ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μερικές σκέψεις για την τραγωδία του «Norman Atlantic»

norman-atlantic

Οι καλύτερες προσφορές για τις χειμερινές αποδράσεις σου!

Η τραγωδία του Norman Atlantic θα καταγραφεί στην ιστορία ως μία μαύρη σελίδα στη ναυτιλία. Λάθη και παραλήψεις ή κακοτυχία; Ή όλα μαζί;

Έχουμε ακούσει τα πάντα αυτές τις μέρες, κυρίως από ανθρώπους οι οποίοι ουδεμία σχέση έχουν με τη ναυτιλία. Αυτοί που έχουν σχέση με τη ναυτιλία και είναι ναυτικοί, ‘’κρατάνε μικρό καλάθι’’ γιατί γνωρίζουν ότι σε τέτοιες καταστάσεις θα πρέπει να ερευνηθούνε πολλά πράγματα για το αν έγιναν όλα σωστά ή όχι.

Ο κόσμος που επέβαινε στο πλοίο είναι πολύ φυσιολογικό να πανικοβλήθηκε και πολλοί εξ αυτών να κατηγόρησαν το πλήρωμα για αδράνεια και λάθη. Δεν τους κατηγορώ γιατί πέρασαν πολλά και πραγματικά είδαν το χάρο με τα μάτια τους. Ακόμη περισσότερο καταλαβαίνω και κατανοώ τους συγγενείς που έχασαν ή συνεχίζουν να αναζητούν τους δικούς τους ανθρώπους. Σε αυτούς εύχομαι τα συλλυπητήρια μου και ευελπιστώ ότι έστω και από θαύμα θα βρεθούν οι άνθρωποι αγνοούνται.

Μετά από αρκετές συζητήσεις που είχα με συνάδελφους ναυτικούς για το συμβάν, θα ήθελα να πω μερικές σκέψεις μου τις οποίες θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας, χωρίς απαραίτητα να είναι και σωστές. Βέβαια δεν έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες και δεν υπάρχουν επίσημα πορίσματα, γι αυτό θα ήθελα εκ των πρότερων να σας πω ότι γνωρίζω πώς αρκετά από αυτά μπορεί να διαψευστούν αργότερα.

Ακούσαμε ότι άργησε περίπου 45 λεπτά να ενεργοποιηθεί ο συναγερμός και το σήμα πυρκαγιάς. Σε τέτοιες περιπτώσεις σίγουρα κάθε λεπτό είναι πολύτιμο. Παρόλα αυτά (αν όντως ισχύει κάτι τέτοιο), θεωρώ πως μπορεί να έγινε και εσκεμμένα αυτό με το σκεπτικό να μην πανικοβάλλουν τους εκατοντάδες επιβάτες και με την ελπίδα ότι θα καταφέρουν πολύ γρήγορα να ελέγξουν και να κατασβήσουν την πυρκαγιά. Όταν πλέον κάτι τέτοιο δεν ήταν δυνατόν χτύπησε και ο συναγερμός.

Το μόνιμο σύστημα κατασβέσεως είναι ένα μεγάλο ερώτημα γιατί δεν χρησιμοποιήθηκε εγκαίρως και αν όντως χρησιμοποιήθηκε γιατί δεν έσβησε η φωτιά όταν ήταν ακόμα μικρής έκτασης. Υπάρχουν πληροφορίες οι οποίες λένε ότι υπήρχαν κάποια φορτηγά στο γκαράζ τα οποία μετέφεραν λάδι. Το λάδι γνωρίζουμε ότι είναι παχύρευστο και το σημείο ανάφλεξης του είναι πολλούς βαθμούς κελσίου. Δεν γνωρίζω τον τύπο λαδιού που μετέφερε για να το ψάξω και να δω στους πόσους βαθμούς αρπάζει φωτιά. Ξέρουμε επίσης όλοι μας ότι αν σε περίπτωση καίγεται λάδι (η πετρέλαιο) είναι τουλάχιστον βλακώδες να χρησιμοποιήσουμε νερό, το οποίο αντί να το σβήνει θα το φουντώνει. Μήπως κάτι τέτοιο έπαιξε ρόλο στις όποιες αποφάσεις είχε να πάρει το πλήρωμα; Μια απλή σκέψη κάνω και τίποτα παραπάνω. Ακόμα ακούγεται ότι δεν εντόπισαν την πυρκαγιά εγκαίρως αν και μου φαίνεται δύσκολο κάτι τέτοιο, με την προϋπόθεση πάντα ότι λειτουργούν οι ανιχνευτές που υπάρχουν και τηρούνται και τα αγήματα πυρκαγιάς (fire patrols).

Η εγκατάλειψη του πλοίου για εμένα είναι ένα τεράστιο ερωτηματικό. Πως γίνεται κάποιοι να εγκαταλείψουν το πλοίο και κάποιοι όχι; Υπήρξε ρητή εντολή του πλοιάρχου για εγκατάλειψη και το πλήρωμα αδράνησε ή πάνω στον πανικό κάποιοι, οι οποίοι εμφανίστηκαν σαν σωτήρες, ξεκίνησαν και πέταγαν τις σωσίβιες σχεδίες μέσα στη θάλασσα; Άκουσα ότι κάποιες σωσίβιες σχεδίες απομακρύνθηκαν από το πλοίο χωρίς κανείς να μπει μέσα γιατί πολύ απλά αυτός που τις έριξε στη θάλασσα δεν τις έδεσε στο πλοίο! Μου φαίνεται αδιανόητο μέλη του πληρώματος να έκαναν ένα τόσο τραγικό λάθος, χωρίς όμως να βάζω και το χέρι μου στη φωτιά. Για τις σωσίβιες λέμβους (μην τις μπερδεύουμε με τις σωσίβιες σχεδίες όπως οι τηλεδικαστές) γνωρίζουν όλοι οι έμπειροι ναυτικοί ότι σε τόσο κακό καιρό είναι δύσκολο και τρομερά επικίνδυνο να τις καθαιρέσεις. Μιλάμε για 7-8 ή 9 μποφόρ και με κυματισμό 5-6 ή και παραπάνω μέτρα. Θυμάμαι ότι είδα στην τηλεόραση τουλάχιστον μία λέμβο η οποία καθαιρέθηκε από την υπήνεμη πλευρά και χτύπαγε μανιωδώς στα πλευρά του πλοίου. Για το σύστημα με τις τσουλήθρες, τα Marine Evacuation System (M.E.S) μίλησε πολύ σωστά συνάδελφος στο άρθρο: «Εξαιρετικό άρθρο από έναν άνθρωπο της θάλασσας…» και είπε ότι «Ένα σύστημα πολύ απλό, που όντως (θεωρητικά υπό συνθήκες γυμνασίων) μπορείς να εκκενώσεις το πλοίο, σε σύντομο χρονικό διάστημα!! Ανέκαθεν πολλοί αναρωτιόντουσαν αν οι καιρικές συνθήκες είναι άσχημες (θαλασσοταραχή), πως μπορείς να τις εμπιστευτείς ότι θα αντέξουν και θα λειτουργήσουν!!!!!! Ιδιαίτερα αν είναι ΚΑΤΑΚΟΡΥΦΟΥ τύπου….. !!!! Σήμερα πήραμε την απάντηση!». Κάνω όλα τα πάρα πάνω μια σούμα και θέτω το εξής ερώτημα: μήπως ο πλοίαρχος και το πλήρωμα, οι οποίοι είναι έμπειροι και με γνώση ναυτικοί, γνωρίζοντας όλα αυτά πήραν την απόφαση να συγκεντρώσουν όλους τους επιβάτες στο ποίο ψηλό κατάστρωμα, περιμένοντας για βοήθεια; Θα πρέπει όλοι μας να καταλάβουμε ότι στα γυμνάσια είναι όλα καλά και εύκολα (αν και καμιά φορά πιστέψτε με ακόμα και εκεί υπάρχουν απρόβλεπτα) αλλά σε τόσο αντίξοες συνθήκες και με τόσο πολύ –πανικοβλημένο- κόσμο είναι τρομερά δύσκολα, αν όχι ακατόρθωτο, όλα να πάνε καλά…

Ακόμη κάτι άλλο που δεν είμαι 100% σίγουρος. Θα ήθελα να μάθω σίγουρα αν οι επιβάτες που συγκεντρώθηκαν στο πάνω κατάστρωμα- περιμένοντας βοήθεια από τα ελικόπτερα –έπαθαν κάτι. Γνωρίζω ότι κάποιο έκαψαν τα πόδια τους, έφαγαν βροχή, άντεξαν στο κρύο, στον καπνό και στον αέρα αλλά εν τέλει σώθηκαν. Οι περισσότεροι ναυτικοί γνωρίζουν ότι το ασφαλέστερο μέρος να μείνεις σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης είναι το ίδιο το καράβι. Μήπως με γνώμονα όλα αυτά- ορθώς- αποφασίστηκε να παραμείνουν εκεί;

Τέλος θα ήθελα να μιλήσω για ένα σοβαρότατο λάθος του πληρώματος, το οποίο έχει πλέον επιβεβαιωθεί από πολλά άτομα. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ να αφήνεις κόσμο μέσα στο γκαράζ όταν το πλοίο ταξιδεύει. Πολλοί φορτηγατζήδες βρισκόντουσαν στα φορτηγά τους και κοιμόντουσαν.

Οι τηλεδικαστές καλά θα είναι να τα βάλουν και με αυτούς που ανέλαβαν την οργάνωση της διάσωσης (και όχι φυσικά τους διασώστες και το θάρρος τους). Παρθήκαν λάθος αποφάσεις οι οποίες θα πρέπει να ερευνηθούνε. Το αν ο πλοίαρχος μπορούσε να το προσαράξει στην κοντινότερη στεριά, όπως ακούγεται από πολλούς, θεωρείται μία καλή λύση. Να θυμίσω όμως σε όλους ότι κάτι παρόμοιο είχε προσπαθήσει και ο έμπειρος καπετάνιος του Prestige αλλά οι Ισπανοί δεν τον άφησαν να πλησιάσει, έχοντας την τραγική κατάληξη που όλοι γνωρίζουμε. Μη σας φαίνεται αδιανόητο να μη τον άφησε η Αλβανία να κάνει κάτι τέτοιο.

Όλοι μας έξω από τον χορό πολλά τραγούδια λέμε και δυστυχώς έχουμε ακόμα να ακούσουμε πολλά τραγούδια από αυτούς που βρίσκονται έξω από το χορό.

Συλλυπητήρια και πάλι στους συγγενείς των θυμάτων.

Εύχομαι να βρεθούν όλοι οι αγνοούμενοι.

Ας περιμένουμε λίγο πριν εκσφενδονίζουμε κατηγορίες.

Το φιλότιμο και η ναυτοσύνη των Ελλήνων ναυτικών δεν τη βρίσκεις πουθενά.

Καλή χρονιά σε όλους!

Υ.Γ. Οι παραπάνω σκέψεις δεν έχουν σκοπό να αθωώσουν, δικάσουν, δικαιολογήσουν, προμοτάρουν κανέναν. Προσπάθησα μετά από συζητήσεις με ναυτικούς να αποτυπώσω και μερικά διαφορετικά πράγματα από αυτά που ακούγονται καθημερινά. Επίσης προσπάθησα να τα αποτυπώσω με επιχειρήματα.

c.o.