Αισιοδοξία ΙΜΟ για το περιβάλλον παρά τη νίκη Τραμπ

imo_trump

Οι προσπάθειες για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και της ατμοσφαιρικής μόλυνσης από πλοία θα συνεχιστούν ακόμα και μετά την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος αμφισβητεί την κλιματική αλλαγή, δήλωσε ο επικεφαλής του ναυτιλιακού τμήματος των Ηνωμένων Εθνών.

Ο Τραμπ στο παρελθόν έχει αποκαλέσει το φαινόμενο του θερμοκηπίου “φάρσα” και έχει δεσμευτεί να αποχωρήσει από την συμφωνία του Παρισιού του 2015 για το περιβάλλον.

Ο Κίτακ Λιμ, γενικός γραμματέας του ΙΜΟ, δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του ότι πιστεύει πως οι βασικές πολιτικές της συμφωνίας του Παρισιού θα διατηρηθούν ακέραιες. “Είμαι αρκετά αισιόδοξος”, πρόσθεσε.

Ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ Μπαν Κι-Μουν δήλωσε την Τρίτη ότι η ανάληψη δράσης για την κλιματική αλλαγή δεν μπορεί να ανακοπεί, εκφράζοντας την ελπίδα του ότι ο μελλοντικός πρόεδρος Τραμπ δεν θα πραγματοποιήσει τις δεσμεύσεις του για αποχώρηση από τη συμφωνία του Παρισιού.

Η ναυτιλία και η αεροπορία είχαν εξαιρεθεί από τους στόχους μείωσης εκπομπών που περιλαμβάνονται στην συμφωνία, η οποία έχει θέση ως στόχο τον περιορισμό της αύξησης της παγκόσμιας μέσης θερμοκρασίας σε λιγότερο από 2 βαθμούς κελσίου.

Τον προηγούμενο μήνα όμως, το τμήμα του ΟΗΕ που αφορά την αεροπορία (ICAO) ενέκρινε συμφωνία για την μείωση της μόλυνσης, η οποία θα θέσει εθελοντικούς στόχους από το 2021 μέχρι το 2016 και θα καταστεί υποχρεωτική από το 2027 για κράτη με ισχυρές αεροπορικές βιομηχανίες.

Η επικεφαλής του ΟΗΕ για το κλίμα, Πατρίσια Εσπινόζα, εξέφρασε την ελπίδα της ότι ο ΙΜΟ θα ακολουθήσει τα βήματα του ICAO.

Η ναυτιλία αυτήν τη στιγμή ευθύνεται για περίπου το 2,2% των συνολικών εκπομπών CO2 και το ποσοστό προβλέπεται να αυξηθεί σημαντικά αν δεν αναληφθεί δράση για τη μείωσή του.

Ο ΙΜΟ δήλωσε ότι η ναυτιλία αποτελεί πιο περίπλοκη περίπτωση από την αεροπορία, καθώς υπάρχει πλήθος διακριτών τομέων εντός της βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένων των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς πετρελαίου και των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Ο Λιμ δήλωσε ότι ο ΙΜΟ έχει πραγματοποιήσει πρόοδο και έχει υιοθετήσει σχετικούς κανονισμούς που τέθηκαν σε εφαρμογή το 2013 και κατά τους οποίους τα πλοία που θα κατασκευαστούν μετά το 2025 οφείλουν να έχουν τουλάχιστον 30% μεγαλύτερη ενεργειακή απόδοση. Σύμφωνα με τον Λιμ, υπάρχουν περισσότερα από 1.900 πλοία που καλύπτουν ήδη αυτές τις προϋποθέσεις.

Τον Οκτώβριο, η Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του ΙΜΟ συμφώνησε ότι τα πλοία πρέπει να καταγράφουν και να αναφέρουν την κατανάλωση καυσίμων τους, κάτι το οποίο θα τεθεί σε ισχύ κατά τις αρχές του 2018, ενώ η συλλογή δεδομένων θα ξεκινήσει το 2019, υιοθετώντας επίσης μέτρα για την μείωση των εκπομπών θείου και διοξειδίου του άνθρακα για το 2020 και το 2023 αντίστοιχα.

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις θεωρούν ότι αυτή η προσέγγιση οδηγεί σε πολύ αργά βήματα. Σύμφωνα με τον Λιμ όμως, “το σημαντικό δεν είναι να πούμε ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε σε δύο ή τρία χρόνια”. “Το σημαντικότερο είναι να δημιουργήσουμε ένα σαφές σχέδιο που δεν θα απέχει πολύ από το σήμερα και να βρούμε τρόπους για να εξασφαλιστεί η εφαρμογή του”.

Διαβάστε επίσης: Εκστρατεία για τις εκπομπές θείου από τις Port State Control