ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Οι επιπτώσεις της διεύρυνσης της Διώρυγας του Παναμά στον κλάδο των καυσίμων

PanamaCanal_Monjasa
Ο συνολικός όγκος της αγοράς καυσίμων του Παναμά έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, καθώς τα επίπεδα των τιμών γίνονται όλο και πιο ανταγωνιστικά σε σχέση με τους αμερικάνικους κόμβους καυσίμων, όπως το Χιούστον, η Νέα Ορλεάνη και η Νέα Υόρκη.

Το 2015, οι εκθέσεις δείχνουν ότι περίπου το 5% του παγκόσμιου εμπορίου πέρασε μέσα από τη διώρυγα του Παναμά. Και, υπό το πρίσμα του ιστορικού ανοίγματος αυτό το Σαββατοκύριακο των νέων πορτών στον Παναμά, το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια, καθώς ένα αυξημένο νούμερο Post-Panamax containerships, Capesize πλοίων ξηρού φορτίου και ειδικού τύπου πλοίων μεταφοράς αερίου μεγάλης κλίμακας αναμένεται σύντομα να περάσει μέσα από τις νέες πόρτες του Παναμά.

Όσον αφορά τον κλάδο του ξηρού χύδην, οι νέες πόρτες παρέχουν την δυνατότητα υποδοχής πλοίων μέχρι και 49 μέτρα πλάτος, 366 μέτρα μήκος και 15 μέτρα βάθος. Επιπλέον, τα πλοία μπορεί να φτάνουν σε χωρητικότητα από τα 5.000 TEU τα 13.000/14.000 TEU.

Αλλά άραγε τι σημαίνει αυτή η αλλαγή στη θαλάσσια ναυσιπλοΐα για τη βιομηχανία καυσίμων;

Σύμφωνα με την προμηθευτική εταιρεία καυσίμων Monjasa, που τυχαίνει να έχει καλύτερη γνώση της κατάστασης αφού έχει την έδρα της στο Παναμά, πέντε είναι οι κύριες επιπτώσεις με τις οποίες θα έρθουν αντιμέτωπες οι τοπικές εταιρείες καυσίμων.

1.Ο όγκος καυσίμων που διακινείται από τη Διώρυγα του Παναμά παραμένει ο ίδιος

Σε γενικές γραμμές, περιμένουμε περισσότερα φορτία να μεταφέρονται σε όλους τους τομείς και ότι αυτό το φορτίο θα σταλεί με λιγότερα πλοία από ό, τι βλέπουμε σήμερα. Τα Post-Panamax και Capesize πλοία ξηρού φορτίου θα αρχίσουν να διέρχονται από το Κανάλι και αυτά τα μεγαλύτερα πλοία θα οδηγήσουν προφανώς σε λιγότερες, αλλά αυξημένου όγκου “μια και έξω” μεταφορές. Ωστόσο, δεδομένου ότι ορισμένα από αυτά τα πλοία θα μπορούν τώρα να προσεγγίσουν μεγάλα αμερικάνικα λιμάνια καυσίμων, αναμένουμε ο συνολικός όγκος της προσφοράς να παραμείνει ο ίδιος. Ούτε προβλέπονται κάποιες ιδιαίτερες εξελίξεις σε σχέση με τα αντισταθμίσματα που ζητούν οι πλοιοκτήτες εφοπλιστές για τα υψηλά τέλη ρυμούλκησης.

2. Οι αυξημένες μετά-διέλευσης παραδόσεις καλούν για εκτεταμένη ευελιξία

Ο γνωστός χρόνος αναμονής διέλευσης συντομεύει αισθητά με την επέκταση της Διώρυγας. Ο μικρότερος χρόνο αναμονής πριν από τη διέλευση θα αναγκάσει τα πλοία να βάζουν καύσιμα μετά τη διέλευση, όπου και ενδέχεται να αυξηθούν οι καθυστερήσεις. Σήμερα, τα περισσότερα πλοία αντιμετωπίζουν κατά μέσο όρο δύο ημέρες αναμονής διέλευσης, που εν μέρει αφιερώνονται στον ανεφοδιασμό καυσίμων. Με λιγότερο χρόνο αναμονής, οι εταιρείες καυσίμων θα πρέπει να ενισχύσουν περαιτέρω τον συντονισμό και μεγαλύτερη ευελιξία θα είναι απαραίτητη τόσο από τον προμηθευτή καυσίμων όσο και τους πελάτες.

3. Μεγαλύτερης σημασίας ρόλος της Ανατολικής Ακτής

Η επέκταση της Διώρυγας αυξάνει τον αριθμό των πλοίων που βρίσκονται σε μεγαλύτερα ταξίδια π.χ. που ταξιδεύουν προς την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ. Στην πραγματικότητα, οι εκθέσεις υποστηρίζουν ότι κατά τα επόμενα τέσσερα χρόνια περίπου το 10% της κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων θα έχουν αλλάξει από την Δυτική Ακτή προς την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ.
Οι αυξημένες μεταφορές και η κίνηση στον Κόλπο των ΗΠΑ σηματοδοτεί μεταβαλλόμενες αγοραστικές συνθήκες για τον κλάδο των καυσίμων και θα δούμε μια αργή, αλλά σταθερή, κίνηση προς την κατεύθυνση μιας λιγότερο άνισης διαίρεσης του συνολικού αριθμού των εργασιών ανεφοδιασμού καυσίμων μεταξύ Δυτικής και Ανατολικής Ακτής (Balboa Vs. Cristobal).

4. Αναμένεται να αυξηθεί ο ανεφοδιασμός καυσίμων σε παραμελημένα λιμάνια της Καραϊβικής

Οι εταιρείες καυσίμων με στενές σχέσεις με λιμάνια της Καραϊβικής, τα οποία είναι σε θέση να εξυπηρετήσουν μεγαλύτερα πλοία θα έχουν μια καλή ευκαιρία για να αυξήσουν τις πωλήσεις. Τα λιμάνια της Καραϊβικής με δυνατότητα υποδοχής π.χ. Post Panamax πλοίων, όπως το Cartagena, το Caucedo, το Kingston και το Freeport στις Μπαχάμες θα κινούν ολοένα και περισσότερο το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών, των ναυλωτών και των διαχειριστών. Επιπλέον, διάφορα δευτερεύοντα λιμάνια της Καραϊβικής που βρίσκονται κοντά σε υπάρχουσες εμπορικές οδούς, σκέφτονται να “κολυμπήσουν στα βαθιά” για να υποδεχτούν μεγαλύτερα πλοία και να δημιουργήσουν τοπικές θέσεις εργασίας στον προμηθευτικό τομέα.

5. Η εξέλιξη πιέζει για συμβατότητα και εξυπηρέτηση μετά την πώληση

Τα μεγαλύτερα πλοία που αναμένονται και οι πιο συνενωμένες ναυτιλιακές εταιρείες που θα διασχίζουν το Κανάλι μπορεί να επηρεάσουν ορισμένες τοπικές εταιρείες καυσίμων αρνητικά. Οι εταιρείες με λιγότερες οργανωτικές δομές και χωρητικότητα μπορεί να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην εκπλήρωση των προαπαιτούμενων σε συμβατότητα και ασφάλεια. Η εξέλιξη προς μεγαλύτερα πλοία και καλύτερα τοποθετημένους εφοπλιστές στην Διώρυγα του Παναμά θα μπορούσε επίσης να οδηγήσει σε αύξηση του πήχη όσον αφορά την αξιοπιστία και την εξυπηρέτηση μετά την πώληση, την οποία οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες θεωρούν ως κάτι το αυτονόητο.