Τον Δεκέμβριο του 2013, η πρώτη σελίδα της ανάλυσης αγοράς της ναυλομεσιτικής Alibra έγραφε: “Όταν πρόκειται για ναυτιλία, κάντο όπως οι Έλληνες”. Η Alibra αναφερόταν τότε στο γεγονός ότι το 31% των παραγγελιών για πλοία μεταφοράς LNG ήταν από Έλληνες πλοιοκτήτες.
Κεφαλαιακές δαπάνες αξίας δισεκατομυρίων δολαρίων διοχετεύονταν στον τομέα του φυσικού αερίου, όπως στην κατασκευή υποδομών υγροποίησης και εξαγωγής του, ειδικά στις ΗΠΑ. 180 πλοία μεταφοράς LNG παραγγέλθηκαν ανάμεσα στον Ιανουάριο του 2011 και τον Δεκέμβριο του 2014 – αρκετά εκ των οποίων με μεγάλο επενδυτικό ρίσκο.
Από αυτά τα πλοία, 52 παραγγέλθηκαν από Ελληνικές εταιρίες (το 29%). Αλλά οι Έλληνες δεν έκαναν λάθος στην επένδυση στο LNG ως τέτοιο – κανείς δεν θα μπορούσε να προβλέψει την σοκαριστική πτώση της τιμής πετρελαίου στα μέσα του 2014, κάτι το οποίο τρόμαξε τις ενεργειακές αγορές και τους επενδυτές, οδηγώντας σε καθυστερήσεις πολλών πρότζεκτ, ακυρώσεις παραγγελιών και εξαιρετικά μειωμένη ζήτηση για μεταφορά LNG. Κι αυτό σημαίνει υπερπροσφορά πλοίων και χαμηλές τρέχουσες αποδόσεις.
Τα περισσότερα πλοία μεταφοράς LNG παραγγέλθηκαν εν αναμονή αύξησης των ρυθμών υγροποίησης του φυσικού αερίου, αλλά οι ευρισκόμενες σε ύφεση ενεργειακές αγορές καθυστέρησαν την κατασκευή σημαντικών πρότζεκτ υποδομών LNG.
Ήδη φέτος 4 τέτοια πρότζεκτ έχουν καθυστερήσει στον Καναδά, αλλά και στο Καμερούν και το Όρεγκον των ΗΠΑ, όπως και μια σειρά από εγκαταστάσεις πλωτής υγροποίησης.
Παρόλα αυτά, από τον Ιανουάριο, οι εγκαταστάσεις υγροποίησης Asia-Pacific LNG, Sabine Pass, Gorgon και η δεύτερη μονάδα της Gladstone έχουν τεθεί σε λειτουργία, γεγονός το οποίο έχει βοηθήσει στην βελτίωση της δυνατότητας αξιοποίησης των πλοίων LNG.
Είναι εντυπωσιακό πόσο γρήγορα αλλάζουν οι αγορές σ’ αυτόν τον κλάδο. Μόλις δυόμιση χρόνια αργότερα, οι τιμές LNG, η πάλαι πότε πηγή τόσο μεγάλης αισιοδοξίας, βρίσκονται χαμηλά, ενώ περίπου το 88% των τρεχουσών παραγγελιών LNG πλοίων πρόκειται να παραδοθεί απ’ το 2017 και μετά.
Έχουν ήδη ακυρωθεί 7 τέτοιες παραγγελίες και μέχρι στιγμής μόνο 4 νέα πλοία έχουν παραγγελθεί μέσα στο 2016. Η Maran Gas και η SK Shipping να έχουν παραγγείλει από δύο, με την πρώτη να έχει και την παραγγελία άλλων δύο ως πιθανή επιλογή.