Ο ελλιπής σχεδιασμός ταξιδιού η αιτία του ναυαγίου του κυπριακού MV Cemfjord

Upturned hull of Cemfjord taken from HRossy
Το Τμήμα Διερεύνησης Θαλάσσιων Ατυχημάτων του Ηνωμένου Βασίλειου (MAIB) δημοσιοποίησε την έκθεσή του για το ναυάγιο του κυπριακής σημαίας MV Cemfjord τον Γενάρη του 2015, διαπιστώνοντας ότι το περιστατικό ήταν το αποτέλεσμα ελλιπούς σχεδιασμού της διαδρομής, καθώς το πλοίο έπλεε σε εξαιρετικά βίαιες συνθήκες στη θάλασσα που ήταν απολύτως προβλέψιμες.

Το πλήρως φορτωμένο πλοίο μεταφοράς τσιμέντου Cemfjord ανατράπηκε στις 2 Ιανουαρίου του 2015 υπό εξαιρετικά δυσχερείς καιρικές συνθήκες στο Pentland Firth της Σκωτίας με αποτέλεσμα την απώλεια και των 8 μελών του πληρώματος. Κανένα σήμα κινδύνου δεν μεταδόθηκε ποτέ από το σκάφος, και το αναποδογυρισμένο κύτος του εντοπίστηκε περίπου 25 ώρες αργότερα από ένα περαστικό πλοίο.

Η έκθεση αναφέρει ότι ήταν απόφαση του πλοιάρχου να πραγματοποιήσει κανονικά το ταξίδι, αντί να αναζητήσει καταφύγιο, παρά τις προβλέψιμες και εξαιρετικά δυσχερείς συνθήκες στη θάλασσα, που οδήγησαν στη βύθιση.

«Η έρευνα του MAIB διαπίστωσε ότι το Cemfjord ανατράπηκε υπό εξαιρετικά βίαιες θαλάσσιες συνθήκες. Ένας θανάσιμος κίνδυνος που ήταν προβλέψιμος και θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί”, αναφέρει ο Steve Clinch, ο επικεφαλής επιθεωρητής θαλάσσιων ατυχημάτων, σε δήλωσή του στα μέσα ενημέρωσης.

“Η απόφαση να εισέλθει στο Pentland Firth, αντί να αναζητήσει καταφύγιο, ήταν σχεδόν σίγουρα αποτέλεσμα του κακού σχεδιασμού του ταξιδιού, υποτίμησης της σοβαρότητας των συνθηκών και πιθανής ή υπαρκτής εμπορικής πίεσης για να πραγματοποιήσει το ταξίδι. Σε μεγάλο βαθμό, η απόφαση αυτή θα είχε επίσης ενισχυθεί από μια απροθυμία για αλλαγή πορείας δια μέσου της ταραγμένης θάλασσας μετά την εμπειρία της μετατόπισης ενός πλοίου μεταφοράς τσιμέντου σε παρόμοιες συνθήκες περίπου 3 μήνες πριν από το ατύχημα. Οι ακραίες συνθήκες και τα γρήγορα χαρακτηριστικά της ανατροπής δεν έδωσαν στο πλήρωμα την ευκαιρία να εκπέμψει ένα σήμα κινδύνου ή να διαφύγουν από το πλοίο τους.

Αν και όχι ένας αιτιώδης παράγοντας του ατυχήματος, διαπιστώθηκε επίσης ότι το Cemfjord ήταν στη θάλασσα, μόνο λόγω του ότι το κράτος σημαίας είχε εγκρίνει εξαιρέσεις από τους κανονισμούς ασφαλείας. Αυτό το τραγικό ατύχημα είναι μια σκληρή υπενθύμιση των κινδύνων που αντιμετωπίζουν οι ναυτικοί στη θάλασσα και των παραγόντων που μπορούν να επηρεάσουν τη λήψη αποφάσεων σε τέτοιες επικίνδυνες συνθήκες”.

Στα ζητήματα ασφάλειας που επισημαίνονται στην έκθεση περιλαμβάνονται:

-Ο σχεδιασμός ταξιδιού επιβάλλει όλοι οι κίνδυνοι να λαμβάνονται υπόψη και να αποφεύγονται. Οι εξαιρετικά βίαιες και θανάσιμες θαλάσσιες συνθήκες που επικρατούσαν στο Pentland Firth ήταν προβλέψιμες και θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί.

-Μαζί με τον ανεπαρκή σχεδιασμό του ταξιδιού, η απόφαση του πλοιάρχου να προχωρήσει το ταξίδι, αντί να αναζητήσει καταφύγιο, σχεδόν σίγουρα επηρεάστηκε από την υποτίμηση της σοβαρότητας των συνθηκών, την προσωπική του βούληση για επιτυχία και μιας απροθυμίας να γυρίσει το πλοίο κατά την διάρκεια της τρικυμίας.

-Είναι πιθανό ότι τα χαρακτηριστικά σταθερότητας της Cemfjord δεν πληρούν τα απαιτούμενα κριτήρια καθιστώντας το πλοίο πιο επιρρεπές σε ανατροπές. Μια ακριβής αξιολόγηση της σταθερότητας είναι ζωτικής σημασίας για κάθε ταξίδι.

-Το Cemfjord έπλεε στη θάλασσα με σημαντικές ελλείψεις σε ζητήματα ασφάλειας. Δεν υπάρχει κανένα σημάδι ότι αυτό ελήφθη καθόλου υπόψιν ως προς την καθυστέρηση της αναχώρησης μέχρι να αντιμετωπιστούν αυτά τα προβλήματα. Αντ’ αυτού, η έγκριση εξαιρέσεων ασφαλείας από το κράτος σημαίας έγινε για να επιτρέψει στο πλοίο να καταπλεύσει στη θάλασσα.