Έλλειμμα 147.500 αξιωματικών προβλέπεται για το 2025

Bimco_ics_manpower
Την πρόβλεψη της για ένα σοβαρό μελλοντικό έλλειμμα 147.500 αξιωματικών σε σχέση με τη ζήτηση το 2025 παρουσίασε η πρόσφατη έκθεση για το παγκόσμιο ναυτεργατικό δυναμικό που δημοσιοποίησαν η Bimco και το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS).

Πιο ο συγκεκριμένα, η έκθεση που επαναλαμβάνεται ανά πενταετία διαπιστώνει ένα τρέχον έλλειμμα περίπου 16.500 αξιωματικών (2,1%), το οποίο όμως θα φθάσει τους 147.500 αξιωματικούς που θα ζητούνται μέχρι το 2025 για την εξυπηρέτηση του παγκόσμιου εμπορικού στόλου. Η παγκόσμια προσφορά αξιωματικών προβλέπεται να αυξηθεί με σταθερό ρυθμό, αλλά ταυτόχρονα αναμένεται να ξεπεραστεί από την αύξηση της ζήτησης.

Αναλυτικότερα, ο αριθμός των προσφερόμενων ναυτικών για το 2015 υπολογίστηκε σε 1.647.500 (774.000 αξιωματικοί και 873.500 κατώτερο πλήρωμα). Το 2005 οι αξιωματικοί ανέρχονταν σε 466.000, ενώ το 2010 έφθασαν τους 624.000 και το 2015 τους 774.000. Ο αριθμός των αξιωματικών αυξήθηκε κατά 34% μεταξύ 2005 και 2010 και περίπου 24% το 2015 σε σύγκριση με το 2010.

Αντιστοίχως ο αριθμός των ναυτικών (κατώτερο πλήρωμα) αυξήθηκε από 721.000 το 2005, σε 747.000 το 2010 και σε 873.000 το 2015. Το σύνολο των ναυτικών που προσφέρονταν για απασχόληση στον παγκόσμιο στόλο ήταν 1.187.000 το 2005, 1.371.000 το 2010 και 1.647.000 το 2015.

Ορισμένες κατηγορίες αξιωματικών αντιμετωπίζουν ιδιαίτερη μικρή προσφορά, συμπεριλαμβανομένων των ανώτερων μηχανικών και των αξιωματικών που απαιτούνται για εξειδικευμένα πλοία όπως τα πλοία μεταφοράς χημικών προϊόντων, LNG και LPG.

Η έκθεση καταδεικνύει ότι τα τελευταία πέντε χρόνια η βιομηχανία έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο όσον αφορά την αύξηση των επιπέδων πρόσληψης και κατάρτισης και τη μείωση της απώλειας αξιωματικών (δηλαδή την παραμονή ειδικευμένων ναυτικών και την αύξηση του αριθμού των ετών που υπηρετούν στη θάλασσα). Αλλά η έκθεση επισημαίνει ότι, εκτός κι αν τα επίπεδα της εκπαίδευσης αυξηθούν σημαντικά, η αύξηση της ζήτησης για ναυτικούς θα μπορούσε να δημιουργήσει μια σοβαρή έλλειψη στην συνολική προσφορά των αξιωματικών.

Ωστόσο, η έκθεση εκτιμά ότι υπάρχει ένα πλεόνασμα περίπου 119.000 θέσεων ναυτικών (15,8%), με τη ζήτηση να έχει αυξηθεί μόλις 1% περίπου από το 2010.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Κίνα φέρεται να έχει ξεπεράσει τις Φιλιππίνες στην κατηγορία των χωρών με το μεγαλύτερο «πληθυσμό» προσφερόμενων ναυτικών. Ωστόσο, τα στοιχεία από τις διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες δείχνουν ότι η έκταση στην οποία οι Κινέζοι ναυτικοί είναι διαθέσιμοι για απασχόληση διεθνώς μπορεί να είναι πιο περιορισμένη, με τις Φιλιππίνες και τη Ρωσία να θεωρούνται εξίσου σημαντικές πηγές αξιωματικών, που ακολουθούνται στενά από την Ουκρανία και την Ινδία.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της BIMCO, Angus Frew, δήλωσε: “ Η BIMCO και το ICS για άλλη μια φορά συνεργάστηκαν στενά για να παράγουν μια πολύτιμη και σε βάθος ανάλυση των τάσεων του ναυτεργατικού ανθρώπινου δυναμικού. Η βιομηχανία μπορεί να εκμεταλλευτεί την έκθεση αυτή για καλούς σκοπούς, για να εξασφαλίσει ότι μπορούμε να συνεχίσει να διαχειριζόμαστε τον παγκόσμιο εμπορικό στόλο με επαρκή αριθμό ειδικευμένων και υπεύθυνων ναυτικών”.

Ο Γενικός Γραμματέας του ICS, Peter Hinchliffe σχολίασε: “Χωρίς τη συνέχιση των προσπαθειών για την προώθηση της σταδιοδρομίας στη ναυτιλία και τη βελτίωση των επιπέδων πρόσληψης και παραμονής, η έκθεση δείχνει ότι δεν μπορεί να διασφαλιστεί ότι θα υπάρχει άφθονη προσφορά ναυτικών στο μέλλον”.