Το LNG που θεωρείται το καύσιμο του μέλλοντος, γίνεται όλο και πιο δημοφιλές ως καύσιμο πλοίων. Μελέτες έχουν δείξει ότι το LNG μειώνει τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx) κατά περίπου 90%, ενώ εκμηδενίζει τις εκπομπές οξειδίου του θείου (SOx) και σωματιδίων. Οι κινητήρες υγροποιημένου φυσικού αερίου επίσης μειώνουν τις εκπομπές CO2 κατά 25-30% σε γενικές γραμμές, σε σύγκριση με τα πλοία που κινούνται με πετρέλαιο ντίζελ ή βαρύ μαζούτ.
Με βάση την παρούσα αξία του LNG στην αγορά σε αναπτυγμένες περιοχές, όπως οι ΗΠΑ και η Ευρώπη, το LNG μπορεί να προσφέρεται σε ανταγωνιστικές τιμές σε σύγκριση με το βαρύ μαζούτ (HFO) και ακόμα σε πιο ελκυστικές σε σύγκριση με το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, όπως είναι το καύσιμο των πλοίων.
Λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καύσιμου πλοίων, σχεδόν όλες οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν καθελκύσει κινούμενα με LNG εμπορικά πλοία, ενώ άλλες προετοιμάζονται για το ίδιο.
Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικά από τα σημαντικά κινούμενα με LNG πλοία που υπάρχουν ή βρίσκονται υπό σχεδιασμό.
1. Creole Spirit – Το πιο αποδοτικό παγκοσμίως LNG πλοίο
Το Creole Spirit είναι το πρώτο M-type ηλεκτρονικά ελεγχόμενης έγχυσης αερίου (MEGI) κινούμενο με LNG πλοίο της Teekay. Το πλοίο χρησιμοποιεί two stroke κινητήρες που παρέχονται από την MAN Diesel, ενώ το σύστημα πρόωσης MEGI καταναλώνει μόνο 100 τόνους καυσίμων, σε αντίθεση με τα συστήματα Dual Fuel Diesel Electric που καταναλώνουν 125-130 τόνους ημερησίως.
Εκτός από τον κινητήρα, η μείωση του αριθμού των κυλίνδρων που απαιτούν γενική επισκευή, η μείωση του μεγέθους των πολύπλοκων ηλεκτρικών συστημάτων και η εισαγωγή ενός συστήματος μερικής επανυγροποίησης συμβάλει στη βελτίωση της συνολικής απόδοσης και τη μείωση του κόστους, δίνοντας του τον τίτλο του πιο αποδοτικού παγκοσμίως LNG πλοίου με χαμηλότερο κόστος ανά μονάδα φορτίου.
Το Creole Spirit είναι ναυλωμένο με σύμβαση στην Cheniere και αναμένεται να τεθεί σε υπηρεσία στις αρχές του 2016.
2. Isla Bella – Το πρώτο παγκοσμίως κινούμενο με LNG containership
Το Isla Bella που ανήκει στην ΤΟΤΕ σε συνεργασία με την General Dynamics NASSCO, μπορεί να υπερηφανεύεται για τον τίτλο του πρώτου παγκοσμίως κινούμενου με LNG πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Είναι επίσης το πρώτο από τα δύο κατηγορίας Marlin containership και το μεγαλύτερο κινούμενο με LNG πλοίο μεταφοράς ξηρού φορτίου.
Τηρώντας τις προδιαγραφές του νόμου Jones Act το πλοίο είναι εξοπλισμένο με πατενταρισμένο σύστημα καύσης αερίου Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) και είναι επίσης το πρώτο πλοίο στον κόσμο που θα τροφοδοτείται από έναν MAN ME-GI διπλής καύσης, κινητήρα χαμηλής ταχύτητας. Αυτοί οι κινητήρες μειώνουν δραστικά τις εκπομπές NOx κατά 98%, τις εκπομπές SOx κατά 97%, και του διοξειδίου του άνθρακα κατά 72%, καθιστώντας το πλοίο το πιο πράσινο σκάφος του μεγέθους του. Δεν είναι μόνο το ότι διαθέτει ένα σύστημα επεξεργασίας νερού έρματος, αλλά έχει επίσης την ικανότητα να καίει ντίζελ όταν χρειάζεται, μειώνοντας περαιτέρω τις εκπομπές ρύπων.
Το Isla Bella σύντομα θα συνοδεύεται από το αδελφό πλοίο του, το Perla del Caribe, που υπολογίζεται να είναι έτοιμο το πρώτο τρίμηνο του 2016.
3. Το πρώτο στον κόσμο κινούμενο με LNG κρουαζιερόπλοιο
Η Carnival Corporation έχει παραγγείλει τέσσερα κινούμενα με LNG κρουαζιερόπλοια (https://enaftilia.gr/dio-nea-kinoumena-me-lng-mega-krouazieroploia-gia-ti-carnival/), δύο εκ των οποίων θα ενταχθούν στον στόλο της AIDA Cruises. Η κατασκευή θα πραγματοποιηθεί στο ναυπηγεία Meyer Werft και Fincantieri SpA.
Τα τέσσερα νέα πλοία θα διαθέτουν επίσης έναν επαναστατικό σχεδιασμό “πράσινης πλεύσης”. Τα πλοία θα είναι τα πρώτα στον κλάδο της κρουαζιέρας που θα τροφοδοτούνται από Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (LNG), καθιστώντας τα ένα μεγάλο περιβαλλοντικό επίτευγμα.
Με βάση την πρωτοποριακή σχεδίασή της Carnival Corporation, το καθένα από τα τέσσερα επόμενης γενιάς πλοία θα έχει συνολική χωρητικότητα 6.600 ατόμων, θα διαθέτει περισσότερες από 5.000 κλίνες, θα υπερβαίνει τους 180.000 κόρους και θα διαθέτει ένα μεγάλο αριθμό φιλικών προς τους επισκέπτες χαρακτηριστικών. Τα πλοία θα είναι τα πρώτα στον κλάδο της κρουαζιέρας που θα χρησιμοποιούν LNG σε dual-powered υβριδικούς κινητήρες, ενώ το LNG θα αποθηκεύεται επί του πλοίου και θα χρησιμοποιείται για να δημιουργήσει 100% 00% ηλεκτρικής ενέργειας στη θάλασσα – αποτελώντας άλλη μια καινοτομία της Carnival Corporation. Η χρήση LNG για την τροφοδοσία των πλοίων στο λιμάνι και στη θάλασσα θα εξαλείψει τις εκπομπές σωματιδίων αιθάλης και οξειδίων του θείου.
Η παράδοση αυτών των τεσσάρων κρουαζιερόπλοιων αναμένεται μεταξύ 2019 και 2022.
4. Το μεγαλύτερο στον κόσμο κινούμενο με LNG Ro-Ro Φέρυ
Το μεγαλύτερο στον κόσμο κινούμενο με LNG Ro-Ro οχηματαγωγό πλοίο αποτελεί παραγγελία του αυστραλιανής εφοπλιστικής εταιρείας, SeaRoad και είναι υπό κατασκευή στο γερμανικό ναυπηγείο Flensburger Schiffbau-Gesellschaft-(FSG). Με 181 μέτρα μήκος, θα είναι το μεγαλύτερο πλοίο RoRo με καύσιμο LNG και το πρώτο πλοίο τέτοιο τύπου κατασκευασμένο από την FSG. Το πλοίο θα διαθέτει ένα ολοκληρωμένο RoRo πακέτο εξοπλισμού πρόσβαση φορτίου, όπως δύο ράμπες/πόρτες πρύμνης, ένα κάλυμμα ράμπας, μία ράμπα πρόσβασης και δύο πόρτες καταφυγίου.
Η FSG λέει ότι το πλοίο θα διαθέτει μια ιδιαίτερα ευπροσάρμοστη ικανότητα μεταφοράς φορτίου και θα είναι σε θέση να φιλοξενήσει εμπορευματοκιβώτια, συμπεριλαμβανομένων μονάδων ψύξης, τρέηλερ, αυτοκινήτων και επικίνδυνων εμπορευμάτων καθώς και ζώντα ζώα. Η παράδοση έχει προγραμματιστεί για το τρίτο τρίμηνο του 2016.
5. Rem Eir – Το μεγαλύτερο στον κόσμο κινούμενο με LNG πλοίο εφοδιασμού πλατφόρμας
Το Rem Eir, το μεγαλύτερο στον κόσμο κινούμενο με LNG πλοίο έχει κατασκευαστεί στο ναυπηγείο Kleven VREFT και ανήκει στη Remøy Shipping. Έχει σχεδιαστεί από Wärtsila Ship Design. Με μήκος 92,5 μέτρα, πλάτος 20 μέτρα και χωρητικότητα καταστρώματος 1.080 τ.μ., το Rem Eir είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο φιλικό προς το περιβάλλον και κινούμενο με LNG PSV πλοίο. Το σκάφος βρίσκεται σε μακροπρόθεσμη ναύλωση από τη Statoil.
6. Το πρώτο κινούμενο με LNG πλοίο μεταφοράς τσιμέντου
Το πρώτο και μοναδικό κινούμενο με LNG πλοίο μεταφοράς τσιμέντου θα κατασκευαστεί στο ναυπηγείο Ferus Smit για τον Erik Thun ΑΒ και θα παραδοθεί αργότερα στην JT Cement. Το σύστημα φόρτωσης και εκφόρτωσης τσιμέντου του πλοίου θα είναι πλήρως αυτοματοποιημένο, βασιζόμενο στην ρευστοποίηση του τσιμέντου μέσω πεπιεσμένου αέρα. Τα ειδικά συστήματα ρευστοποίησης σε συνδυασμό με την κεκλιμένες κορυφές των δεξαμενών θα επιτρέπουν στο χύδην φορτίο να ρέει σε ένα κεντρικό σημείο αναρρόφησης στα αμπάρια, απ ‘όπου θα μεταφέρεται μέσω αγωγών.
Οι δεξαμενές φορτίου θα πρέπει να είναι εντελώς κλειστές, πανομοιότυπες με ενός βυτιοφόρου, εξασφαλίζοντας μια φιλική προς το περιβάλλον και χωρίς σκόνη λειτουργία ανεξάρτητα των καιρικών συνθηκών. Ο εξοπλισμός διακίνησης φορτίου θα είναι σε θέση να διαχειρίζεται μέχρι και 500 κ.μ. ανά ώρα. Η χωρητικότητα φορτίου θα είναι περίπου 7200 DWT, το μήκος 109.65 μέτρα και το πλάτος 14,99 μέτρα.
7. Το πρώτο κινούμενο με LNG ConRo πλοίο
Η κατασκευή του πρώτου παγκοσμίως κινούμενου με LNG ConRo πλοίου ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2014 με τον σχεδιασμό να τον έχει αναλάβει η Wartsila Ship Design, σε συνεργασία με τη θυγατρική της Crowley Maritime Jensen. Σχεδιάζουν να μεγιστοποιήσουν τη μεταφορά των εμπορευματοκιβώτιων που συνηθίζονται στο εμπόριο. Τα πλοία θα έχουν 219,5 μέτρα μήκος, και 32,3 μέτρα πλάτος και μια κατά προσέγγιση χωρητικότητα νεκρού φορτίου περίπου 26.500 μετρικών τόνων. Η χωρητικότητα φορτίου θα είναι περίπου 2.400 TEUs, με συμπληρωματικό χώρο για περίπου 400 οχήματα σε κλειστό Ro/Ro γκαράζ.
Αυτά τα νέα συμβατά με τον Jones Act πλοία, που θα ονομάζονται El Coqui και Taino, θα προσφέρει στους πελάτες της εταιρείας πολλαπλές χρήσεις και υψηλή ταχύτητα διέλευσης των ωκεανών. Τα El Coqui και Taino έχουν προγραμματιστεί για παράδοση το δεύτερο και τέταρτο τρίμηνο του 2017, αντίστοιχα.
8. Το πρώτο κινούμενο με LNG πλωτό γεωτρύπανο
Το πρώτο κινούμενο με LNG drillship στον κόσμο θα κατασκευαστεί στη Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering της Νότιας Κορέας με από κοινού σχεδιασμό με την ABS.
Η DSME έχει πραγματοποιήσει μια προμελέτη, με σύγκριση μεταξύ δύο τύπων δεξαμενών αποθήκευσης LNG και ανάλυση του συστήματος παροχής αερίου καυσίμου που θα εγκατασταθεί στο πλωτό γεωτρύπανο. Το πεδίο εργασίας της ABS απαιτεί αναθεώρηση του σχεδιαστικού κόνσεπτ, αναθεώρηση της βασικής μηχανικής και μια αξιολόγηση κινδύνου του χώρου της δεξαμενής και του χώρου πρόσβασης, του συστήματος παροχής αερίου καυσίμου, του μηχανοστασίου και του χώρου πρόσβασης και των συναφών ρυθμίσεων.
9. Scheldt River: Ο πρώτος βυθοκόρος διπλού καυσίμου
Το Scheldt River είναι μια νέας γενιάς, κλάσης “Antigoon”, βυθοκόρος και η πρώτη που θα λειτουργεί με κινητήρες που μπορεί να χρησιμοποιούν είτε υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) είτε συμβατικά καύσιμα πλοίων.
Κατασκευάστηκε από τη Royal IHC (IHC) στις Κάτω Χώρες για λογαριασμό της Βέλγικης DEME Group με μηχανικό εξοπλισμό από τη Wartsila Dual Fuel Engines. Η λειτουργία του σε LNG επιτρέπει στη DEME να θέσει νέους κανόνες στην ελαχιστοποίηση των επιβλαβών εκπομπών. Το Scheldt River εύκολα θα συμμορφωθεί με όλους τους τοπικούς και διεθνείς περιβαλλοντικούς κανονισμούς.
Το μήκους 104 μέτρων πλοίο θα έχει χωρητικότητα περίπου 8.000 κυβικών μέτρων. Διαθέτει ένα 12-κύλινδρο και ένα 9-κύλινδρο Wärtsilä 34DF κινητήρα, δύο έλικες Wärtsilä μεταβλητού βήματος και δύο εγκάρσιες προωθητήρες καθώς και το πατενταρισμένο LNGPac σύστημα προμήθειας και αποθήκευσης φυσικού αερίου της εταιρείας.
10. Το πρώτο στον κόσμο High Speed RoPax Ferry με LNG για καύσιμο
Το πρώτο στον κόσμο High Speed RoPax Ferry με LNG για καύσιμο κατασκευάζεται για την σουηδική εταιρεία Rederi AB Gotland και θα περιλαμβάνει ολοκληρωμένες λύσεις Wärtsilä. Λειτουργώντας με LNG, το νέο 200 μήκους μέτρων πλοίο θα συμμορφώνεται με τους κανονισμούς Tier III του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) σχετικά με τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx).
Το πλοίο θα μεταφέρει περίπου 1650 επιβάτες, θα έχει 1750 μέτρα διάδρομο μεταφοράς και θα μπορεί να φιλοξενήσει έναν αντίστοιχο αριθμό επιβατικών αυτοκινήτων, τροχόσπιτων και λεωφορείων. Ο σχεδιασμός του έγινε με βάση τις υψηλές προδιαγραφές του νηογνώμονα DNV-GL για το κλίμα, το θόρυβο και δονήσεις.
Ανάμεσα στ’ άλλα θα περιλαμβάνει τέσσερις Wärtsilä 50DF κινητήρες διπλού καυσίμου, δύο κιβώτια ταχυτήτων, δύο έλικες ρυθμιζόμενου βήματος (CPPs) με σύστημα τηλεχειρισμού, δύο πηδάλια Energopac, τέσσερις Wärtsilä 20DF διπλού καυσίμου βοηθητικά ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη, δύο Wärtsilä LNGPac συστήματα χειρισμού φυσικού αερίου, ένα εγκεκριμένο από τον Wärtsilä Aquarius UV σύστημα διαχείρισης έρματος, ένα διαχωριστήρα πετρελαίου για την παρακολούθηση και την πρόληψη της απόρριψής σεντινόνερων στη θάλασσα. Η παράδοση του εξοπλισμού Wärtsilä θα ξεκινήσει στο τέλος του 2015 και το πλοίο έχει προγραμματιστεί να τεθεί σε λειτουργία το 2017.
Πρόσθετες αναφορές: Τα πρώτα κινούμενα με LNG ρυμουλκά
Τα πλοία, Borgøy και Bokn, έχουν σχεδιαστεί από τη νορβηγική ιδιοκτήτρια εταιρεία ρυμουλκών Buksér og Berging AS και κατασκευάστηκαν από το τουρκικό ναυπηγείο Sanmar. Αυτά είναι τα πρώτα ρυμουλκά που θα τροφοδοτούνται από την πολύ πιο φιλικό προς το περιβάλλον υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) για την εξάλειψη των εκπομπών θείου, και να φέρει τις εκπομπές σωματιδίων κοντά στο μηδέν και να μειώσει τις εκπομπές του CO2 και NOx κατά 26% και 80-90%, αντίστοιχα.
Το ρυμουλκά έχουν μήκος 35 μέτρων, πλάτος 15 μέτρων και βύθισμα 5,5 μέτρων, και μπορούν να τραβήξουν μέχρι και 100 τόνους.