Πειραιάς
23°C

Αλλάζει η παγκόσμια ναυτιλία: Δασμοί-φωτιά των ΗΠΑ στα κινέζικα πλοία

18/04/2025

Δασμοί ΗΠΑ σε κινεζικά πλοία – Σχέδιο ενίσχυσης της ναυπηγικής βιομηχανίας των ΗΠΑ

Δασμοί ΗΠΑ σε κινεζικά πλοία: Με νέο σχέδιο, η αμερικανική κυβέρνηση περιορίζει την κινεζική κυριαρχία στη ναυτιλία. Το USTR ανακοινώνει δασμούς, εξαιρέσεις και κίνητρα που αλλάζουν τα δεδομένα στη ναυπηγική βιομηχανία.

Μειώνοντας τις προηγούμενες προτάσεις, το τελικό σχέδιο μετριάζει τα επίπεδα τελών και προσφέρει εξαιρέσεις και κίνητρα, με στόχο να περιορίσει την κυριαρχία της Κίνας χωρίς να «ακρωτηριάσει» τις παγκόσμιες εμπορικές ροές.

Ο Εμπορικός Αντιπρόσωπος των ΗΠΑ (USTR) ανακοίνωσε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για να αμφισβητήσει την κυριαρχία της Κίνας στο ναυτιλιακό τομέα και να ενισχύσει την αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία μέσω μιας στοχευμένης δομής τελών για τα κινεζικά πλοία και εταιρείες.

«Τα πλοία και η ναυτιλία είναι ζωτικής σημασίας για την αμερικανική οικονομική ασφάλεια και την ελεύθερη ροή του εμπορίου», δήλωσε ο Εμπορικός Αντιπρόσωπος των ΗΠΑ, Πρέσβης Jamieson Greer. «Οι ενέργειες της κυβέρνησης θα αρχίσουν να αντιστρέφουν την κινεζική κυριαρχία, να αντιμετωπίζουν τις απειλές για την αλυσίδα εφοδιασμού των ΗΠΑ και να στείλουν ένα μήνυμα για ζήτηση για πλοία αμερικανικής κατασκευής».

Οι δασμοί ΗΠΑ σε κινέζικα πλοία και το σχέδιο δράσης, το οποίο αναπτύχθηκε μετά από έρευνα του Τμήματος 301 και διήρκησε ένα έτος, και εκτεταμένη δημόσια διαβούλευση που περιελάμβανε μια ανοιχτή περίοδο σχολίων και δύο δημόσιες ακροάσεις, θα εφαρμοστεί σε δύο διακριτές φάσεις.

Δασμοί ΗΠΑ σε κινεζικά πλοία: Φάση 1

Η πρώτη φάση ξεκινά με μια περίοδο χάριτος 180 ημερών κατά την οποία δεν θα χρεώνονται τέλη. Στη συνέχεια, το USTR θα επιβάλει τέλη στις κινέζικες πλοιοκτήτριες και διαχειρίστριες εταιρείες με βάση την καθαρή χωρητικότητα του πλοίου ανά ταξίδι στις ΗΠΑ. Η βάση της αμοιβής θα είναι 50 $ ανά καθαρό τόνο, αυξανόμενη ετησίως σε μια περίοδο 3 χρόνων με συγκεκριμένες προσαυξήσεις που θα φτάσουν έως και 140 $ ανά καθαρό τόνο, με ισχύ το 2028.

Τα τέλη θα ισχύουν επίσης σε «βάση χωρίς διακρίσεις», που σημαίνει ότι τα τέλη θα ισχύουν επίσης για τις διαχειρίστριες εταιρείες που χρησιμοποιούν πλοία κινεζικής κατασκευής, ανεξάρτητα από την εθνικότητα της διαχειρίστριας εταιρείας, με χαμηλότερο συντελεστή. Για τις διαχειρίστριες εταιρείες πλοίων που ναυπηγούνται στην Κίνα, τα τέλη θα υπολογίζονται με συντελεστή 18 $ ανά καθαρό τόνο ή 120 $ ανά εμπορευματοκιβώτιο, όποιο είναι υψηλότερο. Οι τιμές θα αυξηθούν σταδιακά έως το 2028, σε 33 $ ανά καθαρό τόνο ή 250 $ για κάθε εμπορευματοκιβώτιο που εκφορτώνεται.

Ενώ η USTR εξέτασε την επιβολή περαιτέρω κυρώσεων σε διαχειρίστριες εταιρείες με βάση τη σύνθεση του στόλου ή τις πιθανές παραγγελίες κινεζικών πλοίων, αυτές οι προτάσεις απορρίφθηκαν μετά την έντονη αντίρρηση από εξαγωγείς και παρόχους logistics των ΗΠΑ.

Η πρώτη φάση περιλαμβάνει επίσης ένα σταδιακό τέλος που στοχεύει ξένα πλοία μεταφοράς οχημάτων, το οποίο αξιολογείται με βάση την ικανότητα ισοδύναμης μονάδας αυτοκινήτου (CEU) ενός πλοίου. Μετά την περίοδο χάριτος των 180 ημερών, το τέλος θα οριστεί στα 150 $ ανά CEU.

Δασμοί ΗΠΑ σε κινεζικά πλοία: Εξαιρέσεις

Το USTR έχει επίσης θεσπίσει βασικές εξαιρέσεις για πλοία ιδιοκτησίας των ΗΠΑ, που είναι εγγεγραμμένα σε προγράμματα της Ναυτιλιακής Διοίκησης των ΗΠΑ, μικρότερα πλοία, πλοία σε έρμα, πλοία μεταφοράς φορτίων μικρών αποστάσεων και ορισμένα εξειδικευμένα εξαγωγικά πλοία. Επιπλέον, μεμονωμένα τα πλοία θα αντιμετωπίζουν ανώτατο όριο πέντε εκτιμώμενων τελών ετησίως. Τα τέλη θα ισχύουν μόνο στο πρώτο λιμάνι εισόδου των ΗΠΑ.

Συγκεκριμένα, το τελικό σχέδιο δράσης αποκλείει προηγουμένως προτεινόμενα μέτρα, όπως τα κατ’ αποκοπή τέλη εισόδου 1 εκατομμυρίου δολαρίων έως 1,5 εκατομμυρίων δολαρίων για διαχειρίστριες εταιρείες που έχουν υψηλά μερίδια πλοίων κινεζικής ναυπήγησης και τέλη με βάση μελλοντικές παραγγελίες πλοίων κινεζικής ναυπήγησης, καθώς και χρεώσεις αποθεμάτων.

Οι Δασμοί ΗΠΑ σε κινεζικά πλοία αναμένεται να επηρεάσουν το παγκόσμιο εμπόριο

Δασμοί ΗΠΑ σε κινεζικά πλοία: Φάση 2

Η δεύτερη φάση της εμπορικής δράσης θα επικεντρωθεί στον τομέα LNG, απαιτώντας από ένα μέρος των εξαγωγών LNG των ΗΠΑ να χρησιμοποιεί πλοία που έχουν κατασκευαστεί στις ΗΠΑ, από τις 17 Απριλίου 2028. Ωστόσο, η απαίτηση θα χρειαστεί σταδιακά περισσότερα από 22 χρόνια για να δοθεί χρόνος στη βιομηχανία να προσαρμοστεί, καθώς οι ΗΠΑ δεν διαθέτουν επί του παρόντος την ικανότητα και την τεχνογνωσία ναυπηγικής κατασκευής LNG.

Σε απάντηση στα σχόλια του κλάδου, το USTR έχει κάνει σημαντικές τροποποιήσεις στην αρχική πρόταση. Το αναθεωρημένο σχέδιο περιλαμβάνει ένα σύστημα αξιολόγησης τελών που βασίζεται στην εναλλαγή λιμένων και όχι σε μεμονωμένες κλήσεις λιμένων, με στόχο την προστασία των μικρότερων λιμένων των ΗΠΑ από δυσανάλογες επιπτώσεις.

Ένα αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό του τελικού προσδιορισμού των τελών, είναι η επιλογή που προσφέρεται στις διαχειρίστριες εταιρείες για την προσωρινή αναστολή των τελών για έως και τρία χρόνια, εάν δεσμευτούν να αγοράσουν πλοία ισοδύναμου ή μεγαλύτερου μεγέθους, τα οποία θα κατασκευαστούν στις ΗΠΑ. Αυτή η δομή των κινήτρων στοχεύει στην τόνωση των επενδύσεων στην εγχώρια ναυπηγική ικανότητα, αν και οι ενδιαφερόμενοι έχουν εκφράσει ανησυχίες για τους τρέχοντες περιορισμούς στις δυνατότητες των ναυπηγείων των ΗΠΑ.

Προτεινόμενα τέλη για του γερανούς STS (ship-to-shore cranes)

Για να αντιμετωπιστεί η κυριαρχία της Κίνας στη θαλάσσια υποδομή, η USTR πρότεινε περαιτέρω δασμούς έως και 100 τοις εκατό σε γερανούς από πλοίο σε ξηρά που κατασκευάζονται στην Κίνα ή από εταιρείες «που ανήκουν, ελέγχονται ή επηρεάζονται ουσιαστικά από Κινέζο υπήκοο». Η κίνηση ακολουθεί τα ευρήματα ότι η Κίνα «ελέγχει σε μεγάλο βαθμό την παγκόσμια παραγωγή» γερανών STS, δημιουργώντας πιθανές ευπάθειες στις λιμενικές λειτουργίες των ΗΠΑ.

Η απόφαση του USTR ακολουθεί μια αναφορά που κατατέθηκε από πέντε εθνικά εργατικά συνδικάτα στις 12 Μαρτίου 2024, η οποία οδήγησε σε έρευνα για τις πρακτικές του ναυτιλιακού τομέα της Κίνας. Η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η στόχευση της Κίνας σε αυτούς τους τομείς «εκτοπίζει ξένες εταιρείες, στερεί τις εμπορικές ευκαιρίες από τις προσανατολισμένες στην αγορά επιχειρήσεις και τους εργαζομένους τους και μειώνει τον ανταγωνισμό και δημιουργεί εξαρτήσεις από την Κίνα».

Δείτε την πλήρη δομή των τελών στην Ομοσπονδιακή Ειδοποίηση.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
23°C