Το Ναυτικό Πειθαρχικό Δικαστήριο της Ολλανδίας εξέδωσε την απόφασή του σχετικά με την σύγκρουση που έγινε τον περασμένο Σεπτέμβρη στα ανοιχτά των ακτών της χώρας, κατά την οποία ένα πλοίο ψυγείο συγκρούστηκε με ένα μικρό φορτηγό πλοίο την στιγμή που το προσπερνούσε.
Σε μια απόφαση έκπληξη, η επιθεωρητές που ανέλαβαν την έρευνα της σύγκρουσης, διαπίστωσαν ότι το φορτηγό πλοίο ήταν υπεύθυνο για την σύγκρουση και όχι το πλοίο ψυγείο που το προσπερνούσε! Για τον λόγο αυτό παραπέμφθηκε ο αξιωματικός φυλακής του φορτηγού πλοίου.
Το δικαστήριο συμφώνησε με την εκτενή αναφορά του επιθεωρητή που έλεγε ότι ο αξιωματικός φυλακής του μικρότερου πλοίου δεν ενήργησε ως όφειλε. Πρόσθεσαν επίσης μια σημαντική σημείωση η οποία εφιστά την προσοχή στα πλοία που πλέουν με χαμηλή ταχύτητα σε πολυσύχναστες θαλάσσιες λωρίδες κυκλοφορίας, τα οποία και τα προσεγγίζουν αλλά πλοία από πίσω τους με σκοπό να τα προσπεράσουν.
ΒΙΝΤΕΟ: Η διάσωση του πληρώματος μετά από την σύγκρουση δυο φορτηγών πλοίων στη Βόρεια Θάλασσα
Δίνουν έμφαση στην χρήση του ραντάρ και συνέστησαν να είναι ρυθμισμένα κατάλληλα ώστε να υπάρχει εικόνα στο τι γίνεται πίσω από το πλοίο.
Η σύγκρουση σημειώθηκε νωρίς το πρωί της 9ης Σεπτεμβρίου του 2022, περίπου 20 μίλια δυτικά της ακτογραμμής της Δανίας σε μια πολυσύχναστη θαλάσσια λωρίδα κυκλοφορίας πλοίων. Η ορατότητα ήταν καλή, αλλά οι άνεμοι ήταν ανατολικοί εντάσεων 7 μποφόρ. Ήταν επίσης βράδυ και έβρεχε.
Το μικρότερο πλοίο ήταν το φορτηγό πλοίο μεταφοράς ξηρού φορτίου Helge με σημαία Ολλανδίας με μεταφορική ικανότητα 5.000 dwt. Την στιγμή εκείνη είχε πλήρωμα οκτώ άτομα ενώ έπλεε με με ταχύτητα 8 κόμβων. Το πλοίο που το προσπερνούσε ήταν το μεταφορικής ικανότητας 10.000 dwt Wild Cosmos, το οποίο έπλεε με ταχύτητα 17 κόμβων.
Από τη σύγκρουση προκλήθηκαν σημαντικές ζημιές στην πρύμνη του Helge, με το νερό να εισρέει στις δεξαμενές έρματος του και να πλημμυρίζει στο μηχανοστάσιο, γεγονός που προκάλεσε μπλακ άουτ στο πλοίο. Το πλήρωμα εγκατέλειψε το πλοίο με μια σωσίβια σχεδία και 30 λεπτά αργότερα μεταφέρθηκε στην ακτή με ελικόπτερο.
Κανένα από τα μέλη του πληρώματος των δυο πλοίων δεν τραυματίστηκε σοβαρά ενώ το Helge δεν βυθίστηκε και ρυμουλκήθηκε στο λιμάνι για επισκευές.
Ο αξιωματικός φυλακής του Helge είχε παραλάβει βάρδια περίπου μία ώρα πριν και προς υπεράσπισή του λέει ότι ο ανθυποπλοίαρχος, από τον οποίο παρέλαβε βάρδια, δεν τον ενημέρωσε σχετικά με την επερχόμενη προσπέραση του Wild Cosmos.
Ο αξιωματικός φυλακής πήγε στη γέφυρα για να παραλάβει την διακυβέρνηση του πλοίου μαζί με έναν οπτήρα, αλλά αμέσως μετά τον έστειλε στην καμπίνα του επειδή διαμαρτυρήθηκε ότι δεν αισθανόταν καλά. Ο αξιωματικός όμως δεν τον αντικατέστησε με κάποιον άλλον ως όφειλε.
Κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας είπε στο Πειθαρχικό Δικαστήριο ότι ένιωθε ότι το δικαστήριο ήταν υπερβολικά αυστηρό, τονίζοντας ότι εκείνη την στιγμή πραγματοποιούσε δουλειές που έχουν να κάνουν με τα χαρτιά ενώ βρισκόταν στη θέση μόνο για δύο μήνες.
Ωστόσο, ο επιθεωρητής βρήκε μια σειρά ζητημάτων που το δικαστήριο είπε ότι είχαν βάση. Εκτός από το ότι δεν αντικαταστάθηκε ο οπτήρας, ήταν ενεργοποιημένο μόνο ένα ραντάρ και δεν είχαν ενεργοποιηθεί όλες οι λειτουργίες του.
Πιστεύεται ότι ο αξιωματικός δεν είχε επίγνωση της κατάστασης και δεν αντέδρασε σωστά ώστε να αποτρέψει τη σύγκρουση. Ωστόσο, αναγνωρίζουν ότι το Wild Cosmos είχε επίσης υποχρέωση να διατηρεί μια απόσταση ασφαλείας μεταξύ των πλοίων.
Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η σοβαρότητα της εμφανούς αμέλειας και η ανεπαρκής ασφαλής πλοήγηση δικαιολογούν την αναστολή της άδειας εργασίας του αξιωματικού φυλακής. Ωστόσο, υπάρχουν και κάποια ελαφρυντικά. Ο αξιωματικός φυλακής συνεργάστηκε με τις αρχές και είπε στο δικαστήριο ότι απολύθηκε μετά το ατύχημα. Η ναυτιλιακή εταιρεία ισχυρίζεται ότι παραιτήθηκε. Ο αξιωματικός είπε ότι είναι άνεργος εδώ και επτά μήνες.
Το δικαστήριο μείωσε τη συνιστώμενη αναστολή της εργασίας του από την έκθεση του επιθεωρητή σε συνολικά οκτώ εβδομάδες, επέβαλε όμως και διετή περίοδο παρακολούθησης.