Πειραιάς
34°C

Στα «κόκκινα» η επικινδυνότητα στη Μαύρη Θάλασσα – Σε αχαρτογράφητα νερά η εμπορική ναυτιλία

Δημοσιεύθηκε στις

17/11/2025

από

Η εμπορική ναυτιλία στη Μαύρη Θάλασσα βρίσκεται, για ακόμη μια φορά, σε μια από τις πιο επικίνδυνες φάσεις της. Οι επιθέσεις σε κρίσιμες ενεργειακές και λιμενικές υποδομές αυξάνουν δραματικά τον κίνδυνο για τα πλοία και τους ναυτικούς που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, δημιουργώντας ένα περιβάλλον απόλυτης αστάθειας.

Σε αχαρτογράφητα νερά φαίνεται να βρίσκεται η εμπορική ναυτιλία και τα πλοία που ταξιδεύουν στη Μαύρη Θάλασσα, αφού η περιοχή έχει εισέλθει σε μια από τις πιο ασταθείς φάσεις της, καθώς η Ουκρανία και η Ρωσία κλιμακώνουν τις επιθέσεις μεγάλης εμβέλειας στις κρίσιμες ενεργειακές και λιμενικές υποδομές τους, αφήνοντας έτσι την εμπορική ναυτιλία, τα πλοία και τους ναυτικούς εκτεθειμένους στον τεράστιο κίνδυνο.

Το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε, η Ουκρανία προκάλεσε νέα πλήγματα στο διυλιστήριο Ριαζάν της Rosneft, το οποίο είναι ένα από τα πέντε μεγαλύτερα της Ρωσίας, έχοντας ικανότητα επεξεργασίας έως και 340.000 βαρελιών ημερησίως. Αυτή ήταν η δεύτερη επίθεση στις συγκεκριμένες εγκαταστάσεις σε λιγότερο από ένα μήνα.

Το Κίεβο ανέφερε επίσης την επιτυχημένη επίθεση στο διυλιστήριο Novokuybyshevsk στη Σαμάρα, βαθιά μέσα στη ρωσική επικράτεια, από την οποία προκλήθηκαν εκρήξεις και πυρκαγιές. Οι τοπικοί κυβερνήτες και στις δύο περιοχές επιβεβαίωσαν την παρουσία των μη επανδρωμένων αεροσκαφών κατά τη διάρκεια της νύχτας, αν και η Ρωσία δεν έχει δώσει λεπτομέρειες για την έκταση της ζημιάς.

Αυτές οι επιθέσεις αποτελούν μέρος αυτού που η Ουκρανία αποκαλεί «στρατηγική για την υποβάθμιση του επιθετικού δυναμικού της Ρωσίας», στοχεύοντας την παραγωγή καυσίμων και τις αλυσίδες εφοδιασμού μακριά από το μέτωπο. Στο Ριαζάν, η Ουκρανία αναφέρει ότι υπέστησαν ζημιές πολλές εγκαταστάσεις επεξεργασίας αργού πετρελαίου, μια δεξαμενή αποθήκευσης πετρελαίου και ένας αγωγός.

Η Ρωσία ανταπέδωσε με σφοδρότητα τις επιθέσεις, στοχεύοντας στις νότιες ακτές της Ουκρανίας. Το μπαράζ επιθέσεων στην Οδησσό κατά τη διάρκεια της νύχτας προκάλεσε ζημιές στις ενεργειακές εγκαταστάσεις στο λιμάνι και σε εμπορικά πλοία που ήταν ελλιμενισμένα. Το μεγάλο λιμάνι λειτουργεί τώρα με τη βοήθεια γεννητριών έκτακτης ανάγκης, με τους μηχανικούς να εργάζονται για να αποκαταστήσουν την ηλεκτροδότηση.

Η ανασφάλεια έχει επεκταθεί άμεσα στη θάλασσα και στα λιμάνια. Το Νοβοροσίσκ, ο μεγαλύτερος πετρελαϊκός κόμβος της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα, σταμάτησε τις εξαγωγές για 48 ώρες μετά τη συνδυασμένη ουκρανική επίθεση με πυραύλους κρουζ και μη επανδρωμένα αεροσκάφη την Παρασκευή, θέτοντας εκτός λειτουργίας 2,2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα, τα οποία ισοδυναμούν με το 2% της παγκόσμιας προσφοράς. Οι φορτώσεις δεξαμενόπλοιων από αυτό το σημαντικό λιμάνι συνεχίστηκαν την Κυριακή.

Στα ουκρανικά ύδατα, η εικόνα είναι εξίσου ζοφερή. Ένα πλοίο που φόρτωνε σιτάρι στην προβλήτα 43 στο λιμάνι της Οδησσού ανέφερε ότι ένας μεγάλος αριθμός drones περνούσαν σε απόσταση 200–300 μέτρων από το λιμάνι, ενώ συνέβη ακόμη μία αεροπορική επίθεση κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Το Επίπεδο Ασφαλείας 3 παραμένει σε ισχύ σε όλα τα ουκρανικά λιμάνια. Η έξοδος των πληρωμάτων στη στεριά απαγορεύεται, ενώ έχουν ενημερωθεί οι φορτωτές, τα λιμάνια και οι διαχειρίστριες εταιρείες να είναι σε ετοιμότητα και επαγρύπνηση και να φροντίζουν για την παροχή στέγης στα πληρώματα κατά τη διάρκεια των αεροπορικών επιθέσεων.

Με ταυτόχρονες επιθέσεις σε διυλιστήρια που βρίσκονται εκατοντάδες μίλια στην ενδοχώρα και επιθέσεις με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, η περιοχή έχει μετατραπεί σε πεδίο μάχης, όπου οι δύο πλευρές επιδιώκουν να διαταράξουν την εφοδιαστική αλυσίδα, τις ροές καυσίμων και τις εξαγωγές αγαθών.

Τα ελληνικά πλοία που πλέουν στη Μαύρη Θάλασσα, και κυρίως αυτά που βρίσκονται κοντά στις ακτές της Ουκρανίας και της Ρωσίας, θα πρέπει να είναι σε ετοιμότητα και να λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια του πληρώματος, του πλοίου και του φορτίου.

Δυστυχώς, επιβεβαιώνεται αυτό που λέγαμε. Η κατάσταση παραμένει πολύ επικίνδυνη για τα πλοία που πλέουν στη Μαύρη Θάλασσα. Επικίνδυνη είναι η κατάσταση για την εμπορική ναυτιλία και στη Μέση Ανατολή, στην Ερυθρά Θάλασσα, στον Κόλπο του Άντεν, στα στενά του Ορμούζ, στον Περσικό Κόλπο αλλά και σε μια μεγάλη έκταση του Ινδικού Ωκεανού.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
34°C