Η ατμοσφαιρική μόλυνση από τα πλοία υπεύθυνη για δεκάδες χιλιάδες θανάτους στην Κίνα

ship_pollution_China
Η άνοδος στις ναυτιλιακές μεταφορές δυσχεραίνει στην ατμοσφαιρική μόλυνση στην Κίνα και άλλα κράτη της ανατολικής Ασία, προκαλώντας χιλιάδες θανάτους το χρόνο σε μια περιοχή με 8 από τα 10 μεγαλύτερα εμπορικά λιμάνια του πλανήτη, δήλωσαν επιστήμονες τη Δευτέρα.

Αν και συχνά παραγνωρισμένη σε σχέση με τα αυτοκίνητα και τα εργοστάσια που αποτελούν πολύ σημαντικότερες πηγές νέφους, η ναυτιλιακή κίνηση έχει διπλασιαστεί στην ανατολική Ασία από το 2005 κι ένα μέρος των ρύπων από το πετρέλαιο καύσιμο των πλοίων αιωρείται προς την ενδοχώρα.

Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε υπό την καθοδήγηση Κινέζων επιστημόνων εκτιμάει ότι το διοξείδιο του θείου, το οποίο προκαλεί την όξινη βροχή, κι άλλα είδη ρύπων που προέρχονται από πλοία προκαλούν έως και 24.000 πρόωρους θανάτους το χρόνο στην περιοχή, κυρίως λόγω καρδιοπάθειας, πνευμονοπάθειας και καρκίνου.

Περίπου τα 3/4 των θανάτων αυτών είναι στην Κίνα, και οι υπόλοιποι στην Ιαπωνία, την Ταϊβάν, το Χονγκ Κονγκ, το Μακάου και τη Νότια Κορέα, σύμφωνα με την έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nature Climate Change βάσει δεδομένων από δορυφόρους που παρακολουθούν σχεδόν 19.000 οχήματα.

Ο αριθμός των θανάτων αποτελεί ένα μικροσκοπικό αλλά αυξανόμενο ποσοστό των συνολικών ετήσιων θανάτων λόγω ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην ανατολική Ασία, οι οποίοι φτάνουν το ένα εκατομύριο, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας. Λαμβάνοντας υπόψιν αρκετούς παράγοντες απροσδιοριστίας, ο αριθμός των θανάτων θα μπορούσε να κυμαίνεται από 14.500 μέχρι 37.500.

“Πριν κάποια χρόνια η ναυτιλιακή κίνηση στην ανατολική Ασία δεν ήταν τόσο έντονη όσο σήμερα”, δήλωσε ο Drew Shindell από το Πανεπιστήμιο Duke των ΗΠΑ στο Reuters σχετικά με τις αιτίες της έρευνας.

Η Κίνα, με τη Σανγκάη να είναι το πιο μεγάλο εμπορικό λιμάνι του πλανήτη, θα αρχίσει να απαιτεί καθαρότερα καύσιμα στα πλοία που κινούνται κοντά σε παράκτιες περιοχές από το 2019, ενώ πραγματοποιούνται χιλιάδες διαμαρτυρίες το χρόνο για την υποβάθμιση του περιβάλλοντος.

Οι χώρες της Βόρειας Αμερικής και κάποια Ευρωπαϊκά κράτη ήδη απαιτούν τη χρήση πιο ακριβών και λιγότερο ρυπαντικών καυσίμων με περιεχόμενο θείου κάτω από 0.1% για πλοία που κινούνται κοντά στις ακτές. Η Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ εκτιμάει ότι τέτοιου είδους περιορισμοί ρύπανσης θα αποτρέψουν 14.000 πρόωρους θανάτους το χρόνο στη Βόρεια Αμερική μέχρι το 2020.

Διεθνώς, ο Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας (ΙΜΟ) του ΟΗΕ στοχεύει στην μείωση του ορίου θείου για τα καύσιμα πλοίον στο 0,5% από το 2020 από το σημερινό 3,5%.

Η επιβολή αυτών των περιορισμών μπορεί να καθυστερήσει μέχρι το 2025 αν τα κράτη μέλη αποφασίσουν ότι τα διυλιστήριά είναι ανίκανα να προσαρμοστούν εγκαίρως. Η Natasha Brown, εκπρόσωπος του ΙΜΟ στο Λονδίνο, δήλωσε ότι αναμένεται σχετική απόφαση τον Οκτώβριο.

Η έρευνα που δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα καταλήγει επίσης ότι οι εκομπές διοξειδίου του άνθρακα, του βασικού αερίου του θερμοκηπίου που παράγεται από τον άνθρωπο, από τη ναυτιλιακή κίνηση της ανατολικής Ασίας έχει διπλασιαστεί μέσα σε λιγότερο από μια δεκαετία, φτάνοντας στο 16% του συνολικού παγκόσμιου ποστοστού το 2013.