Η ναυσιπλοΐα θεωρείται το ποιο σημαντικό κομμάτι της λειτουργίας ενός πλοίου αφού τυχόν παραλήψεις, απροσεξία, έλλειψη γνώσης, απειρία, μπορεί να έχουν σαν αποτέλεσμα την απώλεια ανθρώπινης ζωής και τεράστιας περιβαλλοντικής καταστροφής.
Η ναυσιπλοΐα πάντα ήταν ένα κομμάτι που χαρακτήριζε το ναυτικό κατά ποσό έχει και ναυτοσύνη μέσα του. Πολλές φορές ο ναυτικός θα κληθεί να παρεκκλίνει από τους κανονισμούς ώστε να βοηθήσει ένα συνάδελφο σε ένα άλλο πλοίο το οποίο δεν μπορεί για διάφορους λόγους να αλλάξει πορεία. Δυστυχώς στις μέρες που διανύουμε όχι απλά έχει χαθεί αυτό το κομμάτι αλλά οποίος ταξιδέψει κυρίως στην Ασία θα καταλάβει ότι ούτε οι κανονισμοί δεν τηρούνται πλέον, και δυστυχώς όλη αυτή η τεράστια και πολυσύχναστη θαλάσσια περιοχή έχει γίνει κάτι σαν την άγρια Δύση.
Κυρία αιτία όλων αυτών είναι η ραγδαία αύξηση των Κινέζων ναυτικών. Κάποτε συναντούσαμε έναν στους εκατό και τώρα συναντάμε έξι στους δέκα. Η αύξηση είχε ήδη ξεκινήσει αλλά η πανδημία του κορονοϊού εκτίναξε αυτό το ποσοστό των Κινέζων, αφού όπως έχει αναφερθεί και σε προηγούμενο άρθρο, λόγω της πανδημίας είναι για τους πλοιοκτήτες μονόδρομος οι πρόσληψη εμβολιασμένων Κινέζων αφού στην Κίνα μόνο αυτοί μπορούν μα μπαρκάρουν και να ξεμπαρκάρουν.
Κάποτε συναντούσαμε Ρώσους και λέγαμε ότι θέλουν προσοχή. Τώρα αυτό που ζούμε με τους Κινέζους είναι απλά κάτι το ανεπανάληπτο.δεν γνωρίζουν αγγλικά και δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε. Επίσης αλλάζουν πολύ δύσκολα πορεία ακόμη και όταν πρέπει να αλλάξουν βάσει κανονισμών. Είναι άνθρωποι εντελώς άναυτοι και επικίνδυνοι, και χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής για την αποφυγή ατυχημάτων.
Δυστυχώς η ναυσιπλοΐα έχει αρχίσει να γίνεται κάτι σαν την άγρια Δύση. Πολλές φορές ο καθένας κάνει ότι θέλει χωρίς να υπολογίσει τίποτα. Μακάρι να βγω ψεύτης αλλά τα χρόνια που έρχονται θα είναι δύσκολα και άκρως επικίνδυνα με τέτοιου είδους ναυτικούς.
Δεν γνωρίζω εάν ποτέ καταφέρνουν να αποκτήσουν μια υποτυπώδης ναυτοσύνη πάνω τους, αν και αμφιβάλω γι αυτό αφού δε γνωρίζουν καν την λέξη, αλλά και να τα καταφέρουν αυτό θα αργήσει παρά πολύ.
Μεγάλη προσοχή λοιπόν θέλει από όλους μας, νέους και παλιούς. Θα πρέπει να ήμαστε ιδιαίτερα προσεχτικοί και να θυμόμαστε πάντα ότι τίποτα δεν εννοείται και τίποτα δεν είναι δεδομένο. Πάντα θα πρέπει να ήμαστε υποψιασμένοι και προετοιμασμένοι για το χειρότερο, χωρίς να επαναπαυόμαστε ούτε στιγμή.
Η εποχή που διανύουμε είναι θα έλεγα μεταβατική για την παγκόσμια ναυτιλία και θα πρέπει περιμένουμε να δούμε πως θα δημιουργηθεί αυτή η νέα κατάσταση. Πράγματα που θεωρούσαμε δεδομένα τώρα πια δεν είναι. Η ναυτοσύνη που χάθηκε δυστυχώς θα παίξει καταλυτικό ρόλο στο μέλλον και σίγουρα κανένα check list και κανένας νέος κανονισμός δε θα μπορέσει να αλλάξει τα δεδομένα, όταν μάλιστα έχεις απέναντι σου να αντιμετωπίσεις ναυτικούς οι οποίοι μέχρι πρότινος δεν ήξεραν πως είναι ένα πλοίο…
Καλά ταξίδια σε όλους!
Γιαννης Κ.