Οι Φιλιππινέζοι ναυτικοί θεωρούνται η «ραχοκοκαλιά» της παγκόσμιας ναυτιλίας, τροφοδοτώντας με δουλειά χιλιάδες πλοία σε όλο τον κόσμο. Την ίδια στιγμή όμως, αυξανόμενες πιέσεις, προβλήματα στην εκπαίδευση και νέος ανταγωνισμός δείχνουν ότι το μοντέλο αυτό αρχίζει να δοκιμάζεται.
Οι Φιλιππίνες δικαίως υπερηφανεύονται ως η χώρα που έχει τους περισσότερους ναυτικούς παγκοσμίως, αφού αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το ένα τέταρτο του παγκόσμιου ναυτιλιακού εργατικού δυναμικού. Ωστόσο, τα οφέλη από τη βιομηχανία επάνδρωσης στην οικονομία της χώρας παρέμεναν σε μεγάλο βαθμό ένα θέμα συζήτησης, ενώ οι δυσκολίες που έχουν αρχίσει να αντιμετωπίζουν οι ναυτικοί της χώρας ανά τον κόσμο έχουν αρχίσει και προκαλούν τριγμούς.
Μια νέα μελέτη έρχεται να δώσει μια σαφή εικόνα του κλάδου και να υπενθυμίσει στις αρχές ότι θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι η παγκόσμια εμπορική ναυτιλιακή βιομηχανία δεν θα χάσει την εμπιστοσύνη της στους ναυτικούς της.
Η μελέτη εκτιμά ότι ένα από τα σημαντικότερα γρανάζια στη μηχανή της οικονομίας των Φιλιππίνων δεν βρίσκεται στη στεριά αλλά στη θάλασσα, με τη ναυτιλιακή βιομηχανία της χώρας να παράγει συνολικά 17 δισεκατομμύρια δολάρια σε οικονομική δραστηριότητα το 2024. Ο κλάδος, ο οποίος παρέχει σχεδόν 400.000 θέσεις εργασίας, συνεισφέρει περίπου στο 4% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος της χώρας, με τους πλοιοκτήτες να δαπανούν 923,3 εκατομμύρια δολάρια στη χώρα. Πιο σημαντικό είναι ότι οι ναυτικοί παρέχουν 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια εισόδημα στα σπίτια τους.
Η μελέτη με τίτλο «Το προφίλ, η δομή και ο αντίκτυπος του κλάδου των ναυτικών της ποντοπόρου ναυτιλίας στην οικονομία των Φιλιππίνων» υποστηρίζει ότι παρέχοντας εργαζόμενους στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, οι Φιλιππινέζοι ναυτικοί αποτελούν μια σημαντική πηγή ενίσχυσης των συναλλαγματικών αποθεμάτων της χώρας. Το 2024, τα εμβάσματα από τους ναυτικούς ανήλθαν σε 5,6 δισεκατομμύρια δολάρια, πόροι που εισέρρευσαν στις τοπικές κοινότητες, τονώνοντας την τοπική οικονομία, την επιχειρηματική ανάπτυξη και τα φορολογικά έσοδα.
Η μελέτη, η οποία διεξήχθη από το οικονομικό think tank Center for Research and Communication (CRC) του Πανεπιστημίου Ασίας και του Ειρηνικού και τον Σύνδεσμο Αδειοδοτημένων Οργανισμών Επάνδρωσης (ALMA Maritime Group), δείχνει επίσης τις ποικίλες επιπτώσεις στην οικονομία. Συγκεκριμένα, ο κλάδος υποστηρίζει ένα ευρύ φάσμα θέσεων εργασίας στη στεριά, που υποστηρίζουν τα πληρώματα των ναυτικών, την εφοδιαστική αλυσίδα, την εκπαίδευση, την ασφάλιση και τις ναυτιλιακές υπηρεσίες.
«Για κάθε πέσο που στέλνει ένας Φιλιππινέζος ναυτικός στην πατρίδα του, σχεδόν τρία πέσο επηρεάζουν την οικονομία», δήλωσε ο Winston Padojinog, Πρόεδρος του CRC. Πρόσθεσε ότι λόγω του γεγονότος ότι οι Φιλιππίνες είναι η κορυφαία χώρα εργατικού δυναμικού ναυτικών, θα πρέπει να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα του κλάδου. Συγκεκριμένα, η χώρα πρέπει να διασφαλίσει ότι οι πλοιοκτήτριες εταιρίες παγκοσμίως δεν θα χάσουν την εμπιστοσύνη τους στους ναυτικούς των Φιλιππίνων.
Φιλιππινέζοι ναυτικοί: Δεν είναι όλα ρόδινα
Οι Ναυτικοί από τις Φιλιππίνες δεν διανύουν και την καλύτερη περίοδο, αφού έχουν κάποια μέτωπα ανοιχτά ανά τον κόσμο, κάτι που έχει προκαλέσει ιδιαίτερη ανησυχία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει απειλήσει στο παρελθόν να απαγορεύσει την εργασία Φιλιππινέζων ναυτικών σε πλοία με σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης λόγω ζητημάτων που σχετίζονται με την κατώτερης ποιότητας ναυτική εκπαίδευση και την αδυναμία των Φιλιππινέζων ναυτικών να ανταποκριθούν στα διεθνή πρότυπα για τη θαλάσσια ασφάλεια.
Τους τελευταίους μήνες, οι ΗΠΑ έχουν προβεί σε καταστολή των Φιλιππινέζων ναυτικών, αφού η κυβέρνηση Τραμπ επέβαλε περιοριστικές πολιτικές μετανάστευσης και βίζας. Οι αναφορές δείχνουν ότι τουλάχιστον 130 Φιλιππινέζοι ναυτικοί έχουν συλληφθεί από πράκτορες της Τελωνειακής και Συνοριακής Προστασίας και έχουν απελαθεί, κάτι που έχει πυροδοτήσει διαμαρτυρίες από την Πρεσβεία των Φιλιππίνων στην Ουάσινγκτον.

Η μελέτη του CRC υπογραμμίζει ότι ο οικονομικός αντίκτυπος της ναυτιλιακής βιομηχανίας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη διατήρηση της παγκόσμιας εμπιστοσύνης στο εργατικό δυναμικό των Φιλιππίνων. Εάν οι πλοιοκτήτες χάσουν την εμπιστοσύνη τους, είτε λόγω πολιτικής αστάθειας, είτε λόγω της αμφιβόλου ποιότητας εκπαίδευσής τους, είτε λόγω του παγκόσμιου ανταγωνισμού, οι συνέπειες είναι αναπόφευκτο να είναι γρήγορες και σοβαρές.
Επίσης, υπάρχουν και αρκετές φωνές που υποστηρίζουν πλέον ότι η ποιότητα των Φιλιππινέζων ναυτικών έχει μειωθεί δραματικά, τη στιγμή που οι μισθοί τους δεν είναι τόσο ανταγωνιστικοί όσο στο παρελθόν. Και φυσικά δεν συγκρίνω τους μισθούς των Φιλιππινέζων με αυτούς των Ελλήνων ή άλλων ναυτικών από προηγμένες οικονομίες — σε σχέση με αυτούς των Φιλιππίνων.
Οι Ινδοί ναυτικοί από την άλλη έχουν δει μια δραματική άνοδο, ενώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ετοιμάζονται πυρετωδώς και ναυτικοί από την Αφρική, με μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες να έχουν επενδύσει εδώ και χρόνια σε σχολές και στην εκπαίδευσή τους.

















