Ακόμη ένα ναυτικό ατύχημα που αποδεικνύει ότι μια λάθος κίνηση ή παράληψη μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρούς τραυματισμού, ακόμη και τον θάνατο.
Πολλές φορές νομίζουμε ότι ατυχήματα παθαίνουν μόνο οι δόκιμοι πλοίαρχοι και οι δόκιμοι μηχανικοί ή κάποιος άλλος άπειρος ναυτικός, μέλος του πληρώματος.
Ατυχήματα μπορεί να πάθουν όλοι, μεταξύ των οποίον και ο Πλοίαρχος και ο Α’ μηχανικός.
Ενώ το επιβατηγό πλοίο βρισκόταν ελλιμενισμένο, το πλήρωμα του διεξήγαγε ένα γυμνάσιο πυρκαγιάς, η οποία περιελάμβανε το κλείσιμο και τη δοκιμή υδατοστεγών θυρών οι οποίες είναι υδραυλικές. Ο πλοίαρχος έκλεισε τις υδατοστεγής θύρες από τη γέφυρα.
Διαβάστε ακόμα: Τραγικό δυστύχημα: Δόκιμος μηχανικός έχασε τη ζωή του από διαρροή τοξικού αερίου (video)
Λίγα λεπτά αργότερα, ο Πρώτος Μηχανικός άνοιξε τη υδατοστεγή πόρτα του μηχανοστασίου, αλλά για κάποιο λόγο παγιδεύτηκε καθώς περνούσε από αυτήν.
Παρέμεινε παγιδευμένος για περισσότερα από οκτώ λεπτά προτού βρεθεί και απελευθερωθεί. Έγινε ανάνηψη από το πλήρωμα χωρίς όμως ο άτυχος άντρας να ανακτήσει τις αισθήσεις του, ενώ αργότερα διαπιστώθηκε ο θάνατος του στο νοσοκομείο. Η πίεση που άσκησε η πόρτα στον ναυτικό μετρήθηκε αργότερα στα 1.650 kg.
Οι υδατοστεγείς θύρες είναι κανονικά ρυθμισμένες στη λειτουργία τοπικού ελέγχου, πράγμα που σήμαινε ότι δεν μπορούν να τις κλείσουν από απόσταση. Τη στιγμή του ατυχήματος οι πόρτες βρίσκονταν σε λειτουργία απομακρυσμένου κλεισίματος λόγω του γυμνασίου, πράγμα που σήμαινε ότι θα έκλειναν αυτόματα όταν ο χρήστης άφηνε την ανοιγόμενη λαβή.

Το πλήρωμα περνούσε συνήθως μέσα από τις υδατοστεγείς πόρτες χωρίς να τις ανοίγει πλήρως όταν οι πόρτες ήταν σε λειτουργία τοπικού ελέγχου. Αυτή η πρακτική πιθανότατα ακολουθήθηκε και όταν οι πόρτες ήταν σε λειτουργία απομακρυσμένου κλεισίματος. Είναι πιθανό το θύμα να προσπάθησε να περάσει από την πόρτα πριν ανοίξει τελείως και για κάποιο λόγο (όπως απελευθέρωση της λαβής) άρχισε να κλείνει και να τον παγίδευσε.
Από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι μεταξύ άλλων:
- Ήταν κοινή πρακτική του πληρώματος να μην ανοίγουν πλήρως οι υδατοστεγείς πόρτες πριν περάσουν. Είναι πιθανό το θύμα να μην άνοιξε πλήρως την πόρτα σε αυτή την περίσταση, γεγονός που θα συνέβαλε στον εγκλωβισμό του.
- Οι πόρτες ρυθμίστηκαν να κλείνουν με ταχύτητα διπλάσια από τη μέγιστη επιτρεπόμενη σύμφωνα με τους κανονισμούς SOLAS (που δεν καθορίζουν ποτέ λιγότερο από 20 δευτερόλεπτα). Αυτό πιθανότατα θα συνέβαλε στο να παγιδευτεί το θύμα.
- Η χειρολαβή της πόρτας προεξείχε περισσότερο στο εσωτερικό του στεγανού χώρου της πόρτας από όσο ήταν απαραίτητο. Αυτό σήμαινε ότι το θύμα δεν μπορούσε να ελευθερωθεί όταν του έκλεισε η πόρτα.
- Οι στεγανές πόρτες στο πλοίο δεν είχαν συντηρηθεί και δοκιμαστεί σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή και δεν πληρούσαν τα πρότυπα απόδοσης που απαιτούνται από τον ΙΜΟ και την αρχή του κράτους σημαίας.
- Ο ηχητικός συναγερμός κλεισίματος της πόρτας δεν λειτουργούσε μετά το ατύχημα. Εάν δεν λειτουργούσε τη στιγμή του ατυχήματος, αυτό θα μπορούσε να έχει συμβάλει στο να παγιδευτεί το θύμα στην πόρτα.
- Το σύστημα διαχείρισης ασφάλειας επί του πλοίου δεν αντιμετώπισε με τον κατάλληλο τρόπο τη συντήρηση, τη δοκιμή και τη λειτουργία των στεγανών θυρών, οι οποίες ήταν κρίσιμες για την ασφάλεια συσκευές που παρουσίαζαν γνωστό κίνδυνο για το πλήρωμα.
Διαβάστε ακόμα: Η κόπωση του πλοιάρχου του δεξαμενόπλοιου Atina οδήγησε σε θαλάσσιο ατύχημα με κόστος τα 73 εκατομμύρια δολάρια!
Τι μας διδάσκει αυτό το δυστύχημα
- Ανοίγετε πάντα πλήρως μια στεγανή πόρτα πριν περάσετε από την πόρτα όταν η πόρτα βρίσκεται σε λειτουργία απομακρυσμένου κλεισίματος.
- Όσο πιο γρήγορα κλείνει η πόρτα, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος.
- Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ρυθμίσετε τις στεγανές πόρτες να κλείνουν ταχύτερα από τη μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα.
- Οι πλοιοκτήτριες και διαχειρίστριες εταιρείες των πλοίων θα πρέπει να υιοθετήσουν συγκεκριμένες διαδικασίες για τη λειτουργία των υδατοστεγών θυρών τόσο με τοπικό έλεγχο όσο και με απομακρυσμένη λειτουργία. Οι διαδικασίες θα πρέπει να είναι συμβατές με τον σκοπό και το σχεδιασμό των θυρών και τη συχνότητα με την οποία χρησιμοποιούνται.
- Η νομοθεσία που διέπει το σχεδιασμό και τη χρήση υδατοστεγών θυρών θα πρέπει να είναι αρκετά ευέλικτη ώστε να επιτυγχάνονται κατάλληλες διαδικασίες για τη χρήση οποιασδήποτε στεγανής πόρτας σε οποιαδήποτε λειτουργία.
- Οι ανεπαρκώς συντηρημένες στεγανές πόρτες είναι επικίνδυνες. Τα συστήματα προγραμματισμένης συντήρησης στο πλοίο θα πρέπει να σχεδιάζονται και να ακολουθούνται ώστε να διασφαλίζεται ότι οι στεγανές πόρτες διατηρούνται σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή και σύμφωνα με την καλή ναυτική τέχνη.
Έχουμε ακούσει και διαβάσει δεκάδες ή και εκατοντάδες ναυτικά ατυχήματα που οφείλονται σε μια απροσεξία και ένα λάθος της στιγμής. Το πλοίο είναι ένα εργασιακό περιβάλλον που είναι από μόνο του επικίνδυνο.
Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή, για να μπορούν όλοι να επιστρέψουν ασφαλείς σπίτι τους και στις οικογένειες τους.