Υποβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης: Τι περισσότερο έχει ένας υπαξιωματικός του στρατού από έναν ανθυποπλοίαρχο ή τρίτο μηχανικό;

Ακόμη ένα τεράστιο πλήγμα για το ναυτικό επάγγελμα είναι η ένταξη ενός απόφοιτου της ΑΕΝ, ανθυποπλοίαρχου και τρίτου μηχανικού, στο επίπεδο 5 του εθνικού πλαισίου προσόντων. Η υποβάθμιση του ναυτικού επαγγέλματος και της ναυτικής εκπαίδευσης συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό τα τελευταία τουλάχιστον 20-30 χρόνια, από όλες τις ελληνικές κυβερνήσεις.

Η μεγαλύτερη λοιπόν – σε στόλο- ναυτιλία του κόσμου διαθέτει σχολές επιπέδου Μπαγκλαντές, από τις οποίες κιόλας θα βγαίνουν αξιωματικοί οι οποίοι θα έχουν ισότιμα πτυχία με αυτά των ΙΕΚ και των λυκείων!

Είναι λογικό ένας Πλοίαρχος και ένας Α μηχανικός να θεωρούνται ότι βρίσκονται στο επίπεδο 6, είναι όμως τελείως ακατανόητο πως ένας υποπλοίαρχος εξισώνεται με έναν απόφοιτο από ΙΕΚ, ο οποίος σημειωτέων είναι ο άμεσος αντικαταστάτης του πλοιάρχου, και ο οποίος απαιτείται να έχει πολύ μεγάλες δεξιότητες όσο αναφορά την οργάνωση, την διαχείριση και τον υπολογισμό των φορτιών, την συντήρηση, την ναυσιπλοΐα την ιατρική μέριμνα, την εκπαίδευση του πληρώματος και πολλά αλλά . Πως μπορεί κάποιος να κρίνει ότι ένας Β μηχανικός που συντηρεί, επισκευάζει και έχει υπ ευθύνη του μηχανήματα δεκάδων ή και εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ δεν είναι άξιος να χαρακτηρίζονται τα προσόντα του ως επιπέδου 6;

Είναι τελείως ακατανόητο τι περισσότερες γνώσεις και δεξιότητες έχει ένας υπαξιωματικός του στρατού από έναν υποπλοίαρχο και Β μηχανικό. Εγώ δεν λέω να υποβαθμιστεί ο υπαξιωματικός του στρατού, τουναντίον… Λέω όμως με τι σκεπτικό είναι ανώτερος (σε γνώσεις, ευθύνες κτλ) από έναν αξιωματικό του εμπορικού ναυτικού.

Εγώ συμφωνώ να γίνει μια συνολική αξιολόγηση της ναυτικής εκπαίδευσης, η οποία αν κριθεί ότι δεν πληροί τις προϋποθέσεις για να χαρακτηριστεί ένας απόφοιτος ΑΕΝ ως επιπέδου 6, τότε να γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να γίνει η αναβάθμιση που χρειάζεται. Είναι αλήθεια ότι συναντάμε πολλά νέα παιδιά τ οποία έχουν ελλιπέστατες βασικές γνώσεις. Αντί όμως να γίνει μια εθνική προσπάθεια για αναβάθμιση, ακολουθείται η εύκολη λύσης της υποβάθμισης και της απαξίωσης.

Ο ναυτικός συνεχίζει να είναι ένα τίποτα για την ελληνική πολιτεία η οποία δεν κάνει απολύτως τίποτα για να προσελκύσει τους νέους στο ναυτικό επάγγελμα. Ποιος άλλωστε να ακολουθήσει ένα τόσο δύσκολο επάγγελμα εάν γνωρίζει εκ των προτέρων ότι το Ελληνικό κράτος θα τον απαξιώνει και δεν θα αναγνωρίζει τις θυσίες που θα κάνει αυτός ο άνθρωπος.

Μετά λοιπόν την διαχρονική απαξίωση της ναυτιλίας, την άσχημη αντιμετώπιση του ναυτικού από τις δημόσιες υπηρεσίες, την υπερβολική φορολόγηση, την αφαίρεση όλων των δικαιωμάτων που ο ναυτικός είχε κερδίσει στο παρελθόν, την κατακρεούργηση των συντάξεων, την υποβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης, έρχεται και η πρόταση που εξισώνει έναν απόφοιτο αξιωματικό του εμπορικού ναυτικού με ένα απόφοιτο ΙΕΚ και λυκείου!

Όλα τα πάρα πάνω βέβαια δεν προκαλούν έκπληξη, εάν λάβουμε κυρίως υπόψη ότι όλοι οι υπουργοί ναυτιλίας τα τελευταία περίπου 30 χρόνια είναι παντελώς άσχετοι με την ναυτιλία και το ναυτικό επάγγελμα. Δικαίως θα πω εγώ αφού πρόκειται για έναν πολύ ιδιαίτερο κλάδο. Όταν βέβαια κάποιος δε γνωρίζει και είναι άσχετος με κάτι, εάν υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον, μπορεί να προσπαθήσει να το μάθει, να ασχοληθεί και να έχει πραγματικά θέληση να αλλάξει κάποια πράγματα και να τα αναβαθμίσει. Αυτό μπορεί να το πετύχει όταν κάτσει και συζητήσει με ανθρώπους που γνωρίζουν και έχουν αποδεδειγμένα περάσει πολλά χρόνια στη θάλασσα και στο ναυτικό επάγγελμα, και όχι με ανθρώπους που δεν έχουν σχέση και γνώση. Φαίνεται όμως ότι κανείς δεν ενδιαφέρεται να βοηθήσει ουσιαστικά τη ναυτιλία και το ναυτικό επάγγελμα.

Φαίνεται επίσης ότι η ένταξη της ναυτικής εκπαίδευσης στο υπουργείο ναυτιλίας, και κυρίως υπό την σκέπη των λιμενικών, δεν βοηθάει καθόλου, ούτε πρακτικά ούτε θεωρητικά ούτε ουσιαστικά αλλά ούτε και επικοινωνιακά.

Θα πρέπει επιτέλους να γίνει μια σοβαρή συζήτηση μεταξύ της ελληνικής πολιτείας και όλων των εμπλεκόμενων μερών και να χαραχτεί ένα εθνικό σχέδιο, όχι μόνο για την αναβάθμιση της πολυπαθούς ναυτικής εκπαίδευσης, αλλά και συνολικά για την ελληνική ναυτιλία και το ναυτικό.

Όταν δοθούν πραγματικά κίνητρα από την πολιτεία, τότε θα μπορέσουμε να προσελκύσουμε τους νέους στη ναυτιλία και θα δώσουμε δύναμη σε όλους τους εν ενεργεία ναυτικούς να συνεχίσουν το δύσκολο και τίμιο επάγγελμα που κάνουν.

Καλά ταξίδια σε όλους με υγεία!

Καφετζής Γιάννης
Πλοίαρχος Α
tiktok

Διαβάστε ακόμα