Επανάσταση στις σωσίβιες λέμβους φέρνει το Oasis της Royal Caribbean

oasis_class_lifeboat

Για αιώνες, η σωσίβια λέμβος έφερνε στο νου εικόνες επιβατών και πληρώματος που αφού εγκατέλειπαν ένα πλοίο σε κίνδυνο βρίσκονται καθισμένοι σε μια ανοιχτή βάρκα, εκτεθειμένοι στον καιρό και την θαλασσοταραχή, τραβώντας τα κουπιά για να ξεφύγουν.

Επειδή όμως η σύγχρονη κωπηλασία που μπορεί να κινήσει αποτελεσματικά μια βάρκα είναι μια επίκτητη δεξιότητα, η κατάσταση δεν ήταν αυτό που θα λέγαμε επιθυμητή. Στις αρχές του 20ου αιώνα, με την ανάπτυξη της “ταχύτητας Φλέμινγκ” ( “Fleming gea”), οι σωσίβιες λέμβοι άρχισαν να εξοπλίζονται με μοχλούς που ωθούνται και έλκονται από τους επιβάτες, προκαλώντας σ’ έναν άξονα μετάδοσης κίνηση να μετακινεί το σκάφος τους προς τα εμπρός – παρόμοια με τη λειτουργία μια βάρκας με κουπιά.

Με τον καιρό, προστέθηκαν και άλλες ανέσεις – περιβλήματα μερικά ή πλήρη, συστήματα επικοινωνιών, μηχανές. Χρειάστηκε να φτάσουμε στην πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα που μια πραγματικά μεγάλη αλλαγή στο σχεδιασμό και την κατασκευή σωσίβιων λέμβων προέκυψε από ανάγκη.

Το Oasis of the Seas της Royal Caribbean International, το μεγαλύτερο στον κόσμο κρουαζιερόπλοιο, χρειαζόταν ένα νέο είδος σωσίβιων λέμβων. Για αρχή, θα έπρεπε να είναι πολύ μεγαλύτερες, περισσότερο του διπλάσιου των υφιστάμενων 150 ατόμων μέγιστης χωρητικότητας που καθορίζεται από τους κανονισμούς των θαλάσσιων μεταφορών.

“Στους κανονισμούς SOLAS (“Ασφάλεια της Ανθρώπινης Ζωής στη Θάλασσα”) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, υπήρχε μια διάταξη σχετικά με ισοδύναμη ασφάλεια”, λέει ο Rich Pruitt, αντιπρόεδρος ασφάλειας και περιβαλλοντικής διαχείρισης. “Έτσι σκεφτήκαμε ότι θα μπορούσαμε να κατασκευάσουμε μια σωσίβια λέμβο που είναι σίγουρα εξίσου ασφαλή, αν όχι ασφαλέστερη, ανεξάρτητα αν να υπερβαίνει τα 150 άτομα”.

Πρόκειται για το μοντέλο CRV55, που δεν είναι μια απλή σωσίβια λέμβος, αλλά ένα νέο είδος “διάσωστικου σκάφους”, όπως οι υπάλληλοι της Royal Caribbean προκρίνουν ως όρο.

Κατασκευασμένο από τη Νορβηγική Schat-Harding, κάθε σκάφος μπορεί να φιλοξενήσει 370 άτομα, μεταξύ των οποίων 16 μέλη του πληρώματος, και ζυγίζει 44 τόνους όταν είναι πλήρως φορτωμένο.

Έχοντας ένα καλούπι από υαλοβάμβακα ενισχυμένο με πολυεστέρα, είναι εντελώς κλειστό και έχει ένα προφίλ που θυμίζει τα παραδοσιακά σιδηροδρομικά βαγόνια. Ένα κύτος καταμαράν παρέχει αυξημένη σταθερότητα στην ανοικτή θάλασσα. Διπλοί κινητήρες ντίζελ και διπλοί έλικες επιτρέπουν στο σκάφος να κινείται με ταχύτητα έξι κόμβων, ενώ τα διπλά πηδάλια επιτρέπουν εξαιρετική ευελιξία.

“Έχει ενσωματωμένα συστήματα πυρόσβεσης για τις μηχανές”, εξηγεί ο Pruitt. “Και έχει ένα μικρό ντουλάπι νερού. Συνήθως οι σωσίβιες λέμβοι δεν έχουν τουαλέτα. Τώρα που υπάρχει, 370 άνθρωποι να μοιράζονται μια τουαλέτα δεν πρόκειται να είναι πολύ διασκεδαστικό, αλλά τουλάχιστον θα είναι εκεί”.

Εκτός από τη συμμόρφωση με όλους τους κανονισμούς της SOLAS, τα διασωστικά σκάφη είναι πιο εύκολα προς επιβίβαση, λόγω της κεντρικής θέσης τους στο κατάστρωμα επιβίβασης και πιο εύκολα στην ανάπτυξη με ένα νέο σχεδιασμό καπονίου.

“Οι επισκέπτες κυριολεκτικά περπατούν, κάθονται και το σκάφος καταβιβάζεται”, λέει. “Υπάρχουν λιγότερα κινούμενα εξαρτήματα και λιγότερες δράσεις που πρέπει να ληφθούν για να είναι οι βάρκες έτοιμες να καθελκυθούν. Έτσι, εκτός από την ποιότητα και τις βελτιώσεις στις ίδιες τις βάρκες, η ανάπτυξη και η θέση τους πάνω στο πλοίου οδηγεί σε πρόσθετη ασφάλεια”.

Τα νέα επαναστατική σκάφη διάσωσης έχουν σχεδιαστεί για όλα τα πλοία κατηγορίας Oasis, συμπεριλαμβανομένων του Harmony of the Seas, που είναι υπό κατασκευή στη Γαλλία και πρόκειται να καθελκυθεί το 2016.