Ένα φορτωμένο πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου εισερχόταν στο λιμάνι προορισμού του, και στη γέφυρα βρίσκονταν ο Πλοίαρχος, ο αξιωματικός φυλακής, ένας τιμονιέρης και δύο πλοηγοί.
Ο άνεμος ήταν δυτικός 2-3 μποφόρ, η θάλασσα ήταν ήρεμη με την ορατότητα να είναι περίπου 2 ν.μ και να έχει ένα ελαφρύ ψιλόβροχο. Ο πιλότος Α είχε την διακυβέρνηση του πλοίου, με τον πιλότο Β να του αναφέρει ότι εντόπισε ένα στόχο στη δεξιά μάσκα σε απόσταση περίπου 2.5 ναυτικών μιλίων. Ο στόχος ήταν ένα ρυμουλκό ανοικτής θαλάσσης με πορεία περίπου 090° και ταχύτητα 10 κόμβων. Το φορτηγό πλοίο είχε πορεία 260° και ταχύτητα 13,5 κόμβων.
Λίγα λεπτά αργότερα, ο πιλότος Β προσπάθησε να τραβήξει την προσοχή του ρυμουλκού αναβοσβήνοντας τον προβολέα (Aldis) προς την κατεύθυνση του. Το ρυμουλκό ήταν ακόμα λίγο πιο δεξιά στην πλώρη με την απόσταση να έχει μειωθεί μόλις στο 1.5 ναυτικό μίλι, δείχνοντας το κόκκινο πλευρικό φως του. Οι πιλότοι περίμεναν ότι το ρυμουλκό θα άλλαζε πορεία προς τα δεξιά, αλλά αντί γι’αυτό, διατήρησε την πορεία και την ταχύτητα του.
Αμέσως, ο πιλότος Α ζήτησε από τον πιλότο Β να επικοινωνήσει με το κέντρο διαχείρισης της θαλάσσιας κυκλοφορίας πλοίων (VTC) για να παράσχει πληροφορίες για τον ρυμουλκό και να τους δώσει εντολή να περάσουν τα δύο πλοία στα κόκκινα που λέμε οι ναυτικοί, δηλαδή το ένα πλοίο να αφήσει στα αριστερά του το άλλο, για να αποφευχθεί η σύγκρουση. Το VTC κάλεσε το ρυμουλκό και τους έδωσε οδηγίες να λάβουν μέτρα για να αποφύγουν τη σύγκρουση. Αν και το ρυμουλκό ανταποκρίθηκε, ήταν αδύνατο να γίνει κατανοητή η απάντηση. Λίγα λεπτά αργότερα, ο πιλότος Α έδωσε εντολή στον τιμονιέρη να αλλάξει πορεία αργά προς τα δεξιά στις 265°, προκειμένου να εισέλθει στο κανάλι βαθέων υδάτων έχοντας την σημαδούρα CP1 κοντά στη δεξιά του πλευρά.
Λίγα λεπτά αργότερα, το ρυμουλκό είχε μόλις περάσει από την πλώρη του φορτηγού πλοίου και βρισκόταν ίσα ίσα στα αριστερά του και σε απόσταση περίπου 0,5 ναυτικό μίλι. Ο πιλότος Α έδωσε εντολή στον πηδαλιούχο να βάλει το τιμόνι 10° δεξιά με σκοπό να κρατήσει το ρυμουλκό στα αριστερά της πλώρη του και να του δώσει όσο το δυνατόν περισσότερο χώρο για να περάσει από τα αριστερά του. Ο πιλότος Β ήχησε 1 βραχύ συριγμό με την μπουρού του πλοίου. Μέσα σε δευτερόλεπτα, παρατηρήθηκε ότι το ρυμουλκό αλλάζει γρήγορα πορεία προς τα αριστερά. Ο πιλότος Α διέταξε τον τιμονιέρη να βάλει τον τιμόνι στη 20°δεξιά, και εν συνεχεία όλο δεξιά. Ο πιλότος Β ήχησε και πάλι με την μπουρού του πλοίου, αυτή την φορά 5 βραχείς συριγμούς.
Καθώς το ρυμουλκό συνέχιζε να αλλάζει την πορεία της προς αριστερά. Ο πιλότος Β ήχησε και πάλι 5 βραχείς συριγμούς. Στη συνέχεια, ο πιλότος Α έδωσε εντολή στον πηδαλιούχο να βάλει το τιμόνι 10° αριστερά προκειμένου να μειωθεί ο ρυθμός στρέψης του φορτηγού πλοίου προς τα δεξιά, και να δώσει ταυτόχρονα και αρκετό χώρο ώστε να περάσει το ρυμουλκό καθαρά από την πλώρη του.
Στη συνέχεια, ο πιλότος Α έδωσε εντολή στον πηδαλιούχο να βάλει το τιμόνι 10° δεξιά, αλλά η πλώρη του φορτηγού πλοίου είχε ήδη χτυπήσει το ρυμουλκό δεξιά στην πρύμνη του. Η σύγκρουση ήταν τόσο ισχυρή ώστε το φορτηγό πλοίο έκοψε τελείως ταχύτητα και σταμάτησε.
Λίγο μετά τη σύγκρουση το ρυμουλκό πήρε δεξιά κλίση και βυθίστηκε. Επτά άτομα διασώθηκαν από το ρυμουλκό, αλλά 18 μέλη του πληρώματος παγιδεύτηκαν και πνίγηκαν μέσα στο σκάφος.
Lessons learned
Ποτέ δεν θα πρέπει να πραγματοποιούνται μικρές αλλαγές πορείας όταν υπάρχει μία κατάσταση σύγκρουσης ή διέλευσης πλοίων σε πολύ κοντινή απόσταση.
Θα πρέπει να γίνονται γνωστές οι προθέσεις των εμπλεκόμενων μερών και να γίνονται μεγάλες αλλαγές πορείας, και κατά προτίμηση δεξιά, σύμφωνα με τους κανονισμούς συγκρούσεων
Σε περίπτωση αμφιβολίας σε τέτοια σημεία , θα πρέπει ακόμη και να μειώνεται η ταχύτητα.
Επίσης αυτή η περίπτωση δείχνει για μία ακόμη φορά ότι δεν θα πρέπει ποτέ να υπάρχει εφησυχασμός. Ακόμη και όταν –κακώς- πιστεύουμε ότι επειδή έχουμε απέναντι μας ένα ρυμουλκό, αυτό ξέρει και θα κάνει αυτό που πρέπει. Ποτέ δεν θα πρέπει να αφήνονται πράγματα στην τύχη, ακόμη και όταν υπάρχουν δύο πλοηγοί. Πάντα θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να ενεργήσουμε γρήγορα και άμεσα.
Κλείνοντας θα πρέπει να σημειωθεί ότι το VTC δεν κατάφερε να βοηθήσει ώστε να αποφευχθεί το δυστύχημα. Με κάποιες εξαιρέσεις, επιβεβαιώνεται αυτό που λένε πάρα πολύ συνάδελφοι πλοίαρχοι, ότι τα κέντρα διαχείρισης της θαλάσσιας κυκλοφορίας πλοίων είναι κατώτερα των προσδοκιών στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων.