Ένα επιβατηγό πλοίο φορτωμένο με 22 οχήματα και με 59 επιβάτες είχε αναχωρήσει από το λιμάνι νωρίτερα το βράδυ και εκτελούσε το δρομολόγιο σε παράκτια ύδατα εντός της ακτίνας του VTS (vessel traffic service).
Το πλοίο απλά στο σκοτάδι με καλή ορατότητα και βρισκόταν υπό τον αυτόματο πιλότο, ενώ στη γέφυρα βρισκόταν ο αξιωματικός φυλακής και ο ναύτης της βάρδιας.
Περίπου τα μεσάνυχτα, έγινε αλλαγή πορείας 4° προς τα αριστερά για να παραμείνει το πλοίο στην πορεία σύμφωνα με το πλάνο ταξιδίου.
Λίγα λεπτά αργότερα, ο αξιωματικός φυλακής ανέφερε τη θέση του στο VTS, και στη συνέχεια συνέχισε την συζήτηση που είχε με τον ναύτη της βάρδιας.
Μετά από λίγα λεπτά, ξέσπασε μια καταιγίδα με ισχυρούς ανέμους και βροχής έχοντας σαν αποτέλεσμα να μειωθεί η ορατότητα.
Περίπου πέντε λεπτά αργότερα το πλοίο, με ταχύτητα περίπου 17 κόμβων, είχε φτάσει στο προκαθορισμένο σημείο αλλαγής της πορείας του, αλλά η αλλαγή 20° προς αριστερά δεν έγινε ποτέ.
Καθώς το πλοίο έπλεε, ο αξιωματικός φυλακής και ο ναύτης της βάρδιας προφανώς κάθισαν στις καρέκλες δίπλα στο ραντάρ και στο μπροστινό μέρος από το τιμόνι αντίστοιχα, συνεχίζοντας την συνομιλία τους για τα επόμενα 12 λεπτά.
Όταν το πλοίο είχε περάσει περίπου 13 λεπτά μετά το προγραμματισμένο σημείο αλλαγής πορείας, η ορατότητα είχε βελτιωθεί. Την στιγμή αυτή, τόσο ο αξιωματικός φυλακής όσο και ο ναύτης είδαν δέντρα δεξιά στην πλώρη τους.
Αμέσως έστριψε το πλοίο όλο αριστερά, αλλά παρ’ όλα αυτά χτύπησε το νησί και στη συνέχεια παρασύρθηκε βόρεια. Το πλοίο πήρε νερό και σε σύντομο χρόνο άρχισε να βυθίζεται.
Η εγκατάλειψη του πλοίου ήταν απαραίτητη.
Δύο άτομα έχασαν την ζωή τους από το συμβάν.
Η έρευνα διαπίστωσε, μεταξύ άλλων, ότι λίγο πριν από την προγραμματισμένη αλλαγή πορείας, αρκετά γεγονότα που λάμβαναν χώρα ταυτόχρονα ήταν αυτά που απέσπασαν την προσοχή του αξιωματικού φυλακής όπως:
– Η συνομιλία του με τον ναύτη
– Η καταιγίδα και η βροχή, η οποία προκάλεσε και την περιορισμένη ορατότητα
– Ο οπτικός συναγερμός που υποδεικνύει κάποια απώλεια στόχου στο ραντάρ. Κατά την αντιμετώπιση των άμεσων απαιτήσεων αυτών των γεγονότων, η προσοχή του Α.Φ. μάλλον αποσπάστηκε κάποια στιγμή μεταξύ της ραδιοεπικοινωνίας με το VTS και της αλλαγής πορείας. Ως αποτέλεσμα, πίστευε ότι είχε πραγματοποιήσει την αλλαγή πορεία, αλλά αυτό δεν συνέβη. Ακόμη, η φωτεινότητα της οθόνη του ηλεκτρονικού χάρτη είχε μειωθεί και οι ηχτικοί συναγερμοί είχαν απενεργοποιηθεί, έχοντας σαν αποτέλεσμα κάθε προειδοποίηση που θα μπορούσε να ειδοποιήσει τον Α.Φ. να είναι αδύνατη.
Lessons learned
Η ομάδα της γέφυρας δεν τήρησε ορισμένες βασικές αρχές ασφαλούς πλοήγησης, όπως:
– Αποτύπωση και επαλήθευση της θέσης του πλοίου ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
– Κλήση και ενημέρωση του πλοιάρχου στη γέφυρα όταν η ορατότητα μειώθηκε.
– Διατήρηση αποτελεσματικής επιφυλακής.
– Εντοπισμός και αναγνώριση των τοπικών φώτων σε εμφανή ακρωτήρια
– Επαρκής παρακολούθηση του πλοίου οπτικά, μέσω ραντάρ και με το ECDIS. Αυτές οι πρακτικές θα βοηθούσαν στο να μείνει το πλοίο στην πορεία του ή θα παρείχαν τις απαραίτητες ενδείξεις για να διαπιστωθεί ότι δεν βρισκόταν σε αυτήν.