Clarksons: Σταθερά στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλίας η Ελλάδα

elliniki_nautilia
Παρά τις πολλές εγχώριες και τις διεθνείς οικονομικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελληνική εφοπλιστική κοινότητα, η Ελλάδα συνεχίζει να ενισχύει τη θέση της ως το μεγαλύτερος έθνος πλοιοκτητών τα τελευταία χρόνια, ελέγχοντας το 18% του παγκόσμιου στόλου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ναυλομεσιτικής εταιρείας Clarksons του Λονδίνου, οι Έλληνες ιδιοκτήτες συνεχίζουν να μονοπωλούν την κορυφή του πίνακα κατάταξης των πλοιοκτητριών εθνών με ένα στόλο 196 εκατ. GT και 16% του παγκόσμιου μερίδιου αγοράς (σε GT), ακολουθούμενοι από την Ιαπωνία (13%), την Κίνα (11%) και τη Γερμανία (7%).

Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν στόλο χωρητικότητας 333 εκατ. dwt στο νερό και επιπλέον 40 εκατομμύρια dwt υπό παραγγελία.

Τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα έχει στην πραγματικότητα εδραιωθεί στην θέση αυτή, με τον ελληνικό στόλο να αυξάνεται κατά περισσότερο από 7% το 2015 – την πιο σημαντική αύξηση που έχει παρατηρηθεί για έθνος-πλοιοκτήτη. Η συνολική αύξηση από το 2009 είναι ακόμα πιο σημαντική, περίπου 70% σε όρους χωρητικότητας.

Ο μεγάλος χαμένος του μεριδίου αγοράς κατά τα τελευταία χρόνια ήταν η Γερμανία, ενώ η επιθετική ανάπτυξη της Κίνας στο άμεσο απόηχο της οικονομικής κρίσης έχει επιβραδυνθεί, αναφέρει η Clarksons. Την Αθήνα ?Πειραιά ακολουθούν το Τόκιο, το Αμβούργο, η Σιγκαπούρη και το Χονγκ Κονγκ/Shenzhen που συνθέτουν την πρώτη πεντάδα.

Παρά το γεγονός ότι κάποιοι Έλληνες εφοπλιστές έχουν στραφεί προς το φυσικό αέριο και τα κοντέινερ, οι Έλληνες ιδιοκτήτεςσυνεχίζουν να προτιμούν γενικά τους κλάδους των τάνκερ και του ξηρού χύδην.

Σήμερα, ο ελληνικός στόλος σε μεγάλο βαθμό αποτελείται από bulkcarriers (47% σε GT) και δεξαμενόπλοια (35%) με αυτό το συνολικό μερίδιο να κυμαίνεται γύρω στο 85% για τα περισσότερα από τα τελευταία είκοσι χρόνια. Αν και υπήρξε μια κάποια άνοδο στα ποσοστά της ελληνικής ιδιοκτησίας στον κλάδο των containership (11%) και μεταφοράς φυσικού αερίου (4%), αυτά εξακολουθούν να είναι γενικά περιορισμένα, προσθέτει η Clarksons.

Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν επίσης διατηρήσει το ρόλο τους ως κορυφαίοι παίκτες στην αγορά πλοίων και σήμερα διαχειρίζονται ένα στόλο με αξία περίπου 91 δισεκατομμυρίων δολαρίων (στην πραγματικότητα τρίτη στην κατάταξη πίσω από τις ΗΠΑ, λόγω της αξίας του στόλου των κρουαζιερόπλοιων).

“Το 2015, Έλληνες εφοπλιστές ήταν οι νούμερο ένα αγοραστές (ακολουθούμενοι από την Κίνα) και οι νούμερο ένα πωλητές (ακολουθούμενοι από την Ιαπωνία και τη Γερμανία) στον οικονομικό τομέα της αγοράς και της πώλησης. Οι Έλληνες δεν κατείχαν και τόσο δεσπόζουσα θέση στην αγορά νεότευκτων πρόσφατα και το 2015, οι Έλληνες ιδιοκτήτες (6,9 δισ. δολαρίων σε παραγγελίες) ακολουθούσαν την Ιαπωνία (με 13,1 δισ. δολάρια) και την Κίνα (με 10,7 δισ. δολάρια) στην σειρά κατάταξης στις επενδύσεις”, προσθέτει η Clarksons.

Διαβάστε επίσης: Ποσειδώνια 2016: Η δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας σε πρώτο πλάνο