Το ναυάγιο του Τζέιμς Μποντ απειλεί ακόμη με ρύπανση την Κύθνο

Οταν το ζεστό βράδυ της 2ας Σεπτεμβρίου 2022 το εντυπωσιακό σκάφος του «Τζέιμς Μποντ» έπεσε σε ξέρα και αργά αργά βυθίστηκε στα καταγάλανα νερά της Κύθνου, όλοι πίστεψαν πως αυτή η ιστορία σύντομα θα έκλεινε με την ανέλκυση του γιοτ και πιθανότατα την επισκευή του. Πέντε μήνες μετά, η κατάσταση δείχνει να έχει παγώσει.

Ο εκατομμυριούχος ιδιοκτήτης του διαμηνύει μέσω των συνεργατών του ότι όλα θα πάνε καλά, όμως στην ουσία δεν κάνει καμία κίνηση για να προχωρήσει στην ανέλκυση του σκάφους, ενώ παράλληλα ελλοχεύει και ο κίνδυνος της θαλάσσιας ρύπανσης, δείχνοντας να έχει αφήσει την υπόθεση στο έλεος του Θεού.

Ετσι, οι ελληνικές Αρχές αποστέλλουν τις επόμενες ημέρες μέσω δικαστικού επιμελητή εγγράφως την ειδοποίηση, σύμφωνα με την οποία έχει έναν μήνα περιθώριο να τακτοποιήσει την κατάσταση, να ανασύρει δηλαδή το πλοίο και να το μεταφέρει σε ασφαλές σημείο.

Διαφορετικά, με την εκπνοή της προθεσμίας, θα ξεκινήσουν τα πρόστιμα που θα είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, ιδιαίτερα τσουχτερά, καθώς το σημείο όπου προκλήθηκε το ναυάγιο είναι τουριστική ζώνη.

Την ίδια ώρα, αντιδράσεις στους επαγγελματίες του νησιού προκαλεί η συμπεριφορά του ιδιοκτήτη της θαλαμηγού «007» που αρνείται να αναλάβει τις ευθύνες του, καθώς σε δύο μήνες ξεκινάει βαθμιαία η τουριστική περίοδος.

Ο 62χρονος Σάμι Ταμάν, Ελβετός εβραϊκής καταγωγής, ως πλοίαρχος του «007» αποδείχθηκε μοιραίος, καθώς έριξε το σκάφος στα βράχια και τις ευθύνες για το λάθος του στο GPS! Βέβαια ένας από τους ναύτες του είπε στο Λιμενικό πως την ώρα της πρόσκρουσης στην ξέρα στη γέφυρα του σκάφους δεν υπήρχε κανείς…

Το 49 μέτρων πολυτελές σκάφος με την επωνυμία «007» παραμένει βυθισμένο στον όρμο της Κολώνας από τις αρχές του περασμένου Σεπτεμβρίου, με τις αρμόδιες Αρχές να εκπέμπουν SOS για τον κίνδυνο θαλάσσιας ρύπανσης και να προειδοποιούν τον ιδιοκτήτη του για επιβολή προστίμου

Έναν μήνα διορία

Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και το Λιμενικό Σώμα προσπαθούν εδώ και πέντε μήνες να βγάλουν άκρη με τον περίεργο Ελβετό ιδιοκτήτη και επιτέλους να αναλάβει, όπως προβλέπει και ο νόμος, την ευθύνη προκειμένου να απομακρυνθεί το ναυάγιο από το σημείο στο οποίο βυθίστηκε εκείνο το βράδυ του περασμένου Σεπτεμβρίου.

Όμως, παρά τις διαβεβαιώσεις που έπαιρνε και το Λιμεναρχείο της Σύρου από το περιβάλλον του εκκεντρικού εκατομμυριούχου, στην ουσία δεν έκανε το παραμικρό.

Η θαλαμηγός παραμένει στο σημείο, ο κίνδυνος ρύπανσης είναι ορατός και το ενδεχόμενο να έχει εγκαταλειφθεί στη μοίρα του δείχνει πλέον πολύ πιθανό. Το ερώτημα που απασχολεί τους αξιωματικούς που ασχολούνται με την υπόθεση είναι γιατί η ασφαλιστική εταιρεία στην οποία είναι ασφαλισμένο το σκάφος δεν έχει προχωρήσει στις προβλεπόμενες κινήσεις προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία ανέλκυσης και απομάκρυνσης που είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα και δαπανηρή.

Με αυτά τα δεδομένα, αποφασίστηκε οι Αρχές να προχωρήσουν ένα βήμα παραπάνω για να προλάβουν τις εξελίξεις και φυσικά την τουριστική σεζόν, και κίνησαν τις νομικές διαδικασίες.

Δηλαδή, μέσα στις επόμενες δύο με τρεις ημέρες, δικαστικός επιμελητής θα επιδώσει στον Ελβετό ιδιοκτήτη του «007» έγγραφο στο οποίο θα γίνονται συγκεκριμένες αναφορές για το τι πρέπει να κάνει για τη διευθέτηση του θέματος.

Πληροφορίες αναφέρουν πως θα δοθεί διορία ενός μήνα από τη στιγμή που θα παραλάβει από τον δικαστικό επιμελητή το έγγραφο των Αρχών προκειμένου να ολοκληρώσει τη διαδικασία απομάκρυνσης του πολυτελούς σκάφους από τον θαλάσσιο χώρο της Κύθνου.

Μια ενέργεια που αφορά αποκλειστικά τον ιδιοκτήτη και την εταιρεία που είναι ασφαλισμένο το σκάφος. Αν αυτό δεν πραγματοποιηθεί, τότε θα ενεργοποιηθεί το δεύτερο κομμάτι που έχει να κάνει με την επιβολή προστίμων στον Ελβετό εκατομμυριούχο και την κατάσχεση του σκάφους.

«Την περασμένη εβδομάδα είχα συνάντηση με τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος για το ζήτημα του ναυαγίου. Πρέπει να ξεκινήσει η διαδικασία ανέλκυσης και απομάκρυνσης του σκάφους. Δεν γίνεται να μας βρει η τουριστική σεζόν με το ναυάγιο.

Η συγκεκριμένη παραλία υπάγεται στις 3-4 της Ελλάδας που αποτελούν σημείο αναφοράς», αναφέρει στο «ΘΕΜΑ» ο δήμαρχος Κύθνου Σταμάτιος Γαρδέρης και προσθέτει: «Εχει σταλεί ειδοποίηση στον ιδιοκτήτη με διορία ενός μηνός για να ολοκληρωθεί η επιχείρηση. Μια επιχείρηση που δεν διαρκεί πάνω από 4-5 ημέρες. Αν και πάλι δεν ανταποκριθεί, τότε θα γίνουν ενέργειες από τις Αρχές για την απομάκρυνση και την κατάσχεσή του και φυσικά θα επιβληθούν και τσουχτερά πρόστιμα. Πρέπει να απομακρυνθεί, γιατί δεν πρόκειται για περίπτωση ανάλογη με το ναυάγιο της Ζακύνθου. Αυτό είναι ένα έκτρωμα».

Ο «περίεργος» Ελβετός

Ο 62χρονος Σάμι Ταμάν, Ελβετός εβραϊκής καταγωγής, ως πλοίαρχος του «007» αποδείχθηκε μοιραίος, καθώς έριξε το σκάφος στα βράχια και τις ευθύνες για το λάθος του στο GPS!

Ο 62χρονος πλοιοκτήτης και κυβερνήτης του «007» αποτελεί μια ξεχωριστή προσωπικότητα. Ο Σάμι Ταμάν είναι Εβραίος, που γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Γενεύη. Σε ηλικία 27 χρόνων έκανε την πρώτη του μεγάλη επένδυση, ένα ξενοδοχείο στη γαλλόφωνη περιοχή της Ελβετίας. Επέκτεινε τις δραστηριότητές του στη Μέση Ανατολή ως οικονομικός σύμβουλος και στη συνέχεια -όπως ο ίδιος συνηθίζει να λέει- από το 2011 ανέλαβε ρόλο ειρηνοποιού στο Ισραήλ και τις άλλες χώρες της περιοχής.

Μάλιστα, το 2018 δημιούργησε στο Μονακό το σωματείο «Monaco Friends of Israel». Πλέον ο Σάμι Ταμάν παρουσιάζεται ως επιχειρηματίας, πολιτικός και οικονομικός σύμβουλος, «ειρηνοποιός», φιλάνθρωπος και εσχάτως καπετάνιος.

Πριν από μερικά χρόνια έγινε και ιδιοκτήτης του πλέον φωτογραφημένου και διάσημου σκάφους σε όλο τον κόσμο, του «007» -γνωστό και ως «το γιοτ του Τζέιμς Μποντ»- που στις 2 Σεπτεμβρίου βούλιαξε στα καταγάλανα νερά της Κύθνου.

Το ιδιαίτερο σκαρί που τραβούσε τα βλέμματα όπου και αν άραζε, φτιάχτηκε στα ναυπηγεία της Aegean Yacht στην Αλικαρνασσό της Τουρκίας το 2006. Μια εταιρεία που ειδικεύεται στη ναυπήγηση σκαφών από αλουμίνιο και ατσάλι, με ξεχωριστά για το καθένα χαρακτηριστικά για ιδιαίτερους πελάτες.

Εχει μήκος 49 μέτρα, «φοράει» δύο θηριώδεις μηχανές Caterpillar και μπορεί να αναπτύξει μεγάλες ταχύτητες. Φυσικά διαθέτει έξι πολυτελείς καμπίνες (σουίτες) για τους υψηλούς επιβαίνοντες και αποτελεί το πιο φωτογραφημένο σκάφος του Instagram.

Το περίεργο είναι ότι ενώ ο κατασκευαστής αναφέρει πως χρειάζεται δεκαμελές πλήρωμα για να αποπλεύσει, ο Σάμι Ταμάν επέλεξε να το κυβερνά ο ίδιος και να διαθέτει μόλις τρεις ναύτες για πλήρωμα. Ούτε μηχανικό, ούτε εξειδικευμένο προσωπικό. Ετσι άλλωστε έσκιζε τις ελληνικές θάλασσες από το 2019.

Στις εξηγήσεις που έδωσε στους αξιωματικούς του Λιμενικού είπε ότι το απόγευμα της 2ας Σεπτεμβρίου, γύρω στις 5 απέπλευσαν από την Αίγινα με το σκάφος ιδιοκτησίας του, «007», σημαίας Μεγάλης Βρετανίας, με προορισμό το λιμάνι του Μέριχα της Κύθνου. Στη θαλαμηγό στην οποία ήταν και κυβερνήτης, επέβαιναν η σύζυγός του, η κόρη του και τρία άτομα πλήρωμα.

Η θαλαμηγός με τις δύο θηριώδεις μηχανές Caterpillar, που δυστυχώς δεν μπόρεσαν να αποτρέψουν την πρόσκρουση στην ξέρα, διαθέτει έξι πολυτελείς καμπίνες (σουίτες) για τους υψηλούς επιβαίνοντες και αποτελεί ένα από τα πιο φωτογραφημένα σκάφη του Instagram

Γύρω στις 10.20, όπως είπε, δυτικά του όρμου Κολώνας, με κατεύθυνση το λιμάνι του Μέριχα, η θαλαμηγός προσέκρουσε σε κάποιο αντικείμενο, πιθανότατα, όπως είπε στους αξιωματικούς του Λιμενικού, ήταν υποθαλάσσια ξέρα. Οταν συνειδητοποίησε ότι προσέκρουσε, αυτόματα ενεργοποιήθηκε η γεννήτρια έκτακτης ανάγκης και οι αντλίες απάντλησης νερού. Αμεσα κατηύθυνε τη θαλαμηγό μέσα στον όρμο της Κολώνας, ενώ ένα μέλος του πληρώματος τον ενημέρωνε ότι ήδη η πλώρη έβαζε νερά. Το πλήρωμα, όπως είπε ο 62χρονος, ετοίμασε τη βοηθητική λέμβο και φόρεσαν όλοι οι επιβαίνοντες σωσίβια. Κατηύθυνε τη θαλαμηγό με προσοχή στα αβαθή νερά της δυτικής πλευράς της παραλίας της Κολώνας όπου προσάραξε στην αμμουδιά. Αμεσα επιβιβάστηκε το πλήρωμα και η οικογένειά του στη βοηθητική λέμβο, ενώ εκείνος έμεινε πίσω έτσι ώστε να κλείσει τις μηχανές.

Αφού αποβιβάστηκε η οικογένειά του στην ακτή, το πλήρωμα επέστρεψε για να παραλάβει και τον ίδιο. Στην ερώτηση ποιες ήταν οι καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν, ο ίδιος είπε ότι ήταν πάρα πολύ καλές. Οταν, δε, ερωτήθηκε πόσα καύσιμα είχε η θαλαμηγός, απάντησε ότι είχε περίπου 10 τόνους.

Επίσης αυτό που ανέφερε ήταν ότι πριν από την προσάραξη με ασφάλεια στα βάθη της δυτικής πλευράς της παραλίας της Κολώνας προειδοποίησε τα αγκυροβολημένα σκάφη με ηχητικά σήματα, έτσι ώστε να απομακρυνθούν από την πορεία του για την ασφάλεια των μελών της οικογένειάς του και του πληρώματός του και φυσικά να αποτρέψει την ολοκληρωτική βύθιση της θαλαμηγού και τη θαλάσσια ρύπανση.

Στην ερώτηση που έκαναν οι λιμενικοί σε όλα τα μέλη του πληρώματος και τους επιβαίνοντες για το πού πιστεύουν ότι οφείλεται η πρόσκρουση, ένας ναύτης απάντησε ότι δεν γνωρίζει τον λόγο και την αιτία της πρόσκρουσης και πιστεύει πως δεν βρισκόταν κανείς στη γέφυρα την ώρα εκείνη, καθώς άκουσε συνάδελφό του να φωνάζει γιατί δεν βρισκόταν κανείς στη γέφυρα την ώρα της πρόσκρουσης, ενώ, όπως είπε, ο κυβερνήτης απάντησε στον συνάδελφό του ότι είχε την ίδια απορία γιατί δεν βρισκόταν κάποιος στη γέφυρα και τον έλεγχο του σκάφους.

protothema.gr

Διαβάστε ακόμα