Υπό κράτηση πλοίο για χρήση drone στη Διώρυγα του Σουεζ

drone_ships
H Scandinavian P&I Club Gard προειδοποίησε τα μέλη της σχετικά με τους κινδύνους από τη χρήση τηλεκατευθυνόμενων αεροσκαφών (drones) στη θάλασσα.

Αφορμή ήταν ένα πλοίο της που τέθηκε πρόσφατα υπό κράτηση μετά την απογείωση ενός drone για να φωτογραφίσει τη διέλευση του πλοίου της μέσω της διώρυγας του Σουέζ.

Λίγο μετά την απογείωση του drone, η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) ζήτησε από τον πλοίαρχο να αγκυροβολησει. Κατά τη διάρκεια της επόμενης επιθεώρησης της SCA, κατασχέθηκε το dorne και η κάρτα μνήμης του και το πλοίο τέθηκε υπό κράτηση εν αναμονή περαιτέρω ερευνών από τις αιγυπτιακές αρχές.

Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν κοινά αποδεκτοί ή διεθνείς κανόνες που να διέπουν τη χρήση των drones. Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA), ισχύουν οι βασικοί εθνικοί κανόνες ασφάλειας αλλά αυτοί διαφέρουν από τη μια χώρα στην άλλη. Παρ’ όλα αυτά, ακριβώς όπως και κάθε άλλο αεροσκάφος, ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος πρέπει πάντα να πετάει με ασφαλή τρόπο, τόσο σε σχέση με άλλα αεροσκάφη στον αέρα, όσο και ως προς τους ανθρώπους και τις περιουσίες στο έδαφος.

“Ενώ ο αρχικός σκοπό της τελευταίας τεχνολογίας drones είναι για καλό σκοπό, έχουν επίσης χρησιμοποιηθεί για παράνομους σκοπούς και σε πολλές χώρες φοβούνται ότι τα drones μπορεί να χρησιμοποιηθούν από τρομοκράτες, π.χ. ως όπλα. Ως εκ τούτου, αν και η πρόθεση κατά την απογείωση του μη επανδρωμένου αεροσκάφους ήταν απλά η καταγραφή της διέλευσης του πλοίου μέσω της διώρυγας του Σουέζ, αυτή η ‘αθώα πράξη’ μπορεί να εκλήφθηκε ως απειλή για την εθνική ασφάλεια από τις αιγυπτιακές στρατιωτικές δυνάμεις”, αναφέρει η Gard σε ένα δελτίο τύπου της.

Τα drones χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο για μια ποικιλία εργασιών στον ναυτιλιακό κλάδο, κυρίως για εξοικονόμηση χρόνου και χρήματος, αλλά και ως μέσο για την ενίσχυση της ασφάλειας. Το λιμάνι του Abu Dhabi έχουν προστεθεί κάμερες-drones στον εξοπλισμό επίβλεψης της ασφάλειας των λιμένων, ενώ η Maersk Tankers έχει ολοκληρώσει την πρώτη παράδοση μέσω drone σε ένα πλοίο.

Ο Νορβηγικός Νηογνώμονας (DNV GL) πραγματοποίησε τις πρώτες έρευνες της παραγωγής με τη χρήση τηλεκατευθυνόμενων αεροσκαφών και εξετάζει τη χρήση μη επανδρωμένων αεροσκάφων για επιθεωρήσεις πλοίων. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA) εξετάζει τη χρήση των τηλεκατευθυνόμενων αεροσκαφών για την παρακολούθηση των σκαφών των προσφύγων και σχεδιάζει επίσης να χρησιμοποιήσει μη επανδρωμένα αεροσκάφη για να αναλάβει την παρακολούθηση της ρύπανσης και των εκπομπών της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

“Η χρήση των τηλεκατευθυνόμενων αεροσκαφών είναι πιθανό να συνεχίσει να αυξάνεται, και στον ναυτιλιακό κλάδο, αλλά οι χρήστες πρέπει να συμμορφωθούν με τους τοπικούς κανονισμούς και περιορισμούς στη χρήση τους, ανά πάσα στιγμή”, δήλωσε η Gard.

Η Gard συνέστησε στα μέλη της να αυξηθεί η ευαισθητοποίηση για τη χρήση των drones μεταξύ των κυβερνητών και των πληρωμάτων τους, ιδίως όταν ένα πλοίο βρίσκεται σε λιμένα ή πλέει εντός των χωρικών υδάτων μιας χώρας. Οι κανονισμοί σχετικά με τη χρήση των drones διαφέρουν από τη μια χώρα στην άλλη και η μη συμμόρφωση με οποιαδήποτε νομοθεσία μπορεί να οδηγήσει σε ποινική δίωξη, καταλήγει η προειδοποίηση της.