Η κρίση σημαίνει το τέλος των παραγγελιών νέων πλοίων μεγάλου μεγέθους;


Καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς κλονίστηκαν από το καταστροφικό πρώτο μισό του έτους, φαίνεται να έχουν χάσει το ενδιαφέρον τους για τις παραγγελίες μεγάλων πλοίων κοντέινερ.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Alphaliner, το ενδιαφέρον για μεγάλα κοντέινερ άνω των 9.000 TEU “έχει εν πολλοίς εξαφανιστεί” από τα ναυπηγεία.

Οι δυσμενείς συνθήκες τις αγοράς έχουν ήδη αναγκάσει αρκετούς πλοιοκτήτες να καθυστερήσουν τις παραδόσεις πλοίων, ενώ οι αναλυτές της Alphaliner σημειώνουν ότι περίπου δώδεκα νεο-κατασκευασθέντα πλοία “δεν έχουν επιστρατευτεί ακομα”.

Ανάμεσα σ’ αυτά βρίσκονται πέντε πλοία 11.010 TEU που κατασκευάστηκαν στο Φιλιππινέζικο ναυπηγείο της Hanjin στο Subic Bay, τα οποία έχουν καθυστερήση στην παράδοσή τους περίπου 10 μήνες, καθώς η ιδιοκτήτρια εταιρία Costamare πασχίζει να εξασφαλίζει την μακροπρόθεσμη αξιοποίησή τους.

Εν τω μεταξύ, ο μεγαλύτερος παγκόσμιος εκμισθωτής κοντέινερ, η Seaspan, έχει αναγκαστεί να καθυστερήσει σημαντικά την παράδοση τεσσάρων πλοίων 10.000 TEU που ήταν σχεδιασμένη για τον Οκτώβριο, τα οποία βρίσκονται υπό κατασκευή στο ναυπηγείο Yangzijiang της Κίνας μέχρι το επόμενο έτος. Ο CEO της εταιρίας, Gerry Wang, σημείωσε την προηγούμενη βδομάδα, κατά την παρουσίαση της ενδιάμεσης αναφοράς της επιχείρησης, ότι η Seaspan μπορεί να ζητήσει περαιτέρω χρονική μετάθεση μέχρι το 2018 αν δεν αυξηθεί η ζήτηση ναυλώσεων.

Η Alphaliner εκτιμάει ότι μπορεί να χρειαστούν έως και τρία χρόνια ώστε να απορροφηθούν οι υπάρχουσες παραγγελίες κοντέινερ από την αγορά, οι οποίες φτάνουν συνολικά τα 3,48 εκατομμύρια TEU.

Όσον αφορά τον υπάρχoν στόλο, οι αναλυτές σημειώνουν ότι η αγορά ναυλώσεων παραμένει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα καθώς η υπερπροσφορά χωρητικότητας συνεχίζεται παρά την έναρξη της καλοκαιρινής περιόδου υψηλής ζήτησης, ενώ έχει καταγραφεί αριθμός ρεκόρ για τα πλοία που έχουν πουληθεί για παλιοσίδερα μέχρι στιγμής το 2016.

Η Alphaliner τονίζει ότι η αγορά των κλασικών πλοίων τύπου panamax (4.000-5.100 TEU) “δυσχεραίνει μέρα με τη μέρα”, με έναν νέο αριθμό ρεκόρ 75 πλοίων που βρίσκονται αναξιοποίητα, σε σύγκριση με τα 60 πλοία που ήταν ανενεργά δυο βδομάδες νωρίτερα.

Η επιτάχυνση του ρυθμού επαναπαράδοσης πλοίων panamax έχει αυξηθεί κατά τις τελευταίες βδομάδες, με την μεγέθυνση πολλών πλοίων της γραμμής Ασία-Ανατολική Ακτή ΗΠΑ που διασχίζουν την διευρυμένη Διώρυγα του Παναμά.

Σύμφωνα με την άποψη των αναλυτών, οι ευέλικτες επιλογές, το ελεύθερο positioning και οι τιμές ναύλωσης που μετά βίας ξεπερνάνε τα 5.000 δολάρια τη μέρα οδηγούν σε δυσοίωνες προβλέψεις για τους πλοιοκτήτες, αναγκάζωντας τους να πουλάνε πλοία για παλιοσίδερα πριν κάν προλάβουν το μισό του προσδώκιμο ζωής τους και τα οποία μόλις 18 μήνες νωρίτερα ναυλώνονταν για 17.000 τη μέρα ή και περισσότερα.

Η μόνη αισιοδοξία βρίσκεται στα μικρότερα πλοία των 2.500, 1.700 και 1.000 TEU, όπου η ζήτηση παραμένει εντός λογικών πλαισίων και οι ημερήσιες τιμές ναύλωσης ξεπερνάνε αυτές των μεγαλύτερων πλοίων.

Παράλληλα, οι πρόσφατες διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην Hyundai Merchant Marine (HMM) και τους πλοιοκτήτες μας επιτρέπουν να κατανοήσουμε την κατάρρευση της αγοράς ναύλωσης κοντέινερ κατά τα τελευταία πέντε χρόνια, προσθέτουν οι αναλυτές.

Έπειτα από μια σειρά σκληρών διαπραγματεύσεων, η ΗΜΜ έφτασε σε συμφωνία με τους περισσότερους ιδιοκτήτες των ναυλωμένων της κοντέινερ για 20% μείωση στις τιμές ναύλωσης για 3,5 χρόνια με αντάλλαγμα ίδια κεφάλαια σε μια αναδιαρθρωμένη ΗΜΜ.

Σύμφωνα με ένα παράδειγμα που ήρθε στο φως αυτήν τη βδομάδα, η ΗΜΜ κατάφερε να μειώσει την τιμή ναύλωσης για 5 πλοία 5.023 TEU της Ελληνικής ναυτιλιακής Capital Product Partners στα 23.480$ την ημέρα από τα 29.350$ που είχαν συμφωνηθεί το 2011.

Διαβάστε ακόμα