Μια έκθεση από τη Διεθνή Ένωση Ναυτασφαλίσεων (International Union Marine Insurance-IUMI) προσδιορίζει πολλά από τα εμπόδια που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία στην αναζήτηση της για μη επανδρωμένα σκάφη.
Η έκθεση του Frédéric Denèfle, ασφαλιστικός διευθυντής της CESAM & GAREX, και νομικός υπεύθυνος της IUMI του, παραδέχεται: Τα μη επανδρωμένα πλοία δεν είναι πλέον απλά μια φαντασίωση”.
Παρ ‘όλα αυτά, αυτή η τεχνολογική επανάσταση θα χρειαστεί τεράστιες αλλαγές στη νοοτροπία και τους κανόνες πολλών διαφορετικών φορέων, σημειώνει η IUMI.
“Ο πιο σημαντικός πυλώνας για έναν θαλάσσιο ασφαλιστή όσον αφορά την ασφάλεια του πλοίου είναι η ποιότητα του πληρώματος επί του πλοίου”, ανέφερε ο Denèfle.
Το βασικό ζήτημα επιπλέον είναι ότι η έννοια του μη επανδρωμένου σκάφους δεν ταιριάζει με την παραδοσιακή νομική προσέγγιση των εφοπλιστών, η οποία θεωρεί το πλήρωμα υπεύθυνο για την ασφάλεια και έχει τον πλοίαρχο ως κεντρική αρχή επί του σκάφους.
Όλα τα ναυλοσύμφωνα και τα φορτωτικά έγγραφα, τα οποία επί του παρόντος ορίζουν ότι τα σημαντικά καθήκοντα επί του σκάφους πρέπει να εκπληρώνονται από τον πλοίαρχο ή/και άλλα μέλη του πληρώματος, θα πρέπει να αλλάξουν, αν τα μη επανδρωμένα πλοία γίνουν πραγματικότητα. Ομοίως τα κράτη σημαίας και οι νηογνώμονες, θα πρέπει να εκδώσουν νέους κανόνες, κανονισμούς και νόμους που θα αναγνωρίζουν την υπεροχή της τεχνολογίας ελέγχου εξ’ αποστάσεως έναντι της άμεσης τεχνογνωσίας του πληρώματος επί του πλοίου.
“Δεν μπορούμε να αγνοήσουμε ή να αντισταθούμε στο γεγονός ότι η νέα τεχνολογία και τα μη επανδρωμένα πλοία είναι πιθανό να παίξουν έναν περιορισμένο – ή ίσως πιο ευρύ ρόλο – στο μέλλον. Μόλις τα βασικά ζητήματα διευθετηθούν και μια διεθνή σύμβαση αναπτυχθεί και επικυρωθεί, τότε είναι πιθανό ότι τα πλοία αυτά θα γίνουν πραγματικότητα. Αλλά υπάρχει πολλή δουλειά που πρέπει να γίνει πρώτα και η IUMI θα είναι στην πρώτη γραμμή κατά τη διάρκεια αυτών των συζητήσεων”, κατέληξε ο Denèfle.