Το Βρετανικό Γραφείο Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (MAIB) δημοσίευσε το τελικό του πόρισμα για το ατύχημα που σημειώθηκε το 2022, όταν το αλιευτικό Njord ανετράπη και βυθίστηκε περίπου 50 ναυτικά μίλια βορειοανατολικά του Peterhead, στη Σκωτία.
Η μεγάλη ψαριά που έγινε παγίδα και η κλίση του σκάφους
Στις 5 Μαρτίου 2022, το 27 μέτρων Njord απέπλευσε για αλιεία στη Βόρεια Θάλασσα. Το επόμενο πρωί, το πλήρωμα συνέλεξε την μεγαλύτερη ψαριά που είχε καταγραφεί ποτέ στο σκάφος. Ήταν περίπου 30 τόνοι. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την επικίνδυνη επιβάρυνση του σκάφους.
Το Njord είχε σχεδιασμό διαφορετικό από άλλα αλιευτικά, με τη διαδικασία ανύψωσης των διχτυών να γίνεται στη δεξιά πλευρά της πλώρης. Καθώς η μεταφορά των ψαριών γινόταν σταδιακά, η κλίση του πλοίου αυξήθηκε στις 15 μοίρες. Όταν επιχειρήθηκε η ανύψωση επιπλέον φορτίου, το σκάφος έχασε την ευστάθεια του.

Η σημαντική βλάβη που επιτάχυνε την ανατροπή
Σύμφωνα με την έρευνα, ένας μη εγκεκριμένος σωλήνας αποστράγγισης είχε σαν αποτέλεσμα την εισροή υδάτων, επιταχύνοντας έτσι τη βύθιση του αλιευτικού. Το πλήρωμα προσπάθησε να κόψει το δίχτυ για να απελευθερώσει το βάρος, αλλά το πλοίο αναποδογύρισε.
MAIB: Ο Μάγειρας είχε πιει 18 σφηνάκια ουίσκι πριν από το μοιραίο ατύχημα στην σκάλα του πλοίου
Η δραματική διάσωση και τα συμπεράσματα της MAIB
Οι αλιείς ανέβηκαν στο αναποδογυρισμένο κύτος, με μόνο ένα σωσίβιο για οκτώ άτομα. Οι σωσίβιες σχεδίες διάσωσης δεν ενεργοποιήθηκαν. Ευτυχώς, ενεργοποιήθηκε το EPIRB έστειλε σήμα κινδύνου, από το οποίο ενημερώθηκε η Νορβηγική Ακτοφυλακή.
Οκτώ ψαράδες βρέθηκαν στο παγωμένο νερό, και αν δεν είχε σταλθεί το σήμα από το EPIRB, είναι πιθανό ότι κανείς δεν θα είχε σωθεί.
Η έρευνα έδειξε ότι η έλλειψη δοκιμών ευστάθειας μετά από τις μετασκευές που είχαν γίνει στο Njord , καθώς και η κακή κρίση του πληρώματος μπροστά στην οικονομική προοπτική της μεγάλης ψαριάς, συνέβαλαν στο ατύχημα.
Το Njord πιθανότατα θα είχε σωθεί αν η επιπλέον ψαριά δεν είχε φορτωθεί.