήκους 488 μέτρων!
Πλεονεκτήματα και ρεκόρ…
Τα FPSO είναι αποτελεσματικά σε υπεράκτιες περιοχές που έχουν μεγάλα βάθη, όπου η κατασκευή αγωγών δεν είναι οικονομικά εφικτή. Είναι μία λύση για τα μικρά σε απόθεμα κοιτάσματα πετρελαίου που μπορεί να εξαντληθούν σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα και τα οποία δεν θα ήταν εφικτό να δαπανηθούν τεράστια ποσά για εγκατάσταση αγωγών. Επιπλέον, τα FPSO, με την εξάντληση του κοιτάσματος πετρελαίου στην περιοχή όπου βρίσκονται μπορούν να μετακινηθούν σε άλλη περιοχή πολύ οικονομικότερα από ότι αν υπήρχαν αγωγοί, οι οποίο θα έμεναν ανενεργοί.
Το ρεκόρ κατέχει το FPSO «BW Pioneer», το οποίο λειτουργεί η BW Offshore για λογαριασμό της Petrobras Americas INC. Και βρίσκεται στον κόλπο του Μεξικού σε βάθος 2,600 μέτρων!
Το FPSO «BW Pioneer»
Μέχρι την ολοκλήρωση του FLNG Prelude, ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο είναι το «Kizomba A», με αποθηκευτική ικανότητα τα 2,2 εκ. βαρέλια. Κόστισε περισσότερο από 800 εκ. δολάρια και κατασκευάστηκε στο ναυπηγείο της Hyundai Heavy Industries στη Νότια Κορέα. Βρίσκεται 200 μίλια από της ακτές της Αγκόλας σε βάθος 1,200 μέτρα και το διαχειρίζεται η Esso Exploration Angola (ExxonMobil).
Το πρώτο FSO στον κόλπο του Μεξικού είναι το FSO «Ta’Kuntah», το οποίο λειτουργεί από το 1998. ΤΟ διαχειρίζεται MODEC η οποία έχει συνάψει σύμβαση με την PEMEX Exploration and Production. Βρίσκεται στον κόλπο Campeche, στα ανοικτά της χερσονήσου Yucatán, στο Μεξικό. Το FSO Ta’Kuntah ήταν πλοίο ULCC το οποίο υπέστη τις απαραίτητες μετατροπές.



Διαδικασία προσέγγισης και φόρτωσης από το FLNG «Sevan»
FPSO Ανοικτά των ακτών της Βραζιλίας
Διαβάστε ακόμα: Εξερευνήστε το κατάστρωμα του μεγαλύτερου πλοίου στον κόσμο!